REKLAMA

Król internetu

2000-11-23 00:00
publikacja
2000-11-23 00:00


Król internetu

Amazon.com - największa księgarnia internetowa, najsilniejsza i  najlepiej rozpoznawalna marka w Internecie. Prawie 5 mln książek, setki płyt CD, DVD i gier komputerowych w ciągłej sprzedaży. Ponad 25 mln klientów ze 160 krajów. Wszystko to udało się osiągnąć w ciągu zaledwie pięciu lat. Jeff Bezos - twórca Amazon.com i jego pracownicy wiedzieli, że tylko jedna firma może być "głównym bohaterem Internetu" i byli gotowi zrobić wszystko, by firmą tą została Amazon.com.  

Jeff Bezos nie był pierwszym, który wpadł na pomysł sprzedaży przez Internet. Jednak to jemu się udało. To on zajął niekwestionowaną pozycję lidera w handlu w sieci.

Rok 1995, zaadaptowany garaż na przedmieściach Seattle. Za pożyczone pieniądze Bezos kupuje trzy komputery. Handel w sieci to jeszcze nowość, brak jakichkolwiek wzorów, wszystko trzeba tworzyć od podstaw, choćby sam system rozliczeń przez Internet. Na początku kilka zamówień dziennie. Każde z nich wywołuje prawdziwą radość. Wkrótce sto na dzień, rok później sto na godzinę, dziś tyle samo, ale już na minutę. Firma rozwija się w zawrotnym tempie.

Rynkiem rządzą twarde reguły gry. Robiąc interesy, zawsze trzeba liczyć się ryzykiem. Nigdy nie można stracić czujności. Bezos od samego początku świetnie zdawał sobie z tego sprawę. Wiem, że możemy stracić wszystko. To nie obawa to fakt - mówił.

Po kilkanaście godzin dziennie Bezos spędza więc przy biurku, którego blatem są drzwi, a cztery deski służą za nogi. Nikt wtedy nawet nie przypuszcza, że takie umeblowanie stanie się tradycją firmy. Dziś w biurze Bezosa stoi dokładnie takie samo biurko. Jest ono w pewnym sensie symbolem jego strategii. Już na samym początku obiecał on sobie, że uczyni z Amazon.com najbardziej skoncentrowaną na kliencie firmę na świecie.

Chciał wydawać pieniądze na te rzeczy, które liczą się dla klientów. A wygląd mebli  - jego zdaniem - nie miał dla nich najmniejszego znaczenia.  

Nie było to zadanie proste. O ile dość sporo wiadomo było o zachowaniu klienta w tradycyjnym świecie, o tyle relatywnie niewiele o tym, jak  zachowa się w wirtualnym. Nie wiadomo było też, co może być czynnikiem, który przekona do robienia zakupów w sieci. Amazon.com był swego rodzajem prototypowym doświadczeniem, którego celem było rozpracowanie tego zachowania. Wybór, wygoda i cena - to trzy elementy, które według Bezosa miały kluczowe znaczenie.

Obsługa klienta stała się więc priorytetem firmy. Bezos świetnie zdawał sobie sprawę, że rekomendacje znajomych mają znacznie większy wpływ niż jakikolwiek rodzaj płatnej reklamy. Robił więc wszystko, by opinie te były jak najlepsze. Zbudowanie ogromnych baz klientów z ich indywidualnymi preferencjami stworzyło warunki dla realizowania bezpośredniego marketingu i zindywidualizowanej obsługi.  

Na pytanie, czy jego klienci są lojalni, odpowiadał, że oczywiście, ale tylko do momentu, kiedy ktoś inny zaoferuje im lepsze usługi. Do tego Bezos nie mógł dopuścić. Dlatego też nieprzerwanie od pięciu lat wszystkie pieniądze poświęca na rozszerzanie produktów i usług. Wszystko to ma prowadzić do tego, by dla osoby, która raz wejdzie na stronę Amazon.com, stało się to już nawykiem.

Amazon.com od samego początku starała się rozwijać poczucie wspólnoty klientów. W jaki sposób? Przede wszystkim poprzez zachęcanie czytelników do pisania i przesyłania recenzji. To "uczestnictwo" dawało im poczucie, że mają swój udział w tworzeniu strony internetowej, zbliżało i przywiązywało do firmy.  

Paradoksem jest to, że Amazon.com  sprzedaje najwięcej książek, a jest coraz mniej rentowna. Ceny akcji nieustannie spadają. Czy nie jest to niepokojące? Na takie pytanie Bezos ma jedną odpowiedź: Zyski są siłą napędową firmy, a nie powodem, dla którego ona istnieje. Strategia jest prosta: duża sprzedaż i duże straty obecnie, w zamian za dużą sprzedaż i duże zyski w przyszłości.

Amazon.com jest przykładem, że  można zarobić setki milionów dolarów na małej, udanej inwestycji. Czym jest książka Roberta Spectora? Jest historią największego sklepu internetowego, lekcją e-biznesu, a wreszcie biografią człowieka, który nie obawiał się niepopularnych decyzji, popełniał błędy, ale jednak osiągnął sukces, bo z niezachwianą konsekwencją robił wszystko, by urzeczywistnić swoje marzenia.

Monika Jurkowska

Robert Spector, Amazon.com. Historia przedsiębiorstwa, które stworzyło nowy model biznesu, Liber, Warszawa 2000, str. 253.

Źródło:
Tematy
Wybierz konto firmowe, które zarabia na Ciebie i zyskaj premię do 1250 zł.

Wybierz konto firmowe, które zarabia na Ciebie i zyskaj premię do 1250 zł.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki