Jak zdobyć pieniądze na realizację własnego pomysłu na biznes? Mateusz Heleniak wybrał serwis Kickstarter i zebrał już na ten cel blisko 150 tys. dol. Pomysłodawca innowacyjnego zegarka do pływania Swimmo za kilka dni kończy kampanię na najpopularniejszym serwisie crowdfundingowym na świecie.



Polscy pomysłodawcy mają patent na przeprowadzanie zbiórek na serwisie Kickstarter. Po niedawnym sukcesie projektu Woolet, który zebrał na platformie crowdfundingowej 332 tys. dol., teraz swoją kampanię z powodzeniem prowadzi twórca Swimmo.
Jest to smartwatch i osobisty trener pływania zaprojektowany z myślą o ciągłej pracy pod wodą. - Pomysł na Swimmo narodził się w mojej głowie. Kilka lat temu zabrałem się na poważnie za treningi pływania i pochłonęło mnie to do reszty. Doszedłem do etapu 200 basenów podczas jednorazowej sesji. Cały ten czas próbowałem jak najlepiej monitorować swoje rezultaty i jako praktyk doszedłem do wniosku, że na rynku nie ma rozwiązania, które monitoruje coś więcej niż czas i odpowiedziałoby na wszystkie moje potrzeby. Pomyślałem, że podobne odczucia mogą mieć inni pływacy. Tak też było, więc postanowiłem dać im produkt, którego potrzebują - mówi portalowi Bankier.pl, Mateusz Heleniak.
ReklamaJego inteligentny zegarek umożliwia monitorowanie treningów i postępów na basenie za pośrednictwem wibracji o zmiennej częstotliwoś. Swimmo wyposażony jest również w czujnik, dzięki któremu osoba z niego korzystająca może sprawdzić puls pod wodą. Oprócz podstawowych funkcji, jak mierzenie dystansu, tempa czy zużytej energii wynalazek przekazuje także komunikaty, jak: „zwolnij”, „utrzymaj tempo” czy „przyspiesz”. Efektami wodnych wyczynów posiadacz Swimmo może się pochwalić, udostępniając statystyki na portalach społecznościowych.

Kampania Swimmo na Kickstarterze wystartowała dokładnie miesiąc temu. Pierwotnym celem pomysłodawcy było zebranie 39 tys. dolarów na rozwój smartwacha. Założony pułap udało się osiągnąć już po pierwszym tygodniu zbiórki na platformie. Przez miesiąc kampanii projektem Swimmo zainteresowało się 801 fundatorów, którzy wsparli pomysł Mateusza Heleniaka kwotą 146 tys. dol. Pozostałym zainteresowanym na podjęcie decyzji zostało 5 dni.
A co pomysłodawca zrobi z tymi pieniędzmi?
- Z zebranych środków sfinansujemy produkcję pierwszej serii zegarków, które chcemy wysłać do wspierających już w październiku tego roku. Zostaną one również przeznaczone na dalszy rozwój produktu (m.in. stretch goals) i przygotowanie do seryjnej produkcji poza Kickstarterem - zdradza Mateusz.
Crowdfunding to coraz bardziej popularny sposób finansowania pomysłów z najróżniejszych dziedzin. Pierwszym serwisem realizującym ideę finansowania społecznościowego był uruchomiony w 2000 roku portal ArtistShare.net. Platforma ograniczona była do zbiórek na finansowanie twórczości muzyków. Najpopularniejsza na świecie platforma Kickstarter.com wystartowała w 2009 roku. Popularne są również takie serwisy jak: Indiegogo.com, Crowdfunder.com, Fundrazr.com, Rockethub.com, Gofundme.com. W Polsce idea finansowania społecznościowego wciąż raczkuje a liczącymi się platformami są: PolakPotrafi.pl, Wspieram.to, Beesfund.com oraz Ideowi.pl.
Grzegorz Marynowicz
Bankier.pl