W sytuacji, gdy ochroniarz ma podejrzenie, że klient dokonał w sklepie kradzieży – nie może przeprowadzić u niego samowolnie rewizji osobistej. Nie oznacza to jednak, że ochrona nie posiada żadnych uprawnień kontrolnych.
Zgodnie z przepisami prawa, ochroniarze nie mają podstaw ani uprawnień do przeszukiwania klientów, ani dokonywania wobec nich kontroli osobistej nawet, gdy istnieje uzasadnione podejrzenie kradzieży. Ochroniarze mają jednak inne uprawnienia.
- Pracownicy ochrony mają prawo ująć osobę, która stwarza w sposób oczywisty bezpośrednie zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także dla chronionego mienia. Ujęcie takiej osoby przez ochronę sklepu, o ile okaże się w danych okolicznościach konieczne, może być dokonane tylko w celu niezwłocznego oddania tej osoby Policji – wyjaśnia Małgorzata Jadowska, aplikant adwokacki z Kancelarii Pietrzak & Sidor.

Z kolei Policja będzie już mogła dokonać przeszukania osoby podejrzanej o kradzież. Zatem klient, do którego w czasie zakupów ochrona zwróci się z poleceniem okazania zawartości np. kieszeni lub będzie chciała dokonać rewizji osobistej – może odmówić spełnienia tego polecenia. Wówczas wzywana jest Policja, a ochrona ma prawo uniemożliwić oddalenie się klienta ze sklepu.
- Z prawnego punktu widzenia nie ma żadnych przeszkód lub ograniczeń, by klient zgodził się na okazanie zawartości swoich toreb i zakupów lub na dokonanie przeszukania. Decyzja w tym zakresie należy do samego zainteresowanego klienta sklepu, który może być zainteresowany szybkim zakończeniem interwencji ochrony – dodaje nasz ekspert.
Przede wszystkim jednak pracownicy ochrony powinni działać zgodnie z wymogami procedury, jaka jest w takich sytuacjach przewidziana. Wszystkie ich obowiązki zawarte są w Rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie szczegółowego trybu działań pracowników ochrony, podejmowanych wobec osób znajdujących się w granicach chronionych obiektów i obszarów.
Jak wyjaśnia Małgorzata Jadowska, przepisy wymienionego rozporządzenia mówią o tym, że pracownik ochrony winien wezwać osobę do zachowania zgodnego z prawem i odstąpienia od wykonywania czynności stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego, a także chronionego mienia. Pracownik następnie obowiązany jest do uniemożliwienia oddalenia się osoby ze wskazanego miejsca, poinformowania tej osoby o ujęciu i jego przyczynach oraz uprzedzenia o obowiązku zastosowania się do wydawanych poleceń, a także do wylegitymowania jej w celu ustalenia tożsamości. Następnie powinien powiadomić Policję i przekazać jej ujętego.
Co ważne, wszelkie czynności podjęte przez ochroniarzy muszą możliwie w jak najmniejszy sposób naruszać dobra osobiste osoby, w stosunku do której zostały one podjęte. Jeżeli ochrona przekroczy swoje uprawnienia, wówczas grozi jej odpowiedzialność cywilna lub karna.
Barbara Sielicka
Bankier.pl
b.sielicka@bankier.pl
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz.U. 2005, Nr 145, poz.1221 j.t.)
 - Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 listopada 1998 r. w sprawie szczegółowego trybu działań pracowników ochrony, podejmowanych wobec osób znajdujących się w granicach chronionych obiektów i obszarów (Dz.U. 1998, Nr 144, poz.933).
 
» Bezkrytycznie wykonujesz polecenia szefa? Możesz zostać zwolniony!
» Pracujesz w czasie choroby? Szef może cię zwolnić
» Banki doceniają sektor MSP. Kredyt na firmę z dodatkami - od ręki!




















































