REKLAMA

Potęga w rejonie Bałtyku rośnie jeszcze o połowę. Wielkie otwarcie inwestycji w Gdańsku

Tomasz Goss-Strzelecki2025-06-06 10:00zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl
publikacja
2025-06-06 10:00

Uruchomienie nowego nabrzeża w terminalu Baltic Hub skutkuje wzrostem jego mocy przeładunkowych o 1,5 mln kontenerów, do 4,5 mln kontenerów rocznie. Gdańsk może tym samym znaleźć się w gronie największych portów kontenerowych w Europie. Realizacją wartej około 2 mld zł inwestycji zajmował się giełdowy Budimex.

Potęga w rejonie Bałtyku rośnie jeszcze o połowę. Wielkie otwarcie inwestycji w Gdańsku
Potęga w rejonie Bałtyku rośnie jeszcze o połowę. Wielkie otwarcie inwestycji w Gdańsku
fot. TGS / / Bankier.pl

Baltic Hub zlokalizowany w Porcie Gdańsk już przed rozbudową był największym terminalem kontenerowym w rejonie Morza Bałtyckiego i jedynym przy tym akwenie, który może przyjmować największe 400-metrowe transoceaniczne jednostki kursujące z Dalekiego Wschodu. Teraz powiększył się o nowy terminal T3, którego działalność oficjalnie zainaugurowano w piątek w obecności przedstawicieli m.in. Ministerstwa Infrastruktury, władz Gdańska i regionu oraz inwestora i wykonawców.

– Dziś świętujemy inaugurację T3 - jednej z największych inwestycji portowych w regionie Morza Bałtyckiego. To wydarzenie nie tylko napędza rozwój gospodarczy Pomorza i Polski,. ale również umacnia pozycję naszego kraju jako strategicznego uczestnika globalnego handlu. Pozostajemy zaangażowani w rozwój, innowacje i inwestycje, które ugruntują pozycję Polski jako potęgi logistycznej, współpracując ze wszystkimi partnerami i interesariuszami przy budowie jednego z wiodących kompleksów terminali kontenerowych w Europie – powiedział Jan Van Mossevelde, prezes Baltic Hub.

Bankier.pl

Gdański port pnie się w górę

Dzięki nowemu nabrzeżu możliwości przeładunkowe Baltic Hub rosną o 1,5 mln TEU (standardowych kontenerów o długości 20 stóp, czyli 6,1 m), do 4,5 mln TEU rocznie. Z takimi zdolnościami, o ile zostaną dobrze wykorzystane, Port Gdańsk ma szansę awansować z 13. miejsca do pierwszej dziesiątki największych portów kontenerowych w Europie (patrz poniższa grafika).

Największe porty kontenerowe w Europie w 2024 r., przeładunki w tys. TEU (PortEconomics)


Cała inwestycja powstała na wodzie jako przedłużenie istniejących struktur terminali T1 i T2. Projekt obejmował m.in. utworzenie sztucznej wyspy, pogłębienie dna morskiego, budowę głębokowodnego nabrzeża o długości 717 metrów i głębokości 17,5 metra oraz stworzenie 36-hektarowego placu kontenerowego. To w praktyce oznacza, że o 36 hektarów powiększyła się powierzchnia naszego kraju.

W nowym terminalu zainstalowano 7 półautomatycznych suwnic nabrzeżowych o wysokości 96 m (140 m z wysięgnikiem), zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków, oraz 20 mniejszych suwnic automatycznych.

Inwestycja za 2 miliardy złotych

Budową terminalu T3 na zlecenie Baltic Hub zajmował się Budimex w konsorcjum z międzynarodową grupą DEME Dredging, która specjalizuje się w inwestycjach portowych.

Inwestycję wyceniono na 470 mln euro, czyli około 2 mld zł. Jak podaje Budimex, jest to największy tego typu projekt hydrotechniczny w Polsce, a także jeden z największych takich projektów w regionie Morza Bałtyckiego. Budowa wystartowała w październiku 2022 r. – jej realizacja zajęła nieco ponad 2,5 roku.

– Terminal T3 to strategiczna inwestycja dla regionu i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Jako wiodący generalny wykonawca w Polsce jesteśmy dumni z faktu, że Budimex odegrał kluczową rolę w realizacji projektu, dzięki któremu Gdańsk staje się jednym z najważniejszych punktów przeładunkowych na Bałtyku – podkreśla Cezary Łysenko z zarządu Budimeksu.

Tak rósł Baltic Hub. Inwestycje z korzyścią dla gospodarki

Baltic Hub, który do 2022 r. działał pod nazwą DCT Gdańsk, został uruchomiony w 2007 r. W 2011 r. obsłużył swój pierwszy milionowy kontener, a w 2014 r. osiągnął deklarowane zdolności na poziomie 1,5 mln TEU rocznie. W 2016 r. z kolei oddano do użytku nabrzeże T2, co podniosło zdolności do 3 mln TEU. Spółka jest współwłasnością pochodzącego z Singapuru globalnego operatora portów morskich PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz międzynarodowego funduszu inwestycyjnego IFM Global Infrastructure Fund (30%).

Rosnące zdolności przyjmowania ładunków kontenerowych służą rozwojowi gospodarki w Polsce i całym regionie. Jak wynika z danych z zarządów portów, w zeszłym roku port w Gdańsku odnotował przeładunki na poziomie 2,24 mln TEU, port w Gdyni 0,97 mln TEU, a port Szczecin-Świnoujście 75 tys. TEU. Łącznie przeładunki sięgnęły 3,3 mln TEU – to o 10,3% więcej niż w 2023 r.

Teraz czas na Świnoujście

Jeśli chodzi o obsługę statków kontenerowych, aktualnie szykowana jest inwestycja w porcie w Świnoujściu. Terminal projektowany w pierwszym etapie rozbudowy, którego zakończenie jest planowane na przełomie 2028 i 2029 r., ma mieć zdolności przeładunkowe na poziomie 1 mln TEU rocznie. Szacunkowe koszty budowy terminalu wynoszą 2,5 mld zł, a toru podejściowego dla statków dodatkowe 10 mld zł.

Źródło:
Tomasz Goss-Strzelecki
Tomasz Goss-Strzelecki
zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl

Od stycznia 2025 r. zastępca redaktora naczelnego Bankier.pl. Wcześniej przez ponad dwie dekady związany z Gazetą Giełdy i Inwestorów „Parkiet”, gdzie przeszedł ścieżkę od dziennikarza w dziale zagranicznym do stanowiska zastępcy redaktora naczelnego, odpowiedzialnego m.in. za sekcję finansowo-gospodarczą oraz treści na portalu parkiet.com. Posiada licencję maklera papierów wartościowych.

Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (21)

dodaj komentarz
harrytracz
Dziwne że Tuska tam nie było, bo Donek chwalił się hubem przeładunkowym w Sławkowie w dodatku kłamiąc że jest największy w Polsce.
Dla dociekliwych polecam sprawdzić cyferki: o ile zwiększono przepustowość w Gdańsku i jakim kosztem a o ile zostanie zwiększona przepustowość Tuskowego portu i za jaką cenę.
Z tego media nie
Dziwne że Tuska tam nie było, bo Donek chwalił się hubem przeładunkowym w Sławkowie w dodatku kłamiąc że jest największy w Polsce.
Dla dociekliwych polecam sprawdzić cyferki: o ile zwiększono przepustowość w Gdańsku i jakim kosztem a o ile zostanie zwiększona przepustowość Tuskowego portu i za jaką cenę.
Z tego media nie rozkręcą afery finansowej, a jest to kosztowna afera i potężna defraudacja. Nikt też z dziennikarzy nie raczył ocenić czy to drogo czy tanio. Bo po co? Nie było rozkazu....
harrytracz
I dodam że w porównaniu do tuskowej imprezy propagandowej w Sławkowie, to Baltic Hub jest niemal za darmo zbudowany.
adam_zpolsky
No właśnie, choć ma do tego pełne prawo jako Premier i w dodatku rodowity Gdańszczanin. Może miał robotę a może dlatego, że nie chce być takim skrajnym hipokrytą jak adwersarz - j.kaczyński, który odwalił numer w 2016r. Przypomnieć? Gazoport w Świnoujściu zbudowany za poprzedniej kadencji PO, prezesik kazał walnąć tam wielki czarny No właśnie, choć ma do tego pełne prawo jako Premier i w dodatku rodowity Gdańszczanin. Może miał robotę a może dlatego, że nie chce być takim skrajnym hipokrytą jak adwersarz - j.kaczyński, który odwalił numer w 2016r. Przypomnieć? Gazoport w Świnoujściu zbudowany za poprzedniej kadencji PO, prezesik kazał walnąć tam wielki czarny obelisk z wyrytym nazwiskiem i imieniem brata i sam przeciął wstęgę czyniąc z państwowej inwestycji za narodowe pieniądze pomnik od czapy na cześć braciaka. Przy okazji okazując jak w głębokim poważaniu ma naród. Podobnie jak w pandemii, kiedy panisko prezesik na cmentarz z całym dworem wjeżdżał gdzie zakaz dotyczył wszystkich w polsce. Przykładów jego arogancji mnóstwo ale co tam, Trwamy przy wierze bo myślenie boli.
jas2
Jeszcze tylko do kompletu CPK i Świnoujście.
Szkoda, że nowa władza to opóźnia.
HardMetal
Jas2 musisz iść do jakiegoś lekarza od głowy. Co ci ta władza opóźnia? Raczej zaczęła robić to co gadała poprzednia władza a nic z tym nie zrobiła.
men24a
Na pewno wolniej nie pracują od poprzedniej wladzy
jas2 odpowiada HardMetal
CPK po dwóch latach ma 2 lata opóźnienia, za kolejna dwa lata będzie 4 lata opóźnienia.
Czyli nic nie robią. Nawet nie wystąpili o pozwolenie na budowę.

Nie żeby nie uzyskali pozwolenia, tylko nawet o nie nie wystąpili.
men24a odpowiada jas2
Za pisu CPK - 3 mld zł wydane, pensje po 30 tys a nawet łopaty nie wbito?
Sądzisz że 8 lat to było za mało ?
Z tego co pamiętam mieli wbić łopatę w 2017r potem 2019r a teraz wina Tuska ?
men24a odpowiada jas2
Przypomnę jeszcze że w 2024r miało jeździć milion IZER ale Tusk znów im fabrykę rozebrał a Balcerowicz sprzedał
lapbusrz
znowu? Podziękujcie Holendrom że nie oberwaliście. H z wami nazistami. Budujcie terminale gazowe blisko miast.

Powiązane: Transport towarów

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki