Dino Polska miało w III kw. 109,4 mln zł zysku netto wobec konsensusu 110,3 mln zł zysku

Zysk netto grupy Dino Polska wyniósł w trzecim kwartale 2019 roku 109,4 mln zł wobec 82,3 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Konsensus PAP Biznes zakładał 110,3 mln zł zysku netto.

(fot. Katarzyna Waś-Smarczewska / Bankier.pl)

EBIT wyniósł 150,4 mln zł wobec 113 mln zł rok wcześniej i był zgodny z oczekiwanym przez rynek wynikiem 151,9 mln zł.

Wynik EBITDA grupy wyniósł w trzecim kwartale 192,5 mln zł i był wyższy rdr o 36,1 proc. Konsensus PAP Biznes zakładał 190,9 mln zł EBITDA. Marża EBITDA wyniosła 9,5 proc. i była o 0,3 pkt. proc. wyższa rdr. Zysk brutto ze sprzedaży wyniósł 490,9 mln zł (wzrost o 30,3 proc. rdr).

Rynek negatywnie przyjął wyniki Dino. W piątek o 12:01 akcje spółki taniały o 8,4%, osiągając cenę 144,60 zł.

Przychody grupy wyniosły 2.023,3 mln zł wobec oczekiwanych 2.036 mln zł i były 31 proc. wyższe niż w III kw. 2018 r.

Koszt własny sprzedaży wzrósł o 31,3 proc. do 1.532,4 mln zł. Koszty sprzedaży i marketingu wzrosły o 29 proc., do 320,6 mln zł. Koszty ogólnego zarządu wzrosły o 43,7 proc. do 21,0 mln zł. Spółka tłumaczy wzrosty kosztów ekspansją sieci sklepów.

Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w trzecim kwartale tego roku 12 proc. rdr. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 11,4 proc.

Świeże produkty, w tym mięso, wędliny i drób, odpowiadały za 38,4 proc. sprzedaży grupy w III kw. i za 38,8 proc. w okresie styczeń-wrzesień 2019 r., co oznacza wzrost o odpowiednio 1,4 pkt proc. i 0,9 pkt proc. rdr.

Po trzech kwartałach 2019 roku przychody grupy Dino wyniosły 5.523,4 mln zł i były o 30,7 proc. wyższe rdr. Koszt własny sprzedaży wzrósł w tym czasie o 30,0 proc. do 4.181,7 mln zł.

Narastająco, po 9 miesiącach 2019 r. zysk EBITDA zwiększył się o 36,5 proc. rdr do 505,7 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 9,2 proc. i była o 0,4 pkt proc. wyższa rdr.

Zysk netto grupy wyniósł po trzech kwartałach 281,9 mln zł, co oznacza wzrost o 35,1 proc. rdr.

Grupa Dino wypracowała w III kwartale środki pieniężne netto z działalności operacyjnej w kwocie 62,1 mln zł. Rok wcześniej wynosiły one 146,3 mln zł.

"Zmniejszenie środków pieniężnych netto z działalności operacyjnej wynikało z mniejszego poziomu kapitału obrotowego, co z kolei miało związek m. in. z uruchomieniem nowego centrum dystrybucyjnego w Rzeszotarach na początku 2019 r." - napisano w raporcie.

Od stycznia do końca września 2019 r. nakłady inwestycyjne spółki wyniosły 629 mln zł i były o 33 proc. wyższe rdr. Spółka Dino Polska inwestowała głównie w dynamiczny rozwój sieci marketów i rozbudowę zaplecza logistycznego. W całym 2019 r. spółka przeznaczy na rozwój około 850 mln zł.

W III kw. 2019 r. uruchomionych zostało 57 nowych sklepów Dino, czyli o 24 proc. więcej niż przed rokiem. Narastająco od początku 2019 r. otwartych zostało łącznie 138 sklepów w stosunku do 120 w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Na 30 września 2019 r. sieć Dino liczyła 1.113 marketów, o 218 więcej niż przed rokiem. Łączna powierzchnia sali sprzedaży wynosiła 430,5 tys. m kw.

Prezes Szymon Piduch, cytowany w komunikacie prasowym, poinformował, że w czwartym kwartale 2019 r. planowana jest duża liczba otwarć marketów w całej Polsce.

Dług netto grupy Dino wyniósł na koniec września 1.004,1 mln zł, co oznacza wzrost o 338,5 mln zł w stosunku do 30 września 2018 r. i wzrost o 145,7 mln zł w stosunku do 30 czerwca 2019 r.

Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,48x na dzień 30 września 2019 r. Rok temu wskaźnik ten wynosił 1,34x.

Wyniki Dino Polska w trzecim kwartale 2019 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP i poprzednich wyników (dane w mln zł)
3Q2019 wyniki kons. różnica r/r q/q YTD 2019 rdr








Przychody 2023,0 2035,6 -0,6% 29,8% 4,3% 5523,0 29,4%
EBITDA 192,5 190,9 0,9% 37,5% 6,2% 505,7 36,9%
EBIT 150,4 151,9 -1,0% 33,1% 5,7% 387,3 33,4%
zysk netto j.d. 109,4 110,3 -0,8% 33,4% 3,7% 281,9 34,9%








marża EBITDA 9,5% 9,4% 0,14 0,54 0,17 9,16% 0,50
marża EBIT 7,4% 7,5% -0,03 0,19 0,10 7,01% 0,21
marża netto 5,4% 5,4% -0,01 0,15 -0,03 5,10% 0,21

Dino zamierza otworzyć w '20 co najmniej tyle sklepów co w '19

"W przyszłym roku chcemy otworzyć przynajmniej tyle sklepów, co w tym roku" - powiedział prezes Szymon Piduch.

"Zgodnie z naszymi planami ten rok chcemy zakończyć z około 20 proc. większą liczbą otwarć niż w 2018 roku" - dodał.

W III kw. 2019 r. uruchomionych zostało 57 nowych sklepów Dino, czyli o 24 proc. więcej niż przed rokiem. Narastająco od początku 2019 r. otwartych zostało łącznie 138 sklepów w stosunku do 120 w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Na 30 września 2019 r. sieć Dino liczyła 1.113 marketów, o 218 więcej niż przed rokiem. Łączna powierzchnia sali sprzedaży wynosiła 430,5 tys. m kw.

Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy podtrzymał, że tegoroczny CAPEX spółki może wynieść ok. 850 mln zł.

Od stycznia do końca września 2019 r. nakłady inwestycyjne spółki wyniosły 629 mln zł i były o 33 proc. wyższe rdr. Spółka Dino Polska inwestowała głównie w dynamiczny rozwój sieci marketów i rozbudowę zaplecza logistycznego.

Wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,48x na dzień 30 września 2019 r. Rok temu wskaźnik ten wynosił 1,34x.

"W czwartym kwartale nie planujemy dalszego zwiększenia poziomu zadłużenia netto. Powinniśmy zakończyć ten rok z niższym wskaźnikiem dług netto/EBITDA niż wynosi obecnie" - powiedział Krauze.

Poinformował, że w czwartym kwartale powinna być widoczna poprawa kapitału pracującego.

Celem strategicznym Dino poprawa marży EBITDA w '19 i '20

Celem strategicznym Dino Polska jest poprawa marży EBITDA w 2019 i 2020 roku, ale to będzie duże wyzwanie - poinformował prezes Szymon Piduch. Dodał, że jest miejsce do wzrostu marży brutto na sprzedaży. Spółka spodziewa się, że wzrost LFL w 2020 roku będzie dwucyfrowy.

"Odnosząc się do marży EBITDA oczyszczonej o wpływ MSSF 16, warto zauważyć, że w czwartym kwartale 2018 roku marża EBITDA wynosiła 10,6 proc. To wyjątkowo wysoki poziom, trudny do powtórzenia w tym roku. Naszym celem strategicznym jest oczywiście poprawa marży EBITDA zarówno na 2019 rok, jak i 2020 rok, ale to jest duże wyzwanie, biorąc pod uwagę wysoką bazę. Stąd zakomunikowaliśmy, że poprawa marży będzie trudna do osiągnięcia" - powiedział prezes Szymon Piduch podczas telekonferencji.

Wcześniej powiedział, że celem na ten rok jest, by marża EBITDA w tym roku nie była niższa niż w 2018 roku. Do tej pory przedstawiciele spółki informowali, że celem jest wzrost marży EBITDA w tym roku.

Po trzech kwartałach marża EBITDA wyniosła 9,2 proc. i była o 0,4 pkt. proc. wyższa rdr (po uwzględnieniu wpływu MSSF 16). Przed uwzględnieniem nowego standardu wzrost wyniósł ok. 0,2 pkt. proc.

Prezes pytany o spodziewany wzrost kosztów w 2020 roku, odpowiedział: "Płaca minimalna w 2020 roku wzrośnie o 15 proc. Zakładamy, że nasza efektywność pracy będzie nadal rosła, upraszczamy procesy w sklepach. (...) Spodziewamy się, że baza kosztów wynagrodzeń wzrośnie nisko dwucyfrowo, a na pozostałych kosztach spodziewamy się pewnej optymalizacji".

Dodał, że spółka spodziewa się w 2020 roku dwucyfrowych wzrostów sprzedaży LFL.

"Uważamy, że mamy duży potencjał do optymalizacji marży EBITDA poprzez optymalizację kosztową i zwiększanie marży brutto" - powiedział prezes.

Pytany o powód spadku marży brutto na sprzedaży w III kwartale, po raz pierwszy od wielu kwartałów, odpowiedział: "Dbamy przede wszystkim o marżę EBITDA i mogliśmy sobie pozwolić na to, by być dość atrakcyjnym cenowo".

Prezes dodał, że jest miejsce do wzrostu marży brutto na sprzedaży.

"Oczywiście w skali tego i przyszłego roku zakładamy, że cały czas mamy dużo miejsca na wzrost marży brutto i będziemy kontynuować nasze działania poprzez renegocjację kontraktów handlowych i poprawianie warunków wraz ze wzrostem skali każdego roku" - powiedział Piduch.

Poinformował, że spółka buduje percepcję sieci, która - jak powiedział - cenowo jest już postrzegana w mediach na poziomie sieci dyskontowych.

Po trzech kwartałach 2019 roku przychody grupy Dino wyniosły 5.523,4 mln zł i były o 30,7 proc. wyższe rdr. Koszt własny sprzedaży wzrósł w tym czasie o 30,0 proc. do 4.181,7 mln zł.

Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w trzecim kwartale tego roku 12 proc. rdr. W okresie styczeń-wrzesień 2019 r. wzrost sprzedaży LfL wyniósł 11,4 proc.

Narastająco, po 9 miesiącach 2019 r. zysk EBITDA zwiększył się o 36,5 proc. rdr do 505,7 mln zł. Zysk netto grupy wyniósł 281,9 mln zł, co oznacza wzrost o 35,1 proc. rdr

pel/ gor/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
0 1 kstraszewski

test

! Odpowiedz
0 1 staryznajomy

Jaka jest wartosc ksiegowa DINO ?
Jaki wskaźnik C/WK i C/Z

! Odpowiedz
0 3 1as

Kliknij w hiperłącze to zobaczysz.
Drogie to jest.

! Odpowiedz
5 2 grzegorzkubik

Korekta przeplatana konsolidacją tak jak w październiku 2017 roku. Wtedy zleciało z 70 do 58zł. Po ponad miesiącu kurs ruszył w górę i jesteśmy gdzie jesteśmy. Jak już będzie 170 zł, znów będzie się zastanawiać czy dojdzie do 180 itd.

! Odpowiedz
2 9 1as

Fajna była okazja brać po 40 zł, ale teraz to już balon.
Każde wyniki zbliżone do konsensusu owocować będą spadkami (jak dziś).
Teraz już tylko jakieś łał może to poderwać.

! Odpowiedz
7 24 carlito1

Dino i CDprojekt to chyba jedyne warte uwagi spółki na GPW.. wiem, wiem zaraz się ktoś odezwie, ze dino jest przewartościowane ale Tesla właściwie jest bankrutem i nic nie przeszkadza w kupowaniu jej po 330USD.......

! Odpowiedz
22 49 grzegorzkubik

Piękna spółka. Powinna brać udział w PPK.

! Odpowiedz
53 14 jes

Piękny troll. Powinien brać udział w miesięcznicach.

! Odpowiedz
5 34 grzegorzkubik odpowiada jes

No i cię ocenili łapkami. Widać jaki z ciebie znawca giełdy i ten dodatek o miesięcznicach. Chory jesteś człowieku. Wskaż mi 5 dobrych spółek na wig 20 gdzie Dino tam stopniowo awansowało. Ja wskazuje jedną z nich czyli Dino.

! Odpowiedz
0 4 gringo7 odpowiada jes

Ty też.Po przeciwnej stronie.

! Odpowiedz
Polecane
Najnowsze
Popularne
DINOPL -6,13% 137,70
2019-11-13 14:52:48
WIG -0,62% 58 774,63
2019-11-13 14:52:00
WIG20 -0,64% 2 234,50
2019-11-13 15:07:45
WIG30 -0,74% 2 530,11
2019-11-13 15:07:00
MWIG40 -0,76% 3 751,37
2019-11-13 14:52:45
DAX -0,52% 13 215,07
2019-11-13 15:07:00
NASDAQ 0,26% 8 486,09
2019-11-12 22:03:00
SP500 0,16% 3 091,84
2019-11-12 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.