REKLAMA
PROMOCJA CITI I BANKIER.PL

Ile zapłacisz za dostęp do bankowego archiwum?

Zuzanna Brud2013-04-25 08:20
publikacja
2013-04-25 08:20

W dobie bankowości internetowej i mobilnej zazwyczaj nie archiwizujemy elektronicznych dokumentów bankowych – umów czy potwierdzeń przelewów. Bywa jednak, że są nam potrzebne, tymczasem zmieniliśmy bank na inny. Odzyskanie historycznych danych o sobie może trochę kosztować.

fot. / / thetaXstock

Rachunki, opłaty, umowy, wyciągi i inne – to dokumenty wymagające przechowywania, przynajmniej przez określony czas. Z miesiąca na miesiąc, z roku na rok przybywa nam tego typu papierów. Jednocześnie coraz częściej zawieramy w sieci różne transakcje bez pokwitowania w wersji papierowej.

O ile elektroniczne dokumenty są wygodne i oszczędzające czas, o tyle warto pamiętać o ich archiwizacji czy to w wersji papierowej (wydrukować i schować do odpowiedniej szuflady), czy elektronicznej (zapisać na dysku komputera w formacie PDF lub innym). Warto również sporządzić listę instytucji, z usług których się korzysta, i umieścić ją w szufladzie z pozostałą dokumentacją. Nigdy nie wiadomo, kiedy i do czego (np. niespodziewana kontrola, śmierć posiadacza produktów) dany dokument może okazać się przydatny.

Jak długo banki przechowują historię operacji klientów?

W zależności od banku i powszechnie obowiązujących przepisów (prawo bankowe, ustawa o rachunkowości, przepisy dotyczące przedawnienia) różny jest okres przechowywania informacji. Dostęp do nich zależy również od statusu klienta – czy jest obecnym, czy byłym klientem banku.

Większość instytucji archiwizuje historię operacji klienta od chwili zawarcia z nim umowy, przez cały okres jej trwania, aż do momentu, w którym upływa obowiązek przechowywania informacji (np. po 5-10 latach od końca roku, w którym doszło do zamknięcia rachunku). Zdarza się, że zasięg historii operacji jest ograniczony konkretną datą. Zapytaliśmy banki o ich praktyki w tym zakresie.

  • BZ WBK – klient ma dostęp do historii operacji od początku istnienia banków (Banku Zachodniego i Wielkopolskiego Banku Kredytowego), czyli od 1 lutego 1989 roku.
  • W ING Banku Śląskim klient, który sięga do historii poprzez system bankowości internetowej ING BankOnLine, ma dostęp do danych od 1 lutego 2003 roku,
  • Klient Volkswagen Banku ma dostęp do historii rachunku od początku jego otwarcia, korzystając z bankowości internetowej nie wcześniej jednak niż od 2006 roku. Historię z wcześniejszego okresu można zamówić telefonicznie, pocztą wewnętrzną po zalogowaniu do serwisu WWW lub pisemnie.
  • W systemie księgowym Banku BPS znajdują się dane od lipca 2005. Do tych danych można uzyskać bezpośredni dostęp w placówce banku.

Klienci banków korzystający na co dzień z bankowości internetowej mają dostęp do historii transakcji – zazwyczaj bezpłatny, czasami jednak ograniczony czasowo. Przykładowo, klient:

  • Banku Millennium w bankowości elektronicznej ma dostęp do historii transakcji na rachunkach do 4 lat wstecz i do wyciągów za ostatnie 12 miesięcy;
  • Raiffeisen Polbanku w systemie bankowości internetowej na bieżąco ma dostęp do 12 ostatnich wyciągów, czyli 12 miesięcy, natomiast historia transakcji na rachunku bankowym w bankowości internetowej obejmuje ostatnie 24 miesiące,
  • Credit Agricole za pośrednictwem serwisu internetowego CA24 ma możliwość podglądu oraz zapisu lub wydruku historii rachunku od daty jego otwarcia (całą historię lub wybrany przez klienta przedział czasowy),
  • Deutsche Banku PBC ma w bankowości elektronicznej easyNET lub powerNET dostęp do historii za 18 ostatnich miesięcy,
  • Banku BPS w systemie bankowości elektronicznej może skorzystać z historii rachunku importowanej na 90 dni wstecz od momentu uruchomienia usługi. Bieżące dane nie są usuwane, w związku z czym klient ma stały dostęp do historii.

Jestem byłym klientem banku. Ile zapłacę za dostęp do archiwalnych informacji?

O ile obecny klient banku ma ułatwiony dostęp do historii swoich operacji, o tyle były, aby ją uzyskać, musi skontaktować się z placówką banku lub infolinią i złożyć odpowiednią dyspozycję. Opłaty za udostępnienie danych historycznych są zróżnicowane.

Opłata za dostęp do informacji archiwalnych
Bank
 
PKO BP
20 zł za ostatnie 12 miesięcy. Za każdy poprzedni rok opłatę podwyższa się o 100% stawki podstawowej.
Raiffeisen Polbank
30 zł za okres ostatnich 6 miesięcy (w tym przypadku przed zamknięciem konta) oraz 10 zł za każdy kolejny rozpoczęty miesiąc.
Meritum Bank
20 zł za każdy wyciąg.
VW Bank
10 zł za każdy rok kalendarzowy.
Alior Bank
5 zł za wydruk historii rachunku lub jednomiesięcznego wyciągu w oddziale.
Bank BPS
Przy pojedynczym wydruku 5 zł za każdą stronę. Możliwy jest również wydruk z historii za cały rok za 20 zł.
ING Bank Śląski
Za okres ostatnich 12 miesięcy – 20 zł za 1 rachunek. Za okres wcześniejszy niż 12 miesięcy (za każdy rozpoczęty rok kalendarzowy) – 30 zł za 1 rachunek.
BZ WBK
Historia obrotów na rachunku klienta nieposiadającego usługi BZWBK internet: poprzedni miesiąc kalendarzowy bez opłat, każdy starszy miesiąc 10 zł.
Credit Agricole
20 zł – koszt wydania opinii o zamkniętym koncie, w tym o saldzie, obrotach oraz obsłudze pożyczki w rachunku.
mBank, MultiBank
10 zł za miesiąc.
Idea Bank
Bank nie pobiera opłat za wystawienie historii do zamkniętego rachunku.
Deutsche Bank PBC
Opłata ustalana indywidualnie.
Bank Millennium
Bank nie ma obowiązku udzielania tego typu informacji byłym klientom. Były klient może skontaktować się z placówką banku lub infolinią albo wysłać zapytanie na adres siedziby banku. Bank postara się pomóc w ramach informacji i możliwości, jakimi dysponuje w danej chwili.
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl na podstawie odpowiedzi banków

Dostęp do archiwalnych informacji może więc kosztować eksklienta banku nawet kilkadziesiąt złotych w zależności od tego, ilu danych i z jak odległego czasu potrzebuje.

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (4)

dodaj komentarz
~ja
Dziś w PKOBP zapłaciłem 30 zł za miesiąc - 6 miesięcy = 180 zł
Komentarz o konieczności opłaty za wejście do jak najbardziej adekwatny;/
~Radek
mBank - za okres 2007-2012 zazyczyl sobie 490 zł!!! paranoja.
~gmak
Ciekawy, rzadko poruszany temat. Koszt "storage" jest obecnie znikomy, a jedna operacja po spakowaniu to kilkadziesiąt bajtów. Nawet bardzo aktywny klient nie kosztuje rocznie megabajta. Dla mnie bank nie dający dostępu online do 5+ lat historii rachunku (przedawnienie podatkowe lub cywilnoprawne) w ogóle nie nadaje się Ciekawy, rzadko poruszany temat. Koszt "storage" jest obecnie znikomy, a jedna operacja po spakowaniu to kilkadziesiąt bajtów. Nawet bardzo aktywny klient nie kosztuje rocznie megabajta. Dla mnie bank nie dający dostępu online do 5+ lat historii rachunku (przedawnienie podatkowe lub cywilnoprawne) w ogóle nie nadaje się do brania pod uwagę. Pewnym problemem jest, że nie wynika to z umowy, a raczej tylko z dobrej praktyki.
~cp
jeszcze trzeba wprowadzic oplate za wejscie na teren banku...

bo przeciez sprzatanie kosztuje...

Powiązane: Budżet rodziny

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki