Ponad 100 mln razy Polacy sprawdzali historię pojazdu w roku 2018 poprzez e-usługę świadczoną przez Ministerstwo Cyfryzacji – poinformował resort w środowym komunikacie.
Według ministerstwa e-usługa „Historia Pojazdu”, która działa w oparciu o system CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), może pomóc w ocenie stanu technicznego pojazdu oraz potwierdzeniu wiarygodności oferty sprzedawcy. Otrzymany raport można zapisać i wydrukować. Informacje o pojeździe otrzymuje się całkowicie bezpłatnie.
Resort przypomina, że „Historia Pojazdu” to nie jedyna e-usługa, która działa dzięki systemowi CEPiK. Dzięki niemu można też od ręki sprawdzić, czy autokar, którym np. nasze dziecko jedzie na ferie, w ogóle powinien ruszać w trasę.
Z systemu CEPiK korzystają też starostwa i Stacje Kontroli Pojazdów (SKP). W 2018 r. starostwa, korzystając z systemu CEPiK, załatwiły ponad 18 mln spraw – m.in. wydały 5 mln 351 tys. 813 dowodów rejestracyjnych. W tym samym czasie, także korzystając z CEPiK, starostwa wydały też 5 mln 957 tys. 926 pozwoleń czasowych.
Dane do systemu CEPiK przekazują także SKP. To one dołączają informacje o wykonanym badaniu technicznym pojazdu oraz stanie licznika odczytanym w trakcie badania. Dzięki temu wiemy, że w 2018 r. w SKP na terenie całej Polski przeprowadzono 17 mln 654 tys. 508 badań zakończonych wynikiem pozytywnym, 615 tys. 177 – negatywnym, a 7 tys. 863 badania przerwano.
Resort poinformował też, że w roku 2018 popularną wśród kierowców była też e-usługą dająca możliwość sprawdzenia online liczby punktów karnych. W ubiegłym roku skorzystało z niej 361 tys. 812 osób.(PAP)
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mmu/