REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Chiński koszmar Muska. Tesla dławi się kurzem, po tym jak BYD przygazowało

2025-03-27 06:00
publikacja
2025-03-27 06:00

Chiński producent samochodów elektrycznych BYD pokazał wyniki za 2024 i "Tesla zamarzła". Okazało się, że pod kątem sprzedaży przeskoczył swojego głównego rywala i to aż o 10 mld dolarów. Dodatkowo za Oceanem pozycja wzmacnia jego koreański konkurent - Hyundai. 

Chiński koszmar Muska. Tesla dławi się kurzem, po tym jak BYD przygazowało
Chiński koszmar Muska. Tesla dławi się kurzem, po tym jak BYD przygazowało
fot. Oasishifi / / Shutterstock

BYD zaraportowała wzrost przychodów o 29 proc., które miały wynieść 777 mld juanów, czyli około 107 mld dolarów. Po raz pierwszy przekroczył magiczny próg 100 mld dolarów. Tym samym "pokonał" w liczbach Teslę z jej 97,7 mld dolarów. Pod kątem sprzedaży samochodów koncerny idą łeb w łeb, a raczej zderzak w zderzak: klienci kupili od BYD 1,76 mln pojazdów elektrycznych w porównaniu do 1,79 Tesli. Wyniki wykręciły więc samochody hybrydowe z firmy z Shenzhen. W 2024 roku pojawiło się na drogach kolejne 4,3 mln pojazdów, co przez ekspertów z BBC News jest określane jako "rekordowa liczna". Przypomnijmy, że jeszcze niedawno Elon Musk wyśmiewał, gdy ktoś określił BYD jako konkurenta dla Tesli.

Dodatkowo chiński koncern właśnie wprowadził na rynek tańszy samochód. W praktyce ma on być odpowiedzią na Model 3 Tesli, który jeszcze do niedawna był doskonale sprzedającym się autem w Państwie Środka. Cena modelu Qin L wynosi 119 800 juanów, a podstawowa wersja Modelu 3 Tesli 235 500 juanów. To odpowiedź na ograniczenia wydatków chińskich konsumentów. Dodatkowo zaawansowana technologia wspomagania kierownicy "God's Eye" ["Oko boga" - tłumaczenie red.] będzie dostępne bezpłatnie we wszystkich modelach BYD. 

To jednak nie koniec. W zeszłym tygodniu założyciel BYD Wang Chuanfu pokazał nową ładowarkę, która ograniczy czas uzupełnienia baterii do pięciu minut. To mniej więcej także czas tradycyjnego tankowania. Ładowanie Tesli trwa 15 minut. 

Akcje BYD, które w swoim portfelu posiada m.in. Warren Buffett, tylko w tym roku wzrosły o 50 proc. Z kolei inwestorzy Tesli pozbywają się akcji koncernu już dziesięć tygodni z rzędu. Wśród głównych powodów wymieniają te:

  1. Globalna sprzedaż spadła w zeszłym roku. Ten rok nie zapowiada się lepiej;
  2. Konkurencja sukcesywnie podkupuje klientów Tesli, szczególnie w Chinach i UE (sprzedaż w całej Unii spadła o 44 proc., a w Niemczech - największym rynku motoryzacyjnym w Europie - o 75 proc.);
  3. Podstawowe modele Tesli już od dawna nie doczekały się znaczących aktualizacji, a od dawna obiecany "tańszy model" wciąż jest w fazie planów
  4. Tesli nie sprawdza się jazda autonomiczna i na tym polu ustępuje Waymo Google. 

Tesla dostaje rykoszetem przez polityczne zapędy swojego CEO. Od czasu jego zaangażowania w DOGE. I tu pojawia się 5 powód - ideologiczny. Kiedyś Tesla była ulubionym pojazdem "mobilnych lewaków" jak zaznacza CNN News. Teraz, od kiedy Musk został siepaczem ekonomicznym Trumpa, tymi modelami w Hollywood i nie tylko jeździć już nie wypada. Dlatego też ceny używanych Tesli spadają, choć ogólnie rośnie zainteresowanie używanym pojazdami elektrycznymi. Nie pomaga demonstracja siły, tj. groźby FBI, że wandale niszczący salony Tesli zostaną posądzeni o terroryzm, sekretarz handlu promujący akcje koncernu w Fox News czy wreszcie ten pokaz na trawniku przed Białym Domem, kiedy to Trump ogłosił, że kupił jeden z modeli dla siebie

Co więcej. BYD nie jest jedynym konkurentem na rynku samochodów elektrycznych dla Tesli. Hyundai planuje zwiększyć produkcję samochodów w USA

W tym samym czasie chińscy producenci pojazdów elektrycznych zostali objęci cłami w USA i UE. Gdyby nie te bariery handlowe, BYD szybko stałby się koszmarem Muska. 

Wood: BYD czy Tesla? Przyszłość to robotaxi. Podtrzymuje prognozę 2600 USD za akcję Tesli

Podczas wtorkowego wywiadu dla Bloomberga zarządzająca funduszem ARK Invest Cathie Wood podtrzymała prognozę swojego zespołu mówiącą o wycenie Tesli na poziomie 2600 dolarów za akcję w perspektywie 5 lat. Mówiąc o potencjale rozwoju firmy Elona Muska i chińskiego BYD, który pokazał wyniki, powiedziała, że choć obie są fantastyczne w branży samochodów elektrycznych, to przewaga Tesli wynika z segmentu oprogramowania autonomicznych pojazdów, który za chwilę ma odpowiadać za 90 proc. wartości firmy.

opr. aw

Źródło:
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (20)

dodaj komentarz
meliska
Tytuły i nagłówki jak w filmie "idiokracja".
inwestor.pl
Przydałby się wolnorynkowy program kredyt 2% na Teslę i 800 dolarów + na wymianę baterii.
newcommer
Stawiam hipotezę do 2035r nie będzie produkcji marek typu bmw vw itd w UE. Cła na chińczyki spadną do zera a ceny wzrosną.
tomkooo
a jak w takim razie obstawiasz stope bezrobocia w unii + ile osob w unii bedzie stac na chinski samochod :)
roza_von_tusk odpowiada tomkooo
Jaka różnica czy będziemy skręcać dla szkopów czy dla Chińczyków. Chciałbym żeby rządzący już myśleli o zmianie gospodarki na współpracy z tymi którzy są najbardziej inteligentni i innowacyjni, a takimi na pewno nie są szkopy
tomkooo odpowiada roza_von_tusk
taka, ze z unii tu jakas kasa do nas skapuje bo mamy wspolny budzet unijny. czy z chin cos ci skapnie? ja rozumiem, ze mozna niemcow nie lubia, ale zeby podcinac galaz na ktorej sie siedzi :)
ty myslisz, ze chinczycy to sa lepsi od niemcow? myzlisz, ze beda sie przejmowac europejczykami?
roza_von_tusk
Rok temu pisałem że za 5 lat posiadanie złomu jak BMW, Audi czy VW będzie obciachem, a ludzie będą się chwalić pięknymi i bezawaryjnymi BYD, Geely czy Saic do wylała się fala hejtu. To samo stanie się ze srajfonami i teslami, tylko nie myślałem że aż tak szybko.
devu
Pomyśleć, że mieliśmy być tego częścią. Ale projekt Izery został (jak inne) "urelaniony" przez KO. I zamiast zarabiać i tworzyć nowe gałęzie przemysłu w tym te wysoce wykwalifikowane to mamy niemieckie montowownie, które będą znikać.
tomkooo
w sensie montownie chinskich komponento to te nowe galezie przemyslu? bo chyba nie wierzysz ze ktorykolwiek polskojezyczny rzad jest w stanie cos dobrze zrobic, czy to po czy pis czy ktokolwiek inny na naszej scenie politycznej

Powiązane: Motoryzacja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki