Tendencja ta spowodowana jest kilkoma czynnikami, z których najważniejszym jest niewątpliwie wzrost świadomości konsumentów spowodowany różnorodnością ofert operatorów. O ile kilka lat temu głównym czynnikiem wpływającym na zakup domeny była jej cena wejściowa, tak teraz coraz większą rolę odgrywa cena za jej przedłużenie.
Udział Partnerów zarejestrowanych w Polsce w obsłudze nazw domeny .pl w drugim kwartale 2011 roku
Nazwa Partnera |
Procent rynku |
Cena przedłużenia domeny .pl (netto) |
home.pl Sp. J. |
21,78 % |
99 zł |
NEtArt Spółka Akcyjna S.K.A. |
21,05 % |
100 zł |
AZ.pl Sp. Z o.o. |
12,33 % |
99 zł |
Consulting Service |
8,52 % |
90 zł |
Dinfo Systemy Internetowe |
3,53 % |
99 zł |
DomainMaker Sp. z o.o. |
2,63 % |
brak danych |
Domeny.pl Sp. z o.o. |
1,78 % |
99 zł |
Active 24 Sp. z o.o. |
1,60 % |
65 zł |
premium.pl Sp. k. |
1,56 % |
50 zł |
Operatorem oferującym najniższą cenę za przedłużanie domen jest nowy rejestrator - premium.pl Sp. k., powstała w styczniu 2011 br. Zamyka ona pierwszą dziewiątkę polskich rejestratorów z udziałem w rynku 1,56 % oraz najniższą ceną za przedłużanie domen. Klasyfikacja tak młodej firmy w rankingu pokazuje, że ten wskaźnik zaczyna odgrywać na rynku domenowym istotną rolę – transfer do premium.pl umożliwia bowiem oszczędność na poziomie prawie połowy ceny przedłużenia domeny u innego rejestratora.
Czy to koniec korzyści? Na pewno nie. W premium.pl użytkownik ma dostęp do kodu authinfo bezpośrednio w panelu administracyjnym, nie jest wymagane wypełnianie wniosków niezbędnych do jego wydania. Nie ma też przeszkód formalnych w e-cesji - transakcje kupna/sprzedaży prowadzone są automatycznie, do zakończenia procesu wystarczy mailowe potwierdzenie ze strony sprzedającego i kupującego. Premium.pl oferuje też automatyczne uczestnictwo w jednej z większych giełd w Polsce oraz pełną kontrolę nad swoimi finansami – rozliczenia na giełdzie możliwe są poprzez płatność z salda, PayPal, lub przelewem na indywidualny rachunek na podstawie faktury pro-forma.
Robert Kamiński