W dobie bankowości internetowej i mobilnej zazwyczaj nie archiwizujemy elektronicznych dokumentów bankowych – umów czy potwierdzeń przelewów. Bywa jednak, że są nam potrzebne, tymczasem zmieniliśmy bank na inny. Odzyskanie historycznych danych o sobie może trochę kosztować.


Rachunki, opłaty, umowy, wyciągi i inne – to dokumenty wymagające przechowywania, przynajmniej przez określony czas. Z miesiąca na miesiąc, z roku na rok przybywa nam tego typu papierów. Jednocześnie coraz częściej zawieramy w sieci różne transakcje bez pokwitowania w wersji papierowej.
O ile elektroniczne dokumenty są wygodne i oszczędzające czas, o tyle warto pamiętać o ich archiwizacji czy to w wersji papierowej (wydrukować i schować do odpowiedniej szuflady), czy elektronicznej (zapisać na dysku komputera w formacie PDF lub innym). Warto również sporządzić listę instytucji, z usług których się korzysta, i umieścić ją w szufladzie z pozostałą dokumentacją. Nigdy nie wiadomo, kiedy i do czego (np. niespodziewana kontrola, śmierć posiadacza produktów) dany dokument może okazać się przydatny.
Jak długo banki przechowują historię operacji klientów?
W zależności od banku i powszechnie obowiązujących przepisów (prawo bankowe, ustawa o rachunkowości, przepisy dotyczące przedawnienia) różny jest okres przechowywania informacji. Dostęp do nich zależy również od statusu klienta – czy jest obecnym, czy byłym klientem banku.
Większość instytucji archiwizuje historię operacji klienta od chwili zawarcia z nim umowy, przez cały okres jej trwania, aż do momentu, w którym upływa obowiązek przechowywania informacji (np. po 5-10 latach od końca roku, w którym doszło do zamknięcia rachunku). Zdarza się, że zasięg historii operacji jest ograniczony konkretną datą. Zapytaliśmy banki o ich praktyki w tym zakresie.
- BZ WBK – klient ma dostęp do historii operacji od początku istnienia banków (Banku Zachodniego i Wielkopolskiego Banku Kredytowego), czyli od 1 lutego 1989 roku.
- W ING Banku Śląskim klient, który sięga do historii poprzez system bankowości internetowej ING BankOnLine, ma dostęp do danych od 1 lutego 2003 roku,
- Klient Volkswagen Banku ma dostęp do historii rachunku od początku jego otwarcia, korzystając z bankowości internetowej nie wcześniej jednak niż od 2006 roku. Historię z wcześniejszego okresu można zamówić telefonicznie, pocztą wewnętrzną po zalogowaniu do serwisu WWW lub pisemnie.
- W systemie księgowym Banku BPS znajdują się dane od lipca 2005. Do tych danych można uzyskać bezpośredni dostęp w placówce banku.
Klienci banków korzystający na co dzień z bankowości internetowej mają dostęp do historii transakcji – zazwyczaj bezpłatny, czasami jednak ograniczony czasowo. Przykładowo, klient:
- Banku Millennium w bankowości elektronicznej ma dostęp do historii transakcji na rachunkach do 4 lat wstecz i do wyciągów za ostatnie 12 miesięcy;
- Raiffeisen Polbanku w systemie bankowości internetowej na bieżąco ma dostęp do 12 ostatnich wyciągów, czyli 12 miesięcy, natomiast historia transakcji na rachunku bankowym w bankowości internetowej obejmuje ostatnie 24 miesiące,
- Credit Agricole za pośrednictwem serwisu internetowego CA24 ma możliwość podglądu oraz zapisu lub wydruku historii rachunku od daty jego otwarcia (całą historię lub wybrany przez klienta przedział czasowy),
- Deutsche Banku PBC ma w bankowości elektronicznej easyNET lub powerNET dostęp do historii za 18 ostatnich miesięcy,
- Banku BPS w systemie bankowości elektronicznej może skorzystać z historii rachunku importowanej na 90 dni wstecz od momentu uruchomienia usługi. Bieżące dane nie są usuwane, w związku z czym klient ma stały dostęp do historii.
Jestem byłym klientem banku. Ile zapłacę za dostęp do archiwalnych informacji?
O ile obecny klient banku ma ułatwiony dostęp do historii swoich operacji, o tyle były, aby ją uzyskać, musi skontaktować się z placówką banku lub infolinią i złożyć odpowiednią dyspozycję. Opłaty za udostępnienie danych historycznych są zróżnicowane.
Opłata za dostęp do informacji archiwalnych | |
---|---|
Bank |
|
PKO BP |
20 zł za
ostatnie 12 miesięcy. Za każdy poprzedni rok opłatę podwyższa się o 100%
stawki podstawowej. |
Raiffeisen
Polbank |
30 zł za
okres ostatnich 6 miesięcy (w tym przypadku przed zamknięciem konta) oraz 10
zł za każdy kolejny rozpoczęty miesiąc. |
Meritum
Bank |
20 zł za
każdy wyciąg. |
VW Bank |
10 zł za
każdy rok kalendarzowy. |
Alior Bank |
5 zł za
wydruk historii rachunku lub jednomiesięcznego wyciągu w oddziale. |
Bank BPS |
Przy
pojedynczym wydruku 5 zł za każdą stronę. Możliwy jest również wydruk z
historii za cały rok za 20 zł. |
ING Bank
Śląski |
Za okres
ostatnich 12 miesięcy – 20 zł za 1 rachunek. Za okres wcześniejszy niż 12
miesięcy (za każdy rozpoczęty rok kalendarzowy) – 30 zł za 1 rachunek. |
BZ WBK |
Historia
obrotów na rachunku klienta nieposiadającego usługi BZWBK internet: poprzedni
miesiąc kalendarzowy bez opłat, każdy starszy miesiąc 10 zł. |
Credit
Agricole |
20 zł – koszt
wydania opinii o zamkniętym koncie, w tym o saldzie, obrotach oraz obsłudze
pożyczki w rachunku. |
mBank,
MultiBank |
10 zł za miesiąc. |
Idea Bank |
Bank nie pobiera opłat za wystawienie historii do zamkniętego
rachunku. |
Deutsche Bank
PBC |
Opłata
ustalana indywidualnie. |
Bank
Millennium |
Bank nie
ma obowiązku udzielania tego typu informacji byłym klientom. Były klient może
skontaktować się z placówką banku lub infolinią albo wysłać zapytanie na
adres siedziby banku. Bank postara się pomóc w ramach informacji i
możliwości, jakimi dysponuje w danej chwili. |
Źródło: opracowanie własne Bankier.pl na podstawie odpowiedzi banków |
Dostęp do archiwalnych informacji może więc kosztować eksklienta banku nawet kilkadziesiąt złotych w zależności od tego, ilu danych i z jak odległego czasu potrzebuje.