REKLAMA

Operatorzy płatnych dróg na świecie stawiają na technologię

2015-07-28 10:18
publikacja
2015-07-28 10:18

Jak wynika z badania KPMG, 76% firm rozważa wprowadzenie systemu bezgotówkowego, a 35% wprowadzenie lub rozwinięcie systemów typu Open Road Tolling (bez punktów poboru opłat). Głównym celem jest optymalizacja kosztów działalności.

Operatorzy płatnych dróg na świecie stawiają na technologię
Operatorzy płatnych dróg na świecie stawiają na technologię
fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / / Bankier.pl

Modernizację systemu poboru opłat w najbliższym roku planuje 60% właścicieli i operatorów płatnych dróg na świecie. Połowa z nich zainwestuje w rozwiązania technologiczne, które odgrywają coraz większą rolę w generowaniu większych przychodów - wzrost efektywności systemu opłat przynosi większe korzyści niż sam wzrost wykorzystania płatnych dróg.

(fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / Bankier.pl)

76% operatorów rozważa wprowadzenie systemu bezgotówkowego, a 35% wprowadzenie lub rozwinięcie otwartych systemów bez punktów poboru opłat.

Technologia głównym źródłem wzrostu efektywności

Z badania KPMG, opartego na danych zebranych od ponad 40 operatorów płatnych dróg na całym świecie, wynika, że branża dąży do zwiększenia wydajności poprzez stosowanie zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Już 91% operatorów płatnych dróg posługuje się elektronicznym systemem poboru opłat (ang. Electronic Toll Collection, ETC), a 43% firm stosuje otwarty system opłat bez punktów poboru (ang. Open Road Tolling, OTR). Jednocześnie do tej pory zaledwie 27% firm zrezygnowało zupełnie z opcji płacenia gotówką.

Coraz powszechniejsze wykorzystywanie elektronicznych systemów poboru opłat powoduje szybki wzrost ich interoperacyjności. Obejmuje ona już 65% badanych operatorów.

W zasadzie wszyscy respondenci podkreślają znaczenie interoperacyjności. Dla użytkownika interoperacyjność oznacza jeden system poboru współpracujący z wieloma operatorami. Dobry jest tu przykład włoski, gdzie pobieramy jeden bilet i płacimy za przejazd tylko raz, poruszając się po odcinkach autostrad zarządzanych przez różne spółki. Prędzej czy później w Polsce także będziemy musieli się zmierzyć z tą kwestią- mówi  Michał Skorupski, dyrektor w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury w KPMG w Polsce.

Ponad połowa respondentów (53%) przyznaje, że w ciągu ostatnich pięciu lat dokonała modernizacji swojego systemu poboru opłat, a kolejne 40% twierdzi, że modernizacje są wykonywane na bieżąco. Wśród 60% operatorów, którzy planują poważne inwestycje w najbliższym roku, 45% chce zmodernizować system poboru opłat, natomiast 50% sygnalizuje konkretne plany zainwestowania w rozwiązania technologiczne lub oprogramowanie.

Właściciele i operatorzy systemów poboru opłat często mają niewielki margines swobody dla zwiększania przychodów poprzez regulowanie wysokości opłat (80% ma sztywne stawki narzucane ustawowo lub za pomocą kontraktów), w związku z czym starają się optymalizować wykorzystanie istniejącej infrastruktury. Badanie KPMG wskazuje, że takie działania koncentrują się głównie na technologii. W ostatecznym rachunku tego typu inwestycja przyniesie właścicielom infrastruktury wyższe dochody - mówi  Michał Skorupski, dyrektor w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury w KPMG w Polsce.

Rośnie popularność systemów bezgotówkowych i otwartych systemów poborów opłat

Większość (83%) operatorów płatnych dróg korzystających z elektronicznych systemów poboru opłat zaobserwowała wzrost wydajności systemu w pierwszych 5 latach od jego wprowadzenia. Zdaniem respondentów to nie większe wykorzystywanie sieci było głównym powodem wzrostu, a lepsza efektywność procesów, w tym wzrost egzekwowalności opłat oraz redukcja zatrudnienia, które były możliwe dzięki wprowadzaniu elektronicznych lub otwartych systemów poboru opłat.

Z polskiego punku widzenia to bardzo ciekawy trend. Operatorzy systemów poboru opłat przykładają dużą wagę do efektywności kosztowej samego poboru i na tym obszarze będą się w najbliższym czasie koncentrować. Wzrost zysków z infrastruktury może wynikać raczej z oszczędności i optymalizacji, niż ze zwiększenia popytu - mówi Michał Skorupski, dyrektor w zespole doradczym dla administracji publicznej i infrastruktury w KPMG w Polsce.

Problemy z egzekwowaniem opłat od zagranicznych samochodów

Egzekwowanie opłat ma podstawowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięć opartych na poborze opłat za korzystanie z dróg. Jest to jednocześnie poważne wyzwanie w związku z rosnącym upowszechnianiem się systemów typu ORT oraz ETC na świecie. Wielu operatorów z trudem optymalizuje funkcje egzekwowania i pobierania opłat - w szczególności w przypadku pojazdów zagranicznych oraz samochodów wynajmowanych.

Jedynie co czwarty operator (26%) uznał, że jest w stanie skutecznie lub bardzo skutecznie odszukać właścicieli zagranicznych pojazdów w przypadku naruszeń. Większość (85%) przyznała wręcz, że nie ścigają za naruszenia dokonywane przez pojazdy zarejestrowane poza granicami kraju.

Z badania KPMG wynika jednak, że operatorzy dróg płatnych w szybkim tempie przyswajają nowe technologie, które umożliwiają im udoskonalenie systemów walki z naruszeniami (ang. Violation Enforcement System, VES). Ponad połowa operatorów (59%) już korzysta z technologii takich jak telewizyjne systemy dozorowe CCTV oraz z automatycznych czytników tablic rejestracyjnych w celu identyfikacji sprawców naruszeń.

Raport pt. "KPMG Toll Benchmarking Study 2015: An evolution of tolling" powstał na podstawie międzynarodowego badania przeprowadzonego przez KPMG International pod koniec 2014 roku metodą wywiadów bezpośrednich z przedstawicielami 43 różnych prywatnych przedsiębiorstw i instytucji publicznych działających w sektorze opłat drogowych na całym świecie. Respondenci reprezentowali obie Ameryki (54%), Europę, Bliski Wschód i Afrykę (32%), a także kraje regionu Azji-Pacyfiku (14%). Nieco więcej niż połowa (51%) respondentów reprezentowała podmioty publiczne - był to skutek dużej liczby respondentów z Ameryki Północnej, gdzie instytucje państwowe nadal są głównym właścicielem płatnych dróg. Ponad dwie piąte badanych reprezentowało podmioty prywatne posiadające umowę koncesyjną.

KPMG

Źródło:KPMG Corporate Finance
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (2)

dodaj komentarz
~jo44
A na co ma stawiać właściciel (potocznie operator systemu) ? Tylko na technologie! zbudować, budowniczych przegonić i kasować myto od frajerów .. Przekręt doskonały...za pieniądze podatników...by żyło się lepiej
~operatywny_operator
Najlepsza optymalizacja infrastruktury moze sie wykazac operator odcinka Krakow- Katowice: najdrozszy odcinek na swiecie, a do tego caly czas remonty i okrojone pasy, mega ograniczenia predkosci itp. Za to w statystykach kliometro- samochodu na przychody z bramko- minuty wskazniki na historycznych maximach, z tendencja silnie wzrostowa,Najlepsza optymalizacja infrastruktury moze sie wykazac operator odcinka Krakow- Katowice: najdrozszy odcinek na swiecie, a do tego caly czas remonty i okrojone pasy, mega ograniczenia predkosci itp. Za to w statystykach kliometro- samochodu na przychody z bramko- minuty wskazniki na historycznych maximach, z tendencja silnie wzrostowa, w negatywnej korelacji z przewidywaniami atmosferyczno- wakacyjnymi.

Powiązane: Nowe technologie

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki