KE zgodziła się na przejęcie Opla przez Peugeota

Komisja Europejska zgodziła się w środę na przejęcie należącego do koncernu General Motors producenta aut Opel przez francuskiego producenta Peugeot uznając, że transakcja nie narusza unijnych przepisów dotyczących konkurencji.

(fot. Ralph Orlowski / Reuters)

Komisja Europejska badała, jaki będzie wpływ transakcji na rynek motoryzacyjny, zarówno na poziomie europejskim jak i poszczególnych krajów unijnych. Według KE będzie on na tyle mały, że nie zagrozi konkurencji. Tylko na dwóch rynkach - w Portugalii i Estonii - udział firm w sektorze małych samochodów dostawczych po przejęciu osiągnie ponad 40 proc.

Według Komisji Europejskiej, po transakcji firmy nadal będą zmagały się z silną konkurencją takich producentów jak: Renault, Volkswagen, Daimler, Ford, Fiat i firm azjatyckich.

Peugeot należy do francuskiego koncernu motoryzacyjnego PSA, który produkuje i sprzedaje samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze na całym świecie, także pod markami Citroen i DS. Opel, obecnie kontrolowany przez General Motors, oferuje samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze pod marką Opel i Vauxhall.

W marcu koncern motoryzacyjny PSA kupił od General Motors firmę Opel oraz jego brytyjską markę, Vauxhall. Umowa między tymi podmiotami jest warta 2,2 mld euro.

Poza PSA w kupnie europejskiej części koncernu GM uczestniczy francuski bank BNP Paribas. Umowa dotyczy ponad 12 zakładów produkcyjnych, zatrudniających ok. 40 tys. osób. Prezes PSA Carlos Tavares zapowiedział, że utrzyma w nich miejsca pracy.

Pozyskanie Opla wyniesie PSA na drugie miejsce wśród europejskich koncernów motoryzacyjnych, tuż za niemieckim Volkswagenem. Jak podkreślają analitycy, dołączenie do wyników PSA ok. 1,2 mln samochodów sprzedawanych rocznie przez Opla pomoże Francuzom rozłożyć koszty m.in. prac nad technologią pojazdów autonomicznych i przyjaznych dla środowiska jednostek napędowych.

PSA zostało w 2014 roku wykupione przez władze Francji i chińską firmę motoryzacyjną Dongfeng Motor. Następnie koncern przeszedł restrukturyzację, która polegała m.in. na zamrożeniu pensji i zamknięciu niektórych zakładów.

W 2016 roku PSA odnotował zysk operacyjny większy o 18 proc. niż w poprzednim roku, wynoszący 3,2 mld euro. W tym czasie sprzedano ponad 3,1 mln samochodów.

W Polsce General Motors Manufacturing Poland (GMMP) zatrudnia ok. 4,1 tys. osób. W skład spółki wchodzą trzy zakłady: fabryka samochodów osobowych w Gliwicach, zakład produkcji silników w Tychach oraz zlokalizowane w Tychach Centrum Usług Wspólnych.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ kot/ ro/

Źródło: PAP
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 0 ~Piotr

Jak KE miała bruździć Francuzom? Rąsia rąsie myje...

! Odpowiedz
0 7 karbinadel

Nie bardzo rozumiem, po co jeden przeciętniak kupuje drugiego przeciętniaka

! Odpowiedz
0 4 ~R3D3

Kilka lat jeździłem służbowo "francuzami" i nawet na serwisie oraz szef floty przyznawali że statystycznie ich auta mają trzykrotnie częściej problem z podwoziami niż inne... prywatnie lepiej nie kupować bo można trafić na naprawę za kilka tysięcy po gwarancji...

! Odpowiedz
6 6 plutarch

Mógł być polski, ale Jaro wolał Pekao od Włocha.

! Odpowiedz
11 6 ~jendreka

Panie Jarosławie, a może by tak opla spolonizowac? Jest okazja.

! Odpowiedz
3 19 jakubeczko

Gdzie widzisz okazję jak GM z Francuzami dogadany? Żeby pisać złośliwe komentarze też chociaż trochę logiki i sensu w nich trzeba zawrzeć

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne