PSA, PFR i IFM podpisały umowę zakupu Deepwater Container Terminal Gdańsk

Polski Fundusz Rozwoju posiada 30 proc. udziałów w DCT Gdańsk – poinformował prezes PFR, Paweł Borys. Borys podał, że w ramach wtorkowej transakcji przejęcia DCT Gdańsk terminal wyceniono na "ponad 5 mld zł". Konsorcjum nowych właścicieli chce zainwestować w rozwój DCT Gdańsk około 2 mld zł w ciągu najbliższych czterech lat.

(fot. Marek Wiśniewski / Puls Biznesu)

„W ramach konsorcjum, jako inwestor finansowy, PFR posiada 30 proc. udziałów, IFM również 30 proc. udziałów, a PSA 40 proc.” – powiedział Borys podczas wtorkowej konferencji.

We wtorek PSA, Polski Fundusz Rozwoju i IFM Global Infrastructure Fund podpisały umowę wspólnego przejęcia 100 proc. udziałów w Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT Gdańsk), największym terminalu kontenerowym w Polsce. Sprzedającymi są fundusz Global Infrastructure Fund II zarządzany przez Macquarie Infrastructure and Real Assets, a także MTAA Super, AustralianSuper i Statewide Super.

Zamknięcie transakcji wymaga zatwierdzenia przez właściwe organy ochrony konkurencji i konsumentów - Borys podał, że w ciągu 6-8 tygodni spodziewa się zgody Komisji Europejskiej na przejęcie.

Prezes PFR poinformował, że przejęcie DCT Gdańsk było współfinansowane przez konsorcjum ośmiu banków, w tym cztery polskie instytucje. Dodał, że planowane inwestycje w terminalu będą realizowane ze środków własnych DCT Gdańsk, wspieranych przez finansowanie dłużne pochodzące od konsorcjum banków.

Borys dodał, że z krajowych banków w transakcję zaangażowane są PKO BP, Pekao i BGK, natomiast wśród zagranicznych podmiotów wymienił BNP Paribas, Societe Generale. Podał również, że w transakcji uczestniczył „jeden z kanadyjskich banków”.

Jak podał Borys, nowi właściciele DCT Gdańsk, planują wydać na inwestycje w terminal około 2 mld zł w ciągu najbliższych czterech lat.

W 2018 roku w DCT Gdańsk przeładowano 1,9 mln kontenerów (TEU), a – jak poinformował Borys - ambicją nowych właścicieli jest, by w 2019 roku przeładunki zwiększyły się do 2 mln kontenerów, a do 2021 roku przeładunki mają wzrosnąć do 3 mln kontenerów rocznie. W kolejnych latach terminal ma stać się największym miejscem przeładunku kontenerów na Bałtyku.

W komunikacie prasowym PFR podano, że w latach 2022-24 planowana jest w DCT Gdańsk budowa terminalu T3. Szacowane nakłady inwestycyjne na tę inwestycję do roku 2025 to ok. 350-400 mln euro. Dodatkowo przewiduje się ok. 200 mln euro innych inwestycji rozwojowych w tym okresie.

Borys podał podczas konferencji, że zakup akcji DCT Gdańsk to długoterminowa inwestycja PFR.

"Pozostaniemy inwestorem prawie na zawsze" - powiedział.

Fundusz zakłada, że transakcja przyniesie pozytywne efekty gospodarcze: wzmocnienie możliwości eksportowych polskich przedsiębiorstw, komplementarność z inwestycjami sektora prywatnego (centra logistyczne, lądowe terminale intermodalne, tabor kolejowy) oraz sektora publicznego (poprawa infrastruktury kolejowej ze strony PKP PLK, inwestycje drogowe GDDKiA oraz JST, inwestycje urzędu morskiego). PFR liczy też, na pozytywne efekty środowiskowe, związane z rozwojem kolejowego transportu intermodalnego.

W terminalu DCT, znajdującym się w Porcie Gdańskim, przeładowywanych jest ponad 2/3 wszystkich kontenerów trafiających do Polski oraz opuszczających kraj. Terminal, jako jedyny na Bałtyku, obsługuje przez cały rok największe kontenerowce na świecie - tzw. ULCV (Ultra Large Container Vessel), o pojemności do 21 tys. standardowych kontenerów dwudziestostopowych (TUE).

Port w Gdańsku jest czwartym pod względem wielkości bałtyckim portem - w 2018 roku przeładowano w nim 50 mln ton towarów. W ubiegłym roku Port Gdański był najszybciej rosnącym bałtyckim portem morskim.

PSA, nowy współudziałowiec DCT Gdańsk, to globalny operator portowy będący w całości własnością Temasek Holdings (państwowy fundusz inwestycyjny Singapuru). Działa w 15 portach w 9 krajach i zatrudnia ponad 33 tys. pracowników. W roku 2017 spółka obsłużyła 74,2 mln dwudziestostopowych kontenerów (TEU) - prawie 1/7 całkowitego wolumenu przeładunków kontenerowych na świecie - z czego 33,35 mln TEU w Singapurze.

IFM Investors to z kolei australijska spółka zarządzająca inwestycjami należąca do 27 australijskich funduszy emerytalnych. Z portfelem 34 kapitałowych inwestycji infrastrukturalnych o łącznej wartości 32 mld euro IFM plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem wielkości portfela infrastrukturalnego pod zarządzaniem. Łączne aktywa pod zarządzaniem IFM wynoszą ok. 70 mld euro. (PAP Biznes)

kuc/ doa/ asa/

Źródło: PAP Biznes

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
5 11 kapitaneo

Niech przeczytają to wszyscy ci, którzy krytykują PPK. Australijskie fundusze oparte o podobne do PPK programy inwestują pieniądze emerytów przynosząc im zyski i zwiększając emerytury.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 2,9% VII 2019
PKB rdr 4,4% II kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,2% VII 2019
Przeciętne wynagrodzenie 5 182,43 zł VII 2019
Produkcja przemysłowa rdr -2,7% VI 2019

Znajdź profil