Tworzenie i programowanie robotów, praktyczne wykorzystanie nowych technologii do rozwiązywania problemów oraz zdobywanie wiedzy poprzez doświadczenie – to nie pieśń przyszłości. W Polsce powstały już pierwsze pilotażowe Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT). Projekt to szansa dla dzieci i młodzieży na zdobycie oraz rozszerzenie posiadanych już kompetencji cyfrowych.


W Polsce powstają pierwsze Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT). To miejsca dla nowatorskiej edukacji sfinansowane z Funduszy Europejskich w ramach programu Polska Cyfrowa. W sumie powstaną cztery laboratoria tworzone przede wszystkim z myślą o uczniach szkół podstawowych i średnich oraz ich nauczycielach. Dwie pracownie uruchomiono już w Łodzi i Tarnowie. Kolejne będą w Olsztynie oraz Wrocławiu. Są to nowoczesne przestrzenie służące prowadzeniu działań edukacyjnych dla uczniów, nauczycieli i dorosłych.
Na @p_lodz_pl otwarto pilotażową Pracownię Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT). @jciesz: przestrzeń posłuży do prowadzenia działań edukacyjnych, rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli. Kolejne pracownie powstaną w Tarnowie, Olsztynie i Wrocławiu. pic.twitter.com/G47YcJU47u
— CYFRYZACJA KPRM (@CyfryzacjaKPRM) December 14, 2022
Profil każdej z pracowni jest elastyczny, wynika z doświadczenia szkoleniowego organizacji tworzących dane miejsce. Przykładowo w Łodzi przeważa rys robotyczno-programistyczny, w Tarnowie multimedialny. Natomiast w Olsztynie i Wrocławiu - mejkerski.
Nowy wymiar warsztatów dla uczniów
– Ideą pracowni jest połączenie wszystkich „uczących się” światów – uczniów szkół podstawowych i średnich, studentów oraz nauczycieli i wykładowców akademickich. Nie będzie tu odtwarzania wiedzy i jej powtarzania, tylko wspólne tworzenie. Niezależnie od wieku uczymy się świadomego korzystania z technologii, ale przede wszystkim rozwijamy swoje kompetencje. Pracując w zespołach pod okiem edukatorów, stajemy się bowiem twórcami – mówiła Oktawia Gorzeńska, koordynatorka projektu PAKT z Centrum Projektów Polska Cyfrowa, podczas otwarcia pracowni w Łodzi.
Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii oferują:
- warsztaty stacjonarne (przedpołudniowe) dla szkół trwające 4 godziny lekcyjne, zgodne z podstawą programową, dostosowane do wieku uczestników: szkoła podstawowa (klasy 1-3, klasy 4-6, klasy 7-8), szkoła ponadpodstawowa;
- warsztaty mobilne dla szkół trwające 2 godziny zegarowe - organizowane w dowolnej miejscowości w województwie, w którym znajduje się PAKT;
- warsztaty popołudniowe dla dzieci i młodzieży oraz rodziców z dziećmi trwające 2 godziny zegarowe, bazujące na różnych obszarach tematycznych dostosowanych do konkretnej grupy odbiorców i jej potrzeb;
- warsztaty metodyczne dla nauczycieli (popołudniowe) trwające 2 godziny zegarowe, organizowane raz w miesiącu w pracowni.
Warsztaty dla nauczycieli poświęcone są tematyce STEAM. Jest to podejście polegające na tworzeniu zadań problemowych i miniprojektów edukacyjnych. Dodatkowo w ramach projektu powstanie baza wiedzy dla nauczycieli w nowatorskiej edukacji cyfrowej. Materiały będą udostępniane na specjalnej stronie internetowej.
Oferta zajęć warsztatowych jest zbudowana w oparciu o interdyscyplinarną pracę problemową i projektową z wykorzystaniem m.in. ścieżek: STEAM, multimedialnej oraz robotycznej. Udział w warsztatach jest bezpłatny.
Uzupełnieniem oferty „stacjonarnej” w czterech miastach będzie wersja mobilna PAKT, czyli pracownie w specjalnych samochodach, które mają docierać do uczniów w różnych miejscowościach.
Projekt PAKT jest realizowany przez Partnerstwo, w skład którego wchodzą Centrum Projektów Polska Cyfrowa (jako lider) oraz partnerzy: Stowarzyszenie Miasta w Internecie, Politechnika Łódzka oraz Stowarzyszenie „Robisz.to”.


a