Dawniej pakiety medyczne i bilety do kina, a dzisiaj wykłady z dietetykiem, darmowe jedzenie czy usługi manicurzystki – tak o zdrowie, urodę i rozwój pracowników dbają korporacje w Polsce. Czy dodatki pozapłacowe są skuteczne w walce o najlepszych?


Niedawno pisaliśmy w Bankier.pl o benefitach, którymi kuszą pracowników firmy w Dolinie Krzemowej. Co prawda daleko nam jeszcze w Polsce do finansowania przez pracodawców leczenia niepłodności czy operacji zmiany płci, ale i u nas duże firmy i korporacje starają się nadążać za zmieniającymi się oczekiwaniami pracowników. Wysoka wypłata nie wystarczy, żeby pozyskać najlepszych i wykorzystać ich potencjał.
Pakiet medyczny to podstawa
Dla wielu pracowników najistotniejszym czynnikiem pozapłacowym jest pakiet usług medycznych i dodatkowe ubezpieczenie, przysługujący zarówno im samym, jak i ich rodzinom. – Kandydaci zapraszani na rozmowę kwalifikacyjną zainteresowani są głównie zabezpieczeniem socjalnym, takim jak np. opieka medyczna – informuje Agnieszka Maciejewska, dyrektor działu personalnego EY. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo pracowników największe korporacje w Polsce oferują abonamenty medyczne, dzięki którym zapracowani etatowcy nie muszą stać w kolejce do lekarza i mogą nieodpłatnie na przykład zaszczepić się przeciwko grypie – jak pracownicy Nestle. Taki dodatek do wynagrodzenia to jednak prawie standard i można powiedzieć, że nie wyróżnia pracodawcy w walce o najlepszych.
Proponujemy wszechstronny rozwój
Od jakiegoś czasu bardzo popularnym benefitem w korporacjach są programy kafeteryjne, w ramach których pracownicy mogą otrzymać dofinansowanie do karnetów na siłownię, biletów do kina, teatru czy na koncert. Ale na tym nie koniec. Korporacje chcą przyciągnąć utalentowanych pracowników, organizując dla nich warsztaty i szkolenia. I to nie tylko z zakresu, z którym wiążą się ich obowiązki zawodowe.
|
Czynniki pozapłacowe w korporacjach w Polsce |
|
|---|---|
|
Firma |
Przykładowe profity dla pracowników |
|
|
darmowe jedzenie, świeże owoce i lody, masaże, manicure, siłownia |
|
Nestle |
spotkania z dietetykiem, darmowe szczepionki przeciwko grypie, wykłady poświęcone ochronie środowiska |
|
EY |
program wsparcia rodzin, kurs pierwszej pomocy, diagnozy kosmetyczne |
|
HP |
elastyczny czas pracy, nagrody od managerów, program wellness |
|
Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl |
|
Zatrudnieni w Nestle mogą skorzystać z porad dietetyka, EY z kolei kształci z zakresu udzielania pierwszej pomocy i oferuje spotkania ze stylistami, manicurzystami czy dermatologami. EY wprowadził także inicjatywę EY Family wspierającą osoby już posiadające lub dopiero planujące rodzinę. W ramach tej inicjatywy organizowane są np. specjalne warsztaty dla ojców.
Wygoda w pracy
Miejsce pracy i panująca w nim atmosfera mają ogromne znaczenie dla efektywności pracowników. Wie o tym firma Google. Z jej wrocławskiego biura nie chce się wracać do domu. Pokój do odpoczynku i zabawy – tzw. chillout room, pokój ze sprzętem muzycznym, ruchome biurka, siłownia, taras, świeże owoce i lody to tylko niektóre z atrakcji czekających na najzdolniejszych informatyków. A dla zmęczonych – masaże. W biurze pracownicy Google mogą też najeść się do syta, a nawet raz w miesiącu zaprosić kogoś bliskiego na wystawny i bezpłatny obiad.
Inne udogodnienia oferuje swoim pracownikom firma HP. Jej pracownicy mają elastyczny czas pracy, mogą też pracować z domu. Na najlepszych z nich czekają nagrody od managerów.
Po co i dla kogo są benefity?
Dla pracowników benefity mają nie tylko wymierną korzyść w postaci nieodpłatnej opieki medycznej, relaksu podczas masażu czy wiedzy zdobytej na szkoleniu z dietetykiem. Czynniki pozapłacowe mają przede wszystkim motywować ich do pracy. – Świadczenia pozapłacowe są elementem, który długoterminowo wpływa na motywację pracowników. Jednak, by tak się stało, muszą one spełniać dwa założenia – być odpowiednio dopasowane do profilu pracownika oraz prawidłowo komunikowane – tłumaczy Paweł Dziechciarz, kierownik ds. wynagrodzeń i świadczeń pozapłacowych, Nestlé Polska SA.
Co oprócz zmotywowanych i wydajnych pracowników zyskuje firma? Jak informuje Paweł Dziechciarz, benefity pozwalają wzmacniać te aspekty życia pracowników, które są istotne z punktu widzenia pracodawcy. Nestle stawia na wykształcenie w członkach swojej organizacji zamiłowania do aktywnego i zdrowego trybu życia, co odpowiada misji i ofercie firmy.


























































