REKLAMA

Import używanych aut najwyższy od pięciu lat. Starszych aut ubywa, a mediana ceny wystrzeliła

Marcin Kaźmierczak2024-07-11 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-07-11 06:00

W I poł. 2024 r. do Polski sprowadzono 481,3 tys. nowych samochodów osobowych i dostawczych o masie do 3,5 t – wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar. Nad Wisłę dociera coraz więcej młodszych pojazdów, co, niestety dla kupujących, widać w cennikach.

Import używanych aut najwyższy od pięciu lat. Starszych aut ubywa, a mediana ceny wystrzeliła
Import używanych aut najwyższy od pięciu lat. Starszych aut ubywa, a mediana ceny wystrzeliła
fot. hodim / / Shutterstock

Aut, które sprowadzono do Polski w I poł. 2024 r. było o blisko jedną czwartą więcej niż w analogicznym okresie 2023 r. W samym czerwcu do polskich komisów przyjechało 78 600 używanych aut – o 17,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

Całe pierwsze półrocze było pod tym względem gorsze jedynie od rekordowej pod tym względem pierwszej połowy 2019 r., gdy do Polski z zagranicy trafiło nieco ponad pół miliona.

Import z Ameryki rośnie najmocniej

Choć wciąż ponad połowa sprowadzanych samochodów pochodzi z Niemiec (249,5 tys. w I poł. 2024 r.), to na popularności zyskują nieco egzotyczne dotychczas kierunki. Jak wynika z danych IBRM Samar, w I poł. 2024 r. aż 32,5 tys. używanych samochodów trafiło nad Wisłę ze Stanów Zjednoczonych, co przełożyło się na wzrost o 65 proc. r/r. Aut z USA było więc niemal tyle, ile samochodów sprowadzonych z Belgii. Wyjątkowo dynamicznie rósł także import używanych aut z Kanady (3,4 tys. szt. i +45,3 proc. r/r) oraz Czech (3 tys. szt. i +44,6 proc. r/r).

Roszady zaszły wśród najpopularniejszych modeli. Najpopularniejsze auto używane ostatnich lat – audi a4 (10,9 tys. szt.), stało się dopiero trzecim wyborem Polaków. Najczęściej sprowadzano do Polski ople astry (12,2 tys. szt.) a przed audi a4 znalazł się jeszcze volkswagen golf (11,6 tys. szt.).

Spośród czołowej dziesiątki najmocniej względem I poł. 2023 r. wzrosła popularność nissana qashqaia (+30 proc. r/r) oraz volkswagena passata (+25 proc. r/r).

Zgodnie z raportem AAA Auto, w czerwcu w polskich komisach kupujący mogli wybierać wśród 251,8 tys. samochodów. Oferta była zatem o 29 proc. wyższa niż przed rokiem. Na ponad 20-procentowy wzrost liczby ogłoszeń wskazują także dane serwisu Otomoto.

Niższy wiek i przebieg, więc ceny w górę

Jeszcze wyraźniej rośnie liczba ofert dotyczących sprzedaży młodszych, maksymalnie 5-letnich aut. W oparciu o dane AAA Auto, pomiędzy kwietniem a lipcem w ofercie pojawiło się blisko 49,5 tys. takich ogłoszeń o – 32,6 proc. a nominalnie o ponad 12 tys. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Miało to niebagatelny wpływ na trzy inne statystyki. Mediana wieku aut oferowanych w komisach w czerwcu wyniosła 10 lat i była o rok niższa niż w maju oraz o dwa lata niższa niż rok wcześniej. Znacząco zmniejszył się także przebieg, w przypadku którego mediana wyniosła 160 tys. km – o 15,5 tys. km mniej niż w czerwcu 2023 r.

I wreszcie najważniejsze, większy udział nowszych aut z mniejszym przebiegiem sprawił, że w czerwcu mediana ceny wystrzeliła powyżej 40 tys. zł i wyniosła 40,9 tys. zł. – o 6 tys. zł więcej niż w maju oraz o 10,9 tys. więcej niż w czerwcu 2023 r.

fot. Bankier.pl na podstawie danych AAA Auto / 

Po raz pierwszy do 1 proc. wzrósł z kolei udział używanych aut elektrycznych, w przypadku których mediana ceny wyniosła 129 tys. zł.

Źródło:
Marcin Kaźmierczak
Marcin Kaźmierczak
redaktor Bankier.pl

Redaktor Bankier.pl. Zajmuje się tematyką nieruchomości. Przygotowuje raporty dotyczące cen mieszkań, pisze o trendach na tym rynku, monitoruje najciekawsze inwestycje w Polsce i za granicą. Na co dzień śledzi także rynek motoryzacyjny, a swoimi spostrzeżeniami dzieli się w sekcji Moto portalu Bankier.pl. Absolwent politologii na Uniwersytecie Wrocławskim. Tel. 539 672 383.

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
klakier321
no ja jezdze 18 letnim peugotem , przebieg prawie 300 tys... kupiłem 9 lat temu za 20 tyś teraz moglbym sprzedac za 12 tys zł, wiele nie stracił na wartości:D gdybym chciał kupić teraz 9 letniego podobnego peugota to musiałbym zapłacić 50 tyś... jednym słowem skumulowana inflacja dla aut przez 9 lat to 150%... to ciekawe bo pensja no ja jezdze 18 letnim peugotem , przebieg prawie 300 tys... kupiłem 9 lat temu za 20 tyś teraz moglbym sprzedac za 12 tys zł, wiele nie stracił na wartości:D gdybym chciał kupić teraz 9 letniego podobnego peugota to musiałbym zapłacić 50 tyś... jednym słowem skumulowana inflacja dla aut przez 9 lat to 150%... to ciekawe bo pensja nie wzosła mi o tyle...
wc_
Kolego, niestety popełniasz bardzo częsty błąd - porównujesz 12 tys. z 20 tys. 9 lat wcześniej. Przez te 9 lat skumulowana oficjalna inflacja wynosi ok. 52%. Także 12 tys., które dzisiaj dostałbyś za auto jest warte tyle samo co 7900 zł 9 lat temu. Innymi słowy, za te 12 tys. dziś kupisz mniej więcej tyle samo produktów co za 7900 Kolego, niestety popełniasz bardzo częsty błąd - porównujesz 12 tys. z 20 tys. 9 lat wcześniej. Przez te 9 lat skumulowana oficjalna inflacja wynosi ok. 52%. Także 12 tys., które dzisiaj dostałbyś za auto jest warte tyle samo co 7900 zł 9 lat temu. Innymi słowy, za te 12 tys. dziś kupisz mniej więcej tyle samo produktów co za 7900 zł 9 lat temu. Także jeżeli chcesz policzyć spadek wartości auta, to musisz posługiwać się kwotą 7900 zł. Twoje auto straciło realnie na wartości 60% w tym czasie.
wc_
Nie wiem jakie auto i z jakim wyposażeniem kupiłeś, ale peugeota 308 9-letniego dzisiaj można znaleźć nawet w średniej cenie ok. 35 tys. A taka cena po uwzględnieniu inflacji to nic innego jak 23 tys. 9 lat wcześniej. Tak samo jest z zarobkami jeżeli 9 lat temu zarabiałeś 50 tys. zł rocznie, to dziś powinieneś zarabiać przynajmniej Nie wiem jakie auto i z jakim wyposażeniem kupiłeś, ale peugeota 308 9-letniego dzisiaj można znaleźć nawet w średniej cenie ok. 35 tys. A taka cena po uwzględnieniu inflacji to nic innego jak 23 tys. 9 lat wcześniej. Tak samo jest z zarobkami jeżeli 9 lat temu zarabiałeś 50 tys. zł rocznie, to dziś powinieneś zarabiać przynajmniej ok. 75 tys. rocznie. Jeżeli zarabiasz mniej to biedniejesz.
tomitomi
Panie Stec ! - brak komentarzy - zasięgi spadają ! ! !
popraw się pan .

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki