| Zobacz także: | |
![]() Jaka dotacja na rozwój firmy produkcyjnej | |
Otrzymanie dotacji podlega z reguły jednemu ze zwolnień zawartych w art. 21 ust.1 omawianej ustawy. Brak zwolnienia dla otrzymanej pomocy oznaczałby, że część środków przeznaczonych na sfinansowanie określonego celu byłaby wydatkowana w inny sposób, czyli na pokrycie podatku dochodowego. A przecież intencją instytucji finansujących programy pomocowe nie jest wspomaganie budżetu państwa.
Na co można przeznaczyć dotację
Dotacje mogą być przyznane na nabycie środków trwałych (ŚT) oraz wartości niematerialnych i prawnych (WNiP) lub też na pokrycie pozostałych wydatków. Wydatkowanie środków pomocowych w obu wspomnianych kierunkach podlega dwóm różnym przepisom ustawy. Zgodnie z pierwszym z nich**, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia ŚT oraz WNiP dokonywanych według zasad określonych w przepisach o amortyzacji od tej ich wartości, która została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie. Powyższe oznacza, że wydatki na nabycie aktywów trwałych, sfinansowane z dotacji n.p. w wysokości 55%, będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu w formie odpisów amortyzacyjnych wyłącznie od kwoty sfinansowanej przez podatnika (czyli w tym przykładzie od 45% wydatków).
Pozostałe wydatki sfinansowane ze środków pomocowych, co do zasady, są wyłączone z rachunku kosztów podatkowych. Nie stanowią bowiem kosztów uzyskania przychodu wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dochodów (przychodów), o których mowa w artykule dotyczącym zwolnień przychodów. ***Generalnie wydatki za zakup innych aktywów niż trwałe, wydatkowane przykładowo na wynagrodzenia, zakup usług itp., w części, która została sfinansowana dotacjami zwolnionymi z podatku, nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.
Dotacja na założenie firmy dla bezrobotnego
![]() | »Jaka dotacja na inwestycję w firmie |
Największym problemem dla beneficjentów jest jednak ustalenie, w którym momencie koszty uzyskania przychodu należy zweryfikować o kwoty otrzymanego wsparcia. Wiadomo powszechnie, że faktyczne otrzymanie dotacji poprzedzone jest z reguły długotrwałą procedurą aplikacyjną. Przedsiębiorca musi zatem z własnych środków dokonać wydatku, a następnie ubiega się o otrzymanie dotacji. Z reguły nie odbywa się to w tym samym roku kalendarzowym. Po dokonaniu wydatku oraz złożeniu wniosku aplikacyjnego przedsiębiorca nie może być nawet pewien, czy wnioskowaną pomoc otrzyma. W roku poniesienia powinien podjąć decyzję o zaliczeniu wydatków pozostałych bezpośrednio w koszty, lub też o sposobie dokonywania odpisów amortyzacyjnych od ŚT lub WNiP.
Możliwe zatem jest, że koszty uzyskania przychodu, czy to w postaci kosztów bieżących, czy też odpisów amortyzacyjnych, zmniejszą podstawę opodatkowania w roku poniesienia wydatku. Wyboru sposobu dokonania amortyzacji można dokonać spośród wszystkich wymienionych w art. 22a-22o u.p.d.o.f., czyli możliwy jest również wybór jednorazowego odpisu amortyzacyjnego (dla wybranych ŚT).
![]() | »Żona z sąsiadem doniosą do skarbówki |
- art. 23 ust.1 pkt 45: „wydatkom… zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie”
- art.23 ust. 1 pkt 56: „wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych…”
Ustawodawca użył zatem czasu przeszłego dokonanego, który oznacza, że przepisy dotyczą faktycznie otrzymanego wsparcia, a nie dopiero spodziewanego. W przypadku, gdy otrzymanie pomocy odbywa się już w kolejnym roku podatkowym, dopiero w roku otrzymania wsparcia należy dokonać stosownych korekt. Pewnym wsparciem dla podatników jest treść wyroku****, który wskazuje na dokonanie korekty kosztów po otrzymaniu dotacji z PFRON. Niestety, MF w wydawanych interpretacjach indywidulanych, w dalszym ciągu wskazuje na konieczność dokonywania korekty kosztów wstecz (przykładowo interpretacja wydana 24/04/2012 w imieniu MF przez Izbę Skarbową w Warszawie, IPPB1/415-155/12-2/KS). Wyroki sądów administracyjnych nie są liczne w tej materii. Podatnikom pozostaje zatem dążenie do uzyskania satysfakcjonującej interpretacji indywidualnej, uzyskanej zapewne dopiero w wyniku zaskarżenia interpretacji otrzymanej od MF.
Dorota Mościcka
Kancelaria LUCRUM, Wrocław
* art.11 ust.1 u.p.d.of.
** art. 23 ust.1 pkt 45 u.p.d.o.f.
*** art.21 ust.1 pkt. 46,47a, 47c, 47d, 116, 122, 129, 136, 137 u.p.d.o.f.
**** wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 8/04/2008 (I SA/Rz 920/07)






























































