REKLAMA
GPW

Nowe perspektywy dla innowacyjności w designie

2011-05-10 13:25
publikacja
2011-05-10 13:25
Jak dowodzą badania, 80% decyzji zakupowych jest dyktowana designem: opakowaniem, kształtem, funkcjonalnością produktu. Polskie przedsiębiorstwa poświęcają dużo uwagi szczególnie tym dwóm pierwszym elementom, jednak dopiero od niedawna interesują się designem jako komfortem użytkowania.

Aktualne trendy potwierdziły targi Saloni skupiające najważniejsze firmy zajmujące się wyposażeniem wnętrz i projektowaniem, które odbyły się od 12 do 17 kwietnia w Mediolanie. Oprócz polskich przedsiębiorstw w targach udział wzięła wielkopolska misja gospodarcza, która miała na celu zbadanie możliwości wprowadzenia światowych trendów na lokalny rynek.

W Polsce nie ma takiej kultury innowacyjności wspieranej przez design jak na zachodzie. Nasi przedsiębiorcy poświęcają dużo uwagi stylingowi, a nie funkcjonalności.  Na świecie już od dawna estetyka i wygoda użytkowania są komplementarne – komentuje Dominika Fiszer z firmy Cogision, zajmującej się wspieraniem rozwiązań innowacyjnych w przedsiębiorstwach oraz członek misji gospodarczej. – Pamiętajmy, że etap projektowania  generuje tylko 1% wszystkich kosztów produkcji, więc tworzenie rozwiązań unikatowych zależy tylko od dobrych chęci ze strony producentów – dodaje Fiszer.

W Polsce widać potencjał do rozwoju produktów innowacyjnych. Potwierdza to udział w targach takich marek jak VOX czy Comforty, które zaprezentowały swoje najlepsze i najnowocześniejsze produkty. Kolejnym impulsem do stworzenia atmosfery sprzyjającej designowi może być udział w roli wystawcy Miasta Poznania oraz Województwa Wielkopolskiego w przyszłorocznych targach.  Region będzie miał możliwość inspirowania się Lombardią, która podobnie jak Wielkopolska ma przemysłowy charakter i od zawsze słynęła z solidności i rzetelności. Jednak w ciągu ostatnich kilku dziesięcioleci zyskała jeszcze wizerunek miejsca sprzyjającego innowacjom i kreatywności.
Przykład Mediolanu pokazuje, że ciekawe rozwiązania nie wymagają ogromnych funduszy oraz wsparcia międzynarodowych koncernów. W ramach targów odbywały się imprezy towarzyszące, pokazujące dokonania młodych i niezależnych designerów. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyło się stoisko prezentujące produkcję klamek technologią wypalania w 3D. To tylko potwierdza, że dobry pomysł, dbanie o detale oraz włączenie konsumenta w proces twórczy może być podstawą sukcesu biznesowego konkretnej idei.


Sama organizacja targów odzwierciedlała aktualne trendy. Od materiałów konferencyjnych, przez aranżację przestrzeni targowych po interakcję z wystawianymi przedmiotami wszystko było skoncentrowane na użytkowniku. Dodatkowo zadbano o to, aby stoiska nie były bierne i statyczne. Wykorzystywano grę świateł oraz dźwięki, aby jeszcze mocniej zaangażować odwiedzającego. Niezwykłe wrażenie zrobił sposób wtopienia targów w przestrzeń miejską, jak na przykład zlokalizowanie wystawy w lokalnej piekarni lub ustawienie rzeźby konia wysadzanej kryształami Swarovskiego na poddaszu kuźni.

To co widzieliśmy w Mediolanie jest dalekie od tego co spotykamy w naszym kraju, gdzie hale targowe są wydzielonymi strefami, a możliwość obcowania z produktem uniemożliwiona przez wystawową szybę. To chyba definitywnie podkreśla, że w Polsce design wciąż jest rodzajem sztuki, a nie elementem życia codziennego. Wierzę jednak, że to jedynie problem mentalności i już niedługo więcej polskich firm z różnych branż będzie mogła pochwalić się innowacyjnymi produktami – podsumowuje Dominika Fiszer.

Organizatorem misji był Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Jej celem była wymiana doświadczeń z europejskimi firmami i instytucjami związanymi z sektorem design. Przewodniczył jej Wicemarszałek Województwa Wielkopolskiego – Leszek Wojtasiak.


/Cogision

Źródło:Informacja prasowa
Tematy
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Najlepsze konta premium – wrzesień 2025 r.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki