REKLAMA

Ponadnormatywne zużycie samochodu poleasingowego

2011-05-11 12:00
publikacja
2011-05-11 12:00
Precyzyjne określenie przez firmy wynajmu długoterminowego pojęcia „normalnej eksploatacji” jest bardzo istotne, nie tylko z punktu widzenia firmy leasingowej, ale przede wszystkim jej klientów.

Uczciwy partner biznesowy powinien zapewnić swojemu klientowi szczegółowy katalog elementów składających się na standardowe zużycie samochodu, łącznie z wykazem dopuszczalnych uszkodzeń. Dzięki takiemu rozwiązaniu obie strony unikną nieporozumień w przypadku oceny różnego typu uszkodzeń, takich jak rysy, zadrapania lub wgniecenia. Jeśli z kolei zdarzy się sytuacja, w której uszkodzenia auta w momencie jego zwrotu naruszają ustalony zakres, klient powinien mieć pełne informacje dotyczące sposobu pokrycia kosztów. Ta kwestia jest różnie regulowana, w zależności od leasingodawcy – klient może być obciążony kosztami naprawy lub kosztami utraty wartości samochodu pomniejszonymi o jego amortyzację. Najważniejsze, aby od początku współpracy zasady postępowania w takich sytuacjach były klarowne i świadomie zaakceptowane przez obie strony.

Uszkodzenia obniżają cenę


Obliczając miesięczną stawkę utrzymania pojazdu, firmy oferujące wynajem długoterminowy muszą założyć utratę wartości danego samochodu. Jego stan znacząco wpływa na cenę odsprzedaży, razem z innymi oczywistymi czynnikami, takimi jak wiek, przebieg czy marka. Różnice między cenami auta zadbanego i uszkodzonego mogą sięgać nawet kilku tysięcy złotych.

Należy pamiętać, że to firma wynajmu ponosi pełne ryzyko uzyskania wartości końcowej (czyli wartości rezydualnej, oznaczanej skrótem RV), a jej osiągnięcie nie jest możliwe, jeżeli użytkownik zwraca samochód z nienaprawionymi szkodami komunikacyjnymi czy np. dziurami w tapicerce. Obniżenie wartości wszystkich pojazdów, tak aby uniknąć kosztów pozakontraktowych, nie rozwiązałoby tej kwestii – byłoby krzywdzące wobec 70% użytkowników, którzy oddają zadbane pojazdy i nie generują dodatkowych obciążeń dla pracodawcy.

Procedury wyceny uszkodzeń


Poziom wyceny ponadnormatywnych uszkodzeń jest efektem zastosowania jednej z dwóch procedur. W przypadku elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania auta – np. stłuczonego reflektora czy szyby – nasi eksperci podają średnią cenę określonej części, stosowaną w autoryzowanych serwisach danej marki. Przy uszkodzeniach niewpływających na prawidłowe działanie samochodu (np. rysach na drzwiach) korzystamy ze specjalistycznych programów, tworzonych przez zewnętrzne firmy, na podstawie aktualnych rynkowych cen usług i materiałów. Jeżeli dotyczy to samochodu zwracanego po zakończeniu kontraktu, czyli auta 3-4-letniego – a o takich mówimy – podane w zestawieniach koszty pomniejszamy o wartość amortyzacji, która sięga 50%. Oznacza to, że naprawy takie wyceniamy na połowę wartości podanych we wspomnianych programach kalkulacyjnych.

Ocena auta dokonywana jest za każdym razem przez certyfikowanego rzeczoznawcę, przy użyciu profesjonalnego programu do wyceny pojazdów. Ponadto klient zawsze może być obecny przy takiej wycenie, a jeśli się z nią nie zgadza, ma prawo powołać niezależnego rzeczoznawcę w celu wykonania ponownej ekspertyzy.

Zasady te stanowią integralny element umowy, a dodatkowo uzupełnione są zdjęciami z przykładami uszkodzeń akceptowalnych – powstających w wyniku standardowego zużycia pojazdu – oraz uszkodzeń obniżających wartość samochodu. Taką rolę odgrywa również wydany przez Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów podręcznik pt. „Ocena zwrotu pojazdów”, bezpłatnie udostępniony wszystkim zainteresowanym na stronie internetowej www.pzwlp.pl. Dla klientów i użytkowników firmowych aut broszura ta jest źródłem wiedzy niezbędnej w procesie negocjacji, rozpoczynania i kończenia kontraktów, a dla dostawców usług – podręcznikiem jednolitych zasad, umożliwiającym podnoszenie jakości obsługi.

Raport specjalny Bankier.pl

Porównaj i zyskaj: LEASING

Chciałbyś skorzystać z leasingu, ale masz wątpliwości? Porównej tę formę finansowania z innymi możliwościami i sprawdź ile możesz zyskać!

Takie rozwiązania powinny stać się rynkowym standardem, nie tylko w ramach firm zrzeszonych w PZWLP. Istotnym elementem jest również edukacja klientów, aby oczekiwali od swojego dostawcy stosowania podobnych norm. Pomogłoby to ograniczyć ewentualne nieprawidłowości. Niestety, zdarzają się na rynku firmy, w których procedury zwrotu pojazdów są dość enigmatyczne, np. stawki za ponadnormatywne zużycie bywają kalkulowane razem z ratą wynajmu. Klient otrzymuje wówczas ofertę niskiej raty wynajmu (na podstawie wysoko skalkulowanej wartości rezydualnej), co na początku kontraktu wydaje się atrakcyjne i czasem wpływa na decyzję o wyborze konkretnego dostawcy usług. Jednak umowa taka rozszerza zakres i koszty ponadnormatywnego zużycia przy zwrocie samochodów. Oznacza to, że w tej czy innej formie klient zapłaciłby tę samą, a czasem nawet wyższą cenę, powiększoną o dodatkowe odsetki za kilkadziesiąt miesięcy kontraktu.

Właśnie dlatego tak istotną kwestią jest uważne czytanie umów wynajmu. Jak pokazuje powyższy przykład, cena usługi jest tylko jednym z jej istotnych elementów, ale nie powinna być jedynym kryterium wyboru.


Artur Sulewski,
ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów
dyrektor handlowy LeasePlan Fleet Management

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
~marcinblaszkiewicz
dlatego warto dbać o każdy samochód czy jest poleasingowy, czy nie.

Powiązane: Porównaj i zyskaj: leasing

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki