Szkoły w małych miasteczkach mogą być świetne. Ranking EWD pokazuje, że wiele zależy od determinacji kadry. Oraz od samorządu - jeśli nie zdecyduje się na likwidację niewielkich placówek.


Niewielkie szkoły, indywidualne podejście do ucznia oraz współpraca między nauczycielami - oto przepis na sukces dyrektorów gimnazjów w niewielkich miejscowościach - pisze "Dziennik Gazeta Prawna".
W rankingu "DGP" niemal w każdym województwie znalazła się wiejska lub małomiasteczkowa szkoła, której udało się przebić do czołówki tych, które najlepiej uczą. Ranking został oparty na wynikach szkół po egzaminie gimnazjalnym w 2015 roku.
Nie bez znaczenia w odniesieniu sukcesu pedagogicznego jest odpowiednie wyposażenie placówek. Jak podkreśla Maria Supernat, dyrektor Gimnazjum Publicznego w Oksie, które zajęło pierwsze miejsce w testach przyrodniczo-matematycznych w woj. świętokrzyskim, w prowadzeniu aktywizujących lekcji pomaga nowoczesny sprzęt. "Mamy rzutniki, oprogramowanie do każdych zajęć, pracownie językowe (...) Stworzenie takiej infrastruktury było strzałem w dziesiątkę" - dodaje.
Dotacje dla szkół - od września nowe zasady
Przyjęty w maju projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty doprecyzował i ujednolicił zasady udzielania i rozliczania dotacji wypłacanych z budżetu samorządu przedszkolom, szkołom i innym placówkom oświatowym (wskazano m.in. sposób obliczania wysokości dotacji).
Według resortu edukacji, duży poziom ogólności obecnych przepisów powodował wątpliwości interpretacyjne; w konsekwencji powodowało to ich niejednolite stosowanie w skali kraju. Konieczność doprecyzowania i ujednolicenia przepisów w tym zakresie zgłaszały samorządy, regionalne izby obrachunkowe oraz Najwyższa Izba Kontroli. Postulowały to również podmioty prowadzące przedszkola, szkoły i inne placówki oświatowe, niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.
Nowe regulacje będą obowiązywać od 1 września 2016 r., z wyjątkiem części przepisów, dla których wyznaczono inne terminy wejścia w życie.(PAP)
mmi/ dsr/ agz/ malk/