REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Potęga w rejonie Bałtyku rośnie jeszcze o połowę. Wielkie otwarcie inwestycji w Gdańsku

Tomasz Goss-Strzelecki2025-06-06 10:00zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl
publikacja
2025-06-06 10:00

Uruchomienie nowego nabrzeża w terminalu Baltic Hub skutkuje wzrostem jego mocy przeładunkowych o 1,5 mln kontenerów, do 4,5 mln kontenerów rocznie. Gdańsk może tym samym znaleźć się w gronie największych portów kontenerowych w Europie. Realizacją wartej około 2 mld zł inwestycji zajmował się giełdowy Budimex.

Potęga w rejonie Bałtyku rośnie jeszcze o połowę. Wielkie otwarcie inwestycji w Gdańsku
Potęga w rejonie Bałtyku rośnie jeszcze o połowę. Wielkie otwarcie inwestycji w Gdańsku
fot. TGS / / Bankier.pl

Baltic Hub zlokalizowany w Porcie Gdańsk już przed rozbudową był największym terminalem kontenerowym w rejonie Morza Bałtyckiego i jedynym przy tym akwenie, który może przyjmować największe 400-metrowe transoceaniczne jednostki kursujące z Dalekiego Wschodu. Teraz powiększył się o nowy terminal T3, którego działalność oficjalnie zainaugurowano w piątek w obecności przedstawicieli m.in. Ministerstwa Infrastruktury, władz Gdańska i regionu oraz inwestora i wykonawców.

– Dziś świętujemy inaugurację T3 - jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski,. ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie – powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub.

Bankier.pl

Gdański port pnie się w górę

Dzięki nowemu nabrzeżu możliwości przeładunkowe Baltic Hub rosną o 1,5 mln TEU (standardowych kontenerów o długości 20 stóp, czyli 6,1 m), do 4,5 mln TEU rocznie. Z takimi zdolnościami, o ile zostaną dobrze wykorzystane, Port Gdańsk ma szansę awansować z 13. miejsca do pierwszej dziesiątki największych portów kontenerowych w Europie (patrz poniższa grafika).

Największe porty kontenerowe w Europie w 2024 r., przeładunki w tys. TEU (PortEconomics)


Cała inwestycja powstała na wodzie jako przedłużenie istniejących struktur terminali T1 i T2. Projekt obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego. To w praktyce oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się powierzchnia naszego kraju.

W nowym terminalu zainstalowano 7 półautomatycznych suwnic nabrzeżowych o wysokości 96 m (140 m z wysięgnikiem), zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków, oraz 20 mniejszych suwnic automatycznych.

Inwestycja za 2 miliardy złotych

Budową terminalu T3 na zlecenie Baltic Hub zajmował się Budimex w konsorcjum z międzynarodową grupą DEME Dredging, która specjalizuje się w inwestycjach portowych.

Inwestycję wyceniono na 470 mln euro, czyli około 2 mld zł. Jak podaje Budimex, jest to największy tego typu projekt hydrotechniczny w Polsce, a także jeden z największych takich projektów w regionie Morza Bałtyckiego. Budowa wystartowała w październiku 2022 r. – jej realizacja zajęła nieco ponad 2,5 roku.

– Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Jako wiodący generalny wykonawca w Polsce jesteśmy dumni z faktu, że Budimex odegrał kluczową rolę w realizacji projektu, dzięki któremu Gdańsk staje się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku – podkreśla Cezary Łysenko z zarządu Budimeksu.

Tak rósł Baltic Hub. Inwestycje z korzyścią dla gospodarki

Baltic Hub, który do 2022 r. działał pod nazwą DCT Gdańsk, został uruchomiony w 2007 r. W 2011 r. obsłużył swój pierwszy milionowy kontener, a w 2014 r. osiągnął deklarowane zdolności na poziomie 1,5 mln TEU rocznie. W 2016 r. z kolei oddano do użytku nabrzeże T2, co podniosło zdolności do 3 mln TEU. Spółka jest współwłasnością pochodzącego z Singapuru globalnego operatora portów morskich PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz międzynarodowego funduszu inwestycyjnego IFM Global Infrastructure Fund (30%).

Rosnące zdolności przyjmowania ładunków kontenerowych służą rozwojowi gospodarki w Polsce i całym regionie. Jak wynika z danych z zarządów portów, w zeszłym roku port w Gdańsku odnotował przeładunki na poziomie 2,24 mln TEU, port w Gdyni 0,97 mln TEU, a port Szczecin-Świnoujście 75 tys. TEU. Łącznie przeładunki sięgnęły 3,3 mln TEU – to o 10,3% więcej niż w 2023 r.

Teraz czas na Świnoujście

Jeśli chodzi o obsługę statków kontenerowych, aktualnie szykowana jest inwestycja w porcie w Świnoujściu. Terminal projektowany w pierwszym etapie rozbudowy, którego zakończenie jest planowane na przełomie 2028 i 2029 r., ma mieć zdolności przeładunkowe na poziomie 1 mln TEU rocznie. Szacunkowe koszty budowy terminalu wynoszą 2,5 mld zł, a toru podejściowego dla statków dodatkowe 10 mld zł.

Źródło:
Tomasz Goss-Strzelecki
Tomasz Goss-Strzelecki
zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl

Od stycznia 2025 r. zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl. Wcześniej przez ponad dwie dekady związany z Gazetą Giełdy i Inwestorów „Parkiet”, gdzie przeszedł ścieżkę od dziennikarza w dziale zagranicznym do stanowiska zastępcy redaktora naczelnego, odpowiedzialnego m.in. za sekcję finansowo-gospodarczą oraz treści na portalu parkiet.com. Posiada licencję maklera papierów wartościowych.

Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (21)

dodaj komentarz
harrytracz
Dziwne że Tuska tam nie było, bo Donek chwalił się hubem przeładunkowym w Sławkowie w dodatku kłamiąc że jest największy w Polsce.
Dla dociekliwych polecam sprawdzić cyferki: o ile zwiększono przepustowość w Gdańsku i jakim kosztem a o ile zostanie zwiększona przepustowość Tuskowego portu i za jaką cenę.
Z tego media nie
Dziwne że Tuska tam nie było, bo Donek chwalił się hubem przeładunkowym w Sławkowie w dodatku kłamiąc że jest największy w Polsce.
Dla dociekliwych polecam sprawdzić cyferki: o ile zwiększono przepustowość w Gdańsku i jakim kosztem a o ile zostanie zwiększona przepustowość Tuskowego portu i za jaką cenę.
Z tego media nie rozkręcą afery finansowej, a jest to kosztowna afera i potężna defraudacja. Nikt też z dziennikarzy nie raczył ocenić czy to drogo czy tanio. Bo po co? Nie było rozkazu....
harrytracz
I dodam że w porównaniu do tuskowej imprezy propagandowej w Sławkowie, to Baltic Hub jest niemal za darmo zbudowany.
adam_zpolsky
No właśnie, choć ma do tego pełne prawo jako Premier i w dodatku rodowity Gdańszczanin. Może miał robotę a może dlatego, że nie chce być takim skrajnym hipokrytą jak adwersarz - j.kaczyński, który odwalił numer w 2016r. Przypomnieć? Gazoport w Świnoujściu zbudowany za poprzedniej kadencji PO, prezesik kazał walnąć tam wielki czarny No właśnie, choć ma do tego pełne prawo jako Premier i w dodatku rodowity Gdańszczanin. Może miał robotę a może dlatego, że nie chce być takim skrajnym hipokrytą jak adwersarz - j.kaczyński, który odwalił numer w 2016r. Przypomnieć? Gazoport w Świnoujściu zbudowany za poprzedniej kadencji PO, prezesik kazał walnąć tam wielki czarny obelisk z wyrytym nazwiskiem i imieniem brata i sam przeciął wstęgę czyniąc z państwowej inwestycji za narodowe pieniądze pomnik od czapy na cześć braciaka. Przy okazji okazując jak w głębokim poważaniu ma naród. Podobnie jak w pandemii, kiedy panisko prezesik na cmentarz z całym dworem wjeżdżał gdzie zakaz dotyczył wszystkich w polsce. Przykładów jego arogancji mnóstwo ale co tam, Trwamy przy wierze bo myślenie boli.
jas2
Jeszcze tylko do kompletu CPK i Świnoujście.
Szkoda, że nowa władza to opóźnia.
HardMetal
Jas2 musisz iść do jakiegoś lekarza od głowy. Co ci ta władza opóźnia? Raczej zaczęła robić to co gadała poprzednia władza a nic z tym nie zrobiła.
men24a
Na pewno wolniej nie pracują od poprzedniej wladzy
jas2 odpowiada HardMetal
CPK po dwóch latach ma 2 lata opóźnienia, za kolejna dwa lata będzie 4 lata opóźnienia.
Czyli nic nie robią. Nawet nie wystąpili o pozwolenie na budowę.

Nie żeby nie uzyskali pozwolenia, tylko nawet o nie nie wystąpili.
men24a odpowiada jas2
Za pisu CPK - 3 mld zł wydane, pensje po 30 tys a nawet łopaty nie wbito?
Sądzisz że 8 lat to było za mało ?
Z tego co pamiętam mieli wbić łopatę w 2017r potem 2019r a teraz wina Tuska ?
men24a odpowiada jas2
Przypomnę jeszcze że w 2024r miało jeździć milion IZER ale Tusk znów im fabrykę rozebrał a Balcerowicz sprzedał
lapbusrz
znowu? Podziękujcie Holendrom że nie oberwaliście. H z wami nazistami. Budujcie terminale gazowe blisko miast.

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki