Mieszkańcy Mazur protestują przeciw jednemu z wariantów przebiegu S16

Mieszkańcy Mazur protestują przeciw jednemu z wariantów przebiegu drogi S16. Chodzi o najbardziej wysunięty na północ przebieg trasy w pobliżu miejscowości Ryn. Lokalni aktywiści złożyli w środę petycję z podpisami mieszkańców do oddziału olsztyńskiego GDDKiA.

(fot. Wojciech Wójcik / FORUM)

W środę petycję z 10 tysiącami podpisów mieszkańców złożyli w oddziale olsztyńskim Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiciele Komitetu Ochrony Krajobrazu Ziemi Mrągowskiej oraz Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej.

Droga nr 16 łączy zachodnią część regionu Warmii i Mazur ze wschodnią. Jest nazywana kręgosłupem województwa. W ostatnich latach zmodernizowany został odcinek od Olsztyna do Borek Wielkich koło Mrągowa. Obecnie trwają zabiegi, by przebudową objąć odcinek Mrągowo- Orzysz- Ełk. To wąska, pełna zakrętów droga, z poboczami obsadzonymi drzewami, biegnąca blisko zabudowań. Trwa opracowywanie nowego przebiegu trasy w trzech wariantach. Największe kontrowersje budzi odcinek między Mrągowem a Woźnicami koło Mikołajek, ponieważ z uwagi na jeziora teren jest trudny.

Jarosław Kociałkowski z Komitetu Ochrony Ziemi Ryńskiej powiedział PAP, że lokalna społeczność nie sprzeciwia się modernizacji drogi, ale protestuje przeciw jednemu z trzech wariantów, tak zwanemu wariantowi C najbardziej wysuniętemu na północ, przebiegającemu niedaleko Rynu.

"Jest on najdroższy, najbardziej ingeruje w środowisko, nie ma dróg dojazdowych, które trzeba będzie wybudować od podstaw. Jesteśmy przeciwko trwonieniu pieniędzy podatników" - ocenił.

Trzy warianty budowy S16 zaproponowane przez GDDKiA. Sporny odcinek zaznaczony na niebiesko
Trzy warianty budowy S16 zaproponowane przez GDDKiA. Sporny odcinek zaznaczony na niebiesko (GDDKiA)

Dodał, że modernizacja drogi jest potrzebna, ale nie może sprowadzać się do tranzytu tirów przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. "Ruch powinien zostać wyprowadzony poza nią, przez południowe Mazury. Po co przepychać na siłę ten wariant i budować drogie mosty na kilku jeziorach" - dodał.

Wariant C drogi przebiega od Mrągowa na północ, w pobliżu Muntowa przecina jezioro Juksty, a niedaleko Notystu Wielkiego przechodzi przez jezioro Tałty, po tym przechodzi na południe do miejscowości Woźnice. Pozostałe warianty A i B przebiegają bliżej obecnej drogi 16.

Mieszkańcy mazurskich miejscowości sprzeciwiają się budowie drogi w wariancie C, ponieważ - jak napisano w petycji - oznacza to dla większości z nich utratę dotychczasowego źródła utrzymania i zaniechanie prowadzonej działalności turystycznej, takiej jak wynajem kwater, pensjonatów, gastronomii, ekologicznego rolnictwa, czarterów jachtów. Jak wskazują, hałas i zanieczyszczenie wygenerowane przez tranzyt tirów spowoduje degradację środowiska.

Rzecznik oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Głębocki powiedział PAP, że w pierwszym półroczu złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla wybranego wariantu przebiegu drogi.

Jak wyjaśnił, wcześniej planowano, że wniosek zostanie złożony do końca roku, ale obecnie termin ten został przesunięty.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonuje, że nie ma sprzeczności pomiędzy interesem mieszkańców regionu, a planowaną inwestycją. Budowa drogi ma służyć mieszkańcom województwa warmińsko-mazurskiego oraz turystom. Od lat o jej budowę zabiegają lokalne samorządy i lokalni politycy, ponieważ Warmia i Mazury są najbardziej wykluczonym komunikacyjnie regionem Polski. Rozbudowa "szesnastki" jest wpisana w strategię rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego. Od kilkunastu lat działa Stowarzyszenie "Szesnastka", skupiające lobbujących na rzecz budowy drogi ekspresowej S16- wskazuje GDDKiA w Olsztynie.

Za modernizacją drogi 16 opowiadają się działacze PiS. (PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka

ali/ je/

Źródło: PAP

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
3 11 enthe

Jarosław Kociałkowski prowadzi gównobiznes nad jez. Ryńskim, stąd protesty.
http ://www.jk.mazury.pl/?domek-1,11

! Odpowiedz
6 9 cyklonb

Wariant północny był zawsze najlepszy bo od niego ma być zjazd do Kętrzyna gdzie jedzie połowa samochodów z odcinka Olsztyn Mrągowo jest tylko problem a nawet 2 to to że droga przechodzi po południowej stronie Mragowa i wygląda jak bulwa zamiast iść prosto po północnej stronie no i odcinek dalej do Ełku (ten żółty) jest za bardzo na południe od wcześniej proponowanej trasy.

Pokaż cały komentarz ! Odpowiedz
18 26 student84

Aktywiści to Ekoterrorysci

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne

Wskaźniki makroekonomiczne

Inflacja rdr 4,4% I 2020
PKB rdr 3,1% IV kw. 2019
Stopa bezrobocia 5,5% I 2020
Przeciętne wynagrodzenie 5 282,8 zł I 2020
Produkcja przemysłowa rdr 1,1% I 2020

Znajdź profil