REKLAMA

Gaming dwóch prędkości. Mali zostają w tyle

2019-07-17 13:15
publikacja
2019-07-17 13:15
fot. Michał Dyjuk / FORUM

Kapitalizacja spółek gamingowych z GPW przekroczyła już poziom 25 mld zł - wynika z raportu Poland Gaming Sector autorstwa Zenit Management. Drugi kwartał 2019 roku był jednak dla branży słaby, szczególnie blado wypadli mali producenci.

Kapitalizacja spółek z sektora gamingowego / Zenit Management

- Wartość spółek gaminigowych wzrosła o 7,2 proc. kdk do 25,13 mld zł oraz bez uwzględnienia debiutantów o 6.2 proc. kdk. do 24,85 mld zł - informują autorzy. Niestety mimo tego wzrostu akcjonariusze większości firm gamingowych nie zaliczą minionych trzech miesięcy do udanych. Różnica w wartości rynku to głównie zasługa CD Projektu, który odpowiada za aż 82 proc. kapitalizacji branży. W II kwartale producent "Cyberpunka 2077" zyskał 8 proc. Wyższe stopy zwrotu wypracowali tylko Bloober (+39 proc.) oraz Ten Square Games (+29 proc.). Ponad kreską uplasowali się także Farm 51 i Qubic Games. To ledwie 5 wzrostowych spółek. Pod kreską - pomijając debiutantów - kwartał zakończyło z kolei aż 21 producentów gier na czele z Cherrypick Games (-63 proc.).

Zmiany cen akcji producentów gier w II kwartale 2019 roku / Zenit Management

Widać zresztą wyraźne różnice pomiędzy poszczególnymi grupami spółek. Autorzy raportu podzielili producentów na cztery grupy: A (kapitalizacja powyżej 0,5 mld zł), B (kapitalizacja 100-500 mln zł), C (kapitalizacja 50-100 mln zł) oraz D (kapitalizacja poniżej 50 mln zł). Największe spółki, nawet bez CD Projektu, zaliczyły zysk. Grupa B wyszła mniej więcej na zero. C jednak straciła aż 19 proc., a D aż 30 proc. Zresztą w ostatniej - najliczniejszej - klasie tylko Qubic wzrósł względem poziomu z końca marca, pozostałe 14 spółek (nie liczymy debiutantów) zaliczyło spadek.

Zmiany cen akcji producentów gier w I półroczu 2019 roku / Zenit Management

Rozdźwięk widać także na danych YTD, czyli biorących pod uwagę stopę zwrotu liczoną od początku 2019 roku. Tutaj cała klasa A jest na plusie, w klasach B i C są zaś pojedyncze przypadki spadków. Z kolei w klasie D spadek zaliczyło aż 7 z 14 podmiotów. Mają one także wyraźnie niższe niż spółki z trzech pozostałych grup wskaźniki cena do wartości księgowej i cena do 12-miesięcznej sprzedaży. Może to sugerować, że niektóre z małych spółek są niedowartościowane względem dużych. Być może także inwestorzy w ten sposób dyskontują większe ryzyko związane z małym podmiotem. Zarówno z jego działalnością, jak i płynnością rynku.

Wskaźniki producentów gier / Zenit Management

Powyższe dane pokazują, że indeks WIG-Games nie jest do końca dobrym barometrem dla branży. W II kwartale 2019 roku urósł on bowiem o 6,2 proc., podczas gdy większość producentów gier zaliczyła spadki. Wspomniany indeks to jednak wypadkowa notowań ledwie pięciu dużych spółek. Straty akcjonariuszom generuje zaś przede wszystkim drobnica w sporej części notowana na rynku NewConnect.

AT

Źródło:
Tematy
Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Zapytaj eksperta o kredyt hipoteczny

Komentarze (2)

dodaj komentarz
mp85
Zenit krzak! Kiepska jakość... Raport nic nie wnosi :)
specjalnie_zarejstrowany1
No bo sa tylko 3 spolki co robia gry w Polsce a dwie na GPW reszta to sa jakies studenckie, "indie" projekty ktore nie wiem jak i skad oczekuja generowac zyski. Jest tez oczywiscie CIG, ktory zajmuje specjalnie miejsce bo czuja sie naprawde mocni a tak naprawde to powolutku tona.

Powiązane: Gry komputerowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki