Ceneo.pl wygrywa proces sądowy z Immergas

Sąd Okręgowy w Warszawie wydając wyrok w sprawie Immergas przeciwko Ceneo potwierdził prawo serwisów internetowych do używania cudzych znaków towarowych w ramach funkcji informacyjnej, uznając taką praktykę za uczciwą i nie zakłócającą konkurencji na rynku. Ten precedensowy wyrok ma ogromne znaczenie dla całego rynku e-commerce w zakresie ustalenia granic posługiwania się cudzymi znakami towarowymi do celów publikowania informacji o produktach dostępnych na rynku.

()

Immergas Polska sp. z o.o., działając również jako przedstawiciel włoskiego Immergas S.p.A. zdecydował się pozwać operatora jednego z największych serwisów e-commerce w Polsce - Ceneo.pl. Serwis Ceneo.pl istnieje na polskim rynku blisko 10 lat, jego główną funkcją jest porównywanie cen i funkcji prawie 8 milionów produktów dostępnych w sklepach internetowych oraz możliwość ich opiniowania. Serwis Ceneo.pl cieszy się olbrzymią popularnością, a miesięcznie odwiedza go ok. 7 milionów użytkowników.

Pod koniec ubiegłego roku producent urządzeń grzewczych - Immergas zarzucił Ceneo bezprawne używanie znaku towarowego "Immergas", jak również publikowania materiałów o produktach oznaczanych tym znakiem. W swoim pozwie, Immergas domagał się zakazania Ceneo używania znaku towarowego "Immergas", używania nazwy własnej (przedsiębiorstwa) Immergas, opublikowanie przeprosin na stronie głównej Ceneo.pl oraz w ogólnopolskim wydaniu "Gazety Wyborczej" oraz zasądzenia kwoty 10.000 złotych tytułem bezprawnie uzyskanych korzyści.

Proces miał istotne znaczenie dla ustalenia granic posługiwania się cudzymi znakami towarowymi do celów publikowania informacji o produktach dostępnych na rynku, a także odpowiedzialności serwisów internetowych za publikowanie informacji o produktach bez uzyskania zgody producentów lub przy ich aktywnym sprzeciwie.

Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych wyrokiem z dnia 27 lutego 2015 r. oddalił powództwo Immergas jako niezasadne. Sąd potwierdził, że prawo wyłączne do wspólnotowego znaku towarowego jest przyznawane, aby umożliwić właścicielowi tego znaku ochronę jego szczególnych interesów i zadbanie o to, by znak mógł spełnić funkcje gwarancyjną, komunikacyjną, reklamową i inwestycyjną. Przy czym wykonywanie tego prawa jest zastrzeżone dla przypadków, w których używanie przez osoby trzecie określonego oznaczenia negatywnie wpływa lub może negatywnie wpływać na którąkolwiek z wymienionych funkcji. Wyłączność używania wspólnotowego znaku towarowego jest bowiem ograniczona, a uprawniony do znaku nie może się sprzeciwić jego używania w obrocie m.in. jeśli jest to niezbędne do wskazania rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości, pochodzenia geograficznego, czasu produkcji lub innych właściwości towarów lub usług. Tymczasem - jak zauważa Sąd - Ceneo.pl używa znak towarowy Immergas zgodnie z uczciwymi praktykami w przemyśle i handlu. Użycie znaków towarowych przez Ceneo ogranicza się bowiem do informowania o rodzaju prezentowanego towaru i jego wytwórcy, a działanie takie nie stwarza żadnego ryzyka wprowadzenia w błąd użytkowników internetu co do istnienia powiązań gospodarczych między producentem a serwisem internetowym.

Jednocześnie Sąd, rozpatrując sprawę na gruncie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, stwierdził brak podstaw dla uznania popełnienia przez Ceneo czynu nieuczciwej konkurencji, ponieważ Ceneo nie używa w nazwie prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa oznaczenia "Immergas", a strony nie kierują usług do tego samego i relatywnego kręgu klientów.

Ponadto, Sąd jako nieuzasadnione uznał zarzuty dopuszczenia się przez Ceneo naruszenia dóbr osobistych Immergas, praw autorskich i praw do wzorów przemysłowych.

Mec. Bartosz Wojciechowski, szef Działu Prawnego Grupy Allegro w Europie Środkowo-Wschodniej i pełnomocnik Ceneo sp. z o.o. komentuje:

"Rozwój nowoczesnych technologii oraz wpływ internetu na wiele dziedzin współczesnego życia powoduje, że prawnicy coraz częściej stają przed wyzwaniem, by właściwie interpretować przepisy prawa mogące mieć zastosowanie do nowatorskich usług świadczonych online. W interpretacjach nie pomaga skromne orzecznictwo sądów czy rozbieżne twierdzenia specjalistów. Z tego względu każde orzeczenie, które dotyczy działalności serwisów internetowych, wydaje się cenną wskazówką dla właściwego wytyczania granic uprawnień i odpowiedzialności, jakie obowiązują w sieci. Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie w sprawie Immergas przeciwko Ceneo podjął się rozstrzygnięcia kolizji uprawnień właściciela znaku towarowego i internetowej porównywarki cen w zakresie prezentowania produktów i opatrywania ich znakiem towarowym producenta. Sąd nie miał wątpliwości, że uprawniony do znaku towarowego nie może zakazać serwisowi internetowemu prezentowania opisów i znaków towarowych w odniesieniu do produktów, prawidłowo wprowadzonych do obrotu, a usunięcia których domagał się Immergas. Sąd potwierdził tym samym prawo serwisów internetowych do używania cudzych znaków towarowych w ramach funkcji informacyjnej, uznając taką praktykę za uczciwą i nie zakłócającą konkurencji na rynku.

Do tej pory, właściciele praw do znaków towarowych sporadycznie wzywali Ceneo do usunięcie z ich stron informacji o produktach oznaczonych znakiem towarowym. Ceneo, co do zasady, uznawało takie roszczenia za bezzasadne, co spotykało się z niezrozumieniem ze strony markowych producentów. W świetle wydanego wyroku, oczywistym staje się, że Ceneo jest uprawnione do prezentowania produktów wskazując znaki towarowe producenta oraz, że oparta na prezentowaniu ofert produktowych działalność porównywarek cen jest działalnością prowadzoną zgodnie z przepisami prawa."

Wyrok nie jest prawomocny.

Źródło: Informacja prasowa

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Nowy komentarz

Anuluj
1 2 ~MM

Fatalne wieści - ogromna tragedia dla przedsiębiorców ale w dłuższym prospekcie także dla odbiorców detalicznych...

! Odpowiedz
2 3 ~Rafał

No i w tej sprawie bardzo dobrze. To bylo by glupie gdyby ktos na kazdym kroku chcial kase za jego mniej/bardziej znazane logo.... Moze za chwile ja mialbym placic za to ze mam w domu czajnik z czyims tam logiem...

! Odpowiedz
4 2 ~mauzer

LOGO idio to w języku polskim się nie odmienia. Mierny poziom wypowiedzi - szkoda, że takie wynalazki mają prawo publikować w necie swoje wywody

! Odpowiedz

Kalendarium przedsiębiorcy

Brak wydarzeń

Kalkulator płacowy

Oblicz wysokość pensji netto, należne składki oraz podatek.