Uruchomienie nowego nabrzeża w terminalu Baltic Hub skutkuje wzrostem jego mocy przeładunkowych o 1,5 mln kontenerów, do 4,5 mln kontenerów rocznie. Gdańsk może tym samym znaleźć się w gronie największych portów kontenerowych w Europie. Realizacją wartej około 2 mld zł inwestycji zajmował się giełdowy Budimex.


Baltic Hub zlokalizowany w Porcie Gdańsk już przed rozbudową był największym terminalem kontenerowym w rejonie Morza Bałtyckiego i jedynym przy tym akwenie, który może przyjmować największe 400-metrowe transoceaniczne jednostki kursujące z Dalekiego Wschodu. Teraz powiększył się o nowy terminal T3, którego działalność oficjalnie zainaugurowano w piątek w obecności przedstawicieli m.in. Ministerstwa Infrastruktury, władz Gdańska i regionu oraz inwestora i wykonawców.
– Dziś świętujemy inaugurację T3 - jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski,. ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie – powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub.


Gdański port pnie się w górę
Dzięki nowemu nabrzeżu możliwości przeładunkowe Baltic Hub rosną o 1,5 mln TEU (standardowych kontenerów o długości 20 stóp, czyli 6,1 m), do 4,5 mln TEU rocznie. Z takimi zdolnościami, o ile zostaną dobrze wykorzystane, Port Gdańsk ma szansę awansować z 13. miejsca do pierwszej dziesiątki największych portów kontenerowych w Europie (patrz poniższa grafika).


Cała inwestycja powstała na wodzie jako przedłużenie istniejących struktur terminali T1 i T2. Projekt obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego. To w praktyce oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się powierzchnia naszego kraju.
W nowym terminalu zainstalowano 7 półautomatycznych suwnic nabrzeżowych o wysokości 96 m (140 m z wysięgnikiem), zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków, oraz 20 mniejszych suwnic automatycznych.
Inwestycja za 2 miliardy złotych
Budową terminalu T3 na zlecenie Baltic Hub zajmował się Budimex w konsorcjum z międzynarodową grupą DEME Dredging, która specjalizuje się w inwestycjach portowych.
Inwestycję wyceniono na 470 mln euro, czyli około 2 mld zł. Jak podaje Budimex, jest to największy tego typu projekt hydrotechniczny w Polsce, a także jeden z największych takich projektów w regionie Morza Bałtyckiego. Budowa wystartowała w październiku 2022 r. – jej realizacja zajęła nieco ponad 2,5 roku.
– Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Jako wiodący generalny wykonawca w Polsce jesteśmy dumni z faktu, że Budimex odegrał kluczową rolę w realizacji projektu, dzięki któremu Gdańsk staje się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku – podkreśla Cezary Łysenko z zarządu Budimeksu.
Tak rósł Baltic Hub. Inwestycje z korzyścią dla gospodarki
Baltic Hub, który do 2022 r. działał pod nazwą DCT Gdańsk, został uruchomiony w 2007 r. W 2011 r. obsłużył swój pierwszy milionowy kontener, a w 2014 r. osiągnął deklarowane zdolności na poziomie 1,5 mln TEU rocznie. W 2016 r. z kolei oddano do użytku nabrzeże T2, co podniosło zdolności do 3 mln TEU. Spółka jest współwłasnością pochodzącego z Singapuru globalnego operatora portów morskich PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz międzynarodowego funduszu inwestycyjnego IFM Global Infrastructure Fund (30%).
Rosnące zdolności przyjmowania ładunków kontenerowych służą rozwojowi gospodarki w Polsce i całym regionie. Jak wynika z danych z zarządów portów, w zeszłym roku port w Gdańsku odnotował przeładunki na poziomie 2,24 mln TEU, port w Gdyni 0,97 mln TEU, a port Szczecin-Świnoujście 75 tys. TEU. Łącznie przeładunki sięgnęły 3,3 mln TEU – to o 10,3% więcej niż w 2023 r.
Teraz czas na Świnoujście
Jeśli chodzi o obsługę statków kontenerowych, aktualnie szykowana jest inwestycja w porcie w Świnoujściu. Terminal projektowany w pierwszym etapie rozbudowy, którego zakończenie jest planowane na przełomie 2028 i 2029 r., ma mieć zdolności przeładunkowe na poziomie 1 mln TEU rocznie. Szacunkowe koszty budowy terminalu wynoszą 2,5 mld zł, a toru podejściowego dla statków dodatkowe 10 mld zł.