Dino Polska zakłada, że otwarcia nowych sklepów przyspieszą w drugiej połowie roku - poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino. Spółka jest zadowolona ze wzrostu wolumenów sprzedaży, podejmuje działania celem obniżenia kosztów.
"Otwarć będzie trochę więcej niż w ubiegłym roku, poruszamy się w niskim dwucyfrowym przedziale zwiększenia tych otwarć. Chciałbym zastrzec, że pierwszy kwartał będzie wyglądał słabiej z racji pogodowych, ale w drugiej części roku liczba otwarć powinna się zwiększać" - powiedział Michał Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
Jak wskazał, spółka jest też w trakcie budowy czterech centrów logistycznych.
Poinformował, że pierwsze z tych centrów będzie otwarte na początku drugiego kwartału, a kolejne będą otwierane sukcesywnie w odstępach kilku miesięcy.
W ubiegłym roku uruchomionych zostało 250 nowych marketów Dino. Na dzień 31 grudnia 2023 r. sieć Dino tworzyło 2.406 sklepów (12 proc. więcej rdr) o łącznej powierzchni sali sprzedaży 947.919 m kw.
Spółka podała w raporcie, że liczba marketów Dino w tym roku ma wzrosnąć o niskich kilkanaście procent.
Łączne nakłady inwestycyjne w tym roku wyniosą około 1,5-1,6 mld zł. Jak podano, środki zostaną przeznaczone na rozwój sieci sklepów, na zaplecze logistyczne oraz na rozbudowę zakładu mięsnego Agro-Rydzyna i budowę mniejszego zakładu rozbioru mięsa.
Krauze poinformował, że spółka przewiduje w tym roku wzrost CAPEX-u na jeden sklep o kilka procent.
Pytany o plan otwarć na 2025 rok, poinformował, że celem będzie zwiększenie liczby otwarć w stosunku do tego roku.
W całym 2023 roku Dino miało 25.666,3 mln zł przychodów (wzrost o 29,6 proc. rdr), 2.232,7 mln zł EBITDA (wzrost o 21,5 proc. rdr) i 1.405,3 mln zł zysku netto (wzrost o 24,1 proc. rdr).
Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w 2023 r. 17,2 proc. wobec 28,5 proc. rok wcześniej. W samym IV kwartale 2023 roku LFL wzrósł o 8,7 proc. rdr. wobec 16,3 proc. kwartał wcześniej.
Dino Polska liczy w 2024 roku na niski dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL.
"Zakładamy niski dwucyfrowy LFL przy założeniu niskiej jednocyfrowej inflacji w całym roku" - powiedział Krauze.
"Tym samym zakładamy wysoką kontrybucję do LFL wolumenów" - dodał członek zarządu.
Krauze nie chciał komentować otoczenia konkurencyjnego.
"Nasza polityka jest niezmienna. Podejmujemy wiele atrakcyjnych działań promocyjnych i widzimy efekty poprzez wzrosty wolumenów sprzedaży" - powiedział.
"Jesteśmy zadowoleni ze wzrostu wolumenów. Widzimy coraz większą poprawę" - dodał.
Jak wskazał, wzmożona aktywność promocyjna w branży to efekt normalizacji w łańcuchach dostaw.
Jego zdaniem powrót VAT na żywność nie będzie mieć istotnego wpływu na wolumeny i sprzedaż LFL.
Marża EBITDA grupy za 2023 r. wyniosła 8,7 proc., podczas gdy w 2022 r. było to 9,3 proc.
"Nie dajemy prognoz, ale mamy ambicje i naszą ambicją na ten rok jest poprawa marży EBITDA. To będzie trudne wyzwanie. Wiemy o presji, jeśli chodzi o koszty wynagrodzeń, ale widzimy możliwości na amortyzację tych kosztów np. na poziomie energii i poprawy sprzedaży" - powiedział Krauze.
Jak dodał, spółka podejmuje kilka działań w celu ograniczenia OPEX-u. Wsparciem w tym obszarze będzie fotowoltaika oraz spore spadki cen energii. (PAP Biznes)
pel/ osz/