

Wstępne wyniki za pierwszy kwartał roku obrotowego Grupy CCC bardzo spodobały się inwestorom, którzy wykupują akcje obuwniczo-odzieżowego giganta na GPW. Lider rynku butów w Polsce skokowo podprawił marże, a cena akcji na giełdzie skokowo poszła w górę. O perspektywach dla spółki mówią w komentarzu dla Bankier.pl analitycy, którzy ostatnio podnieśli ceny docelowe jej akcji.
O ponad 18 proc. po otwarciu handlu w piątek 10 maja rosły ceny akcji Grupy CCC notowane na warszawskiej giełdzie.w ciągu dnia kurs osiągnął poziom 126 zł i był najwyżej od listopada 2021 r. Po blisko dwóch latach trendu bocznego poniżej 50 zł za akcję, kurs CCC ruszył w górę w październiku ubiegłego roku i z 36,65 zł urósł do piątkowego maksimum o 243 proc., w tym tylko od początku tego roku akcje są już wyżej o 106 proc. Na koniec dnia kurs zyskał 23,89 proc. przy ponad 332 mln zł obrotu.


Piątkowe wzrosty wyglądają, póki co na kulminacje bardzo dobrego okresu dla ceny akcji, które wyraźnie zaczęły szybciej rosnąć po zorganizowanym w kwietniu dniu inwestora. To po nim domy i biura maklerskie zaczęły wydawać pozytywne rekomendacje dla spółki, która zapewniała, że jest na dobrej drodze do poprawy rentowności, a przeprowadzona w ubiegłym roku emisja akcji, objęta w największym stopniu przez głównego akcjonariusza pozwoliła obniżyć zadłużenie i poprawić kondycję finansową spółki.
Wyniki CCC mocnym zaskoczeniem dla rynku
Widoczne w kolejnych raportach okresowych stopniowo poprawiające się wyniki mocno zaskoczyły przy okazji raportu za I kwartał roku obrotowego 2024/2025 (luty- kwiecień). Najbardziej widoczna jest skokowa poprawa rentowności w segmentach CCC i HalfPrice, będąca pochodną kontoli kosztów.
Ponad 60,9% marży w CCC. "To są wyjątkowo marże, niespotykane w sprzedaży obuwia w tym przedziale cenowym" - Dariusz Miłek, prezes Grupy CCC na konferencji prasowej.
— MichałKubicki (@michal30279280) May 10, 2024
Marża brutto w CCC i HalfPrice, poprawiła się o odpowiednio 8,2 i 11,1 punkty procentowe rok do roku. Marża segmentu Modivo była prawie na tym samym poziomie (-0,1 pproc.) Przychody całej Grupy CCC sięgnęły 2,25 mld zł (+9 proc,. rdr), zysk EBITDA wyniósł 304 mln zł (+40 proc. rdr), a zysk operacyjny był większy o 133 proc. i wyniósł 152 mln zł.
„Wstępne wyniki CCC zaskoczyły mnie pozytywnie. Spółka zaraportowała lekko wyższą dynamikę sprzedaży w stosunku do moich oczekiwań z relatywnie wysokim poziomem wzrostu sprzedaży porównywalnej w segmencie CCC (+23% w Q1 vs. +5.8% w Q4) natomiast główne zaskoczenie przyszło po stronie kosztów” – skomentował dla Bankier.pl Janusz Pięta, analityk BM mBanku.
„Grupa była w stanie zmniejszyć koszty SG&A w segmencie CCC w ujęciu r/r oraz w HalfPrice w ujęciu q/q pomimo organicznego rozwoju biznesu i inflacyjnego otoczenia. Ponadto Grupa Modivo w końcu zanotowała dodatni wynik EBITDA po kilku kwartałach strat, co również jest spowodowane wyższą dyscypliną kosztową”- dodał ekspert.
Wow! #CCC +18% po luce porannej i równoważeniu👍
— blogi.bossa.pl (@BlogiBossaPL) May 10, 2024
Niespodziewany wzrost zysków odpalił rakietę, podbijając kurs powyżej wyceny analityczki DM BOŚ 108 zł.
Już blisko do maksimów po-pandemicznych👇
Kolejna spółka, która po wyjściu z WIG20 osiąga lepsze wyniki niż przed wyjściem. pic.twitter.com/COa6LkE8Xv
Na wparcie biznesu spółki ze strony notowań USD/PLN (CCC to duży importer) zwraca uwagę w komentarzu dla Bankiera Sylwia Jaśkiewicz z DM BOŚ, która tak jak Janusz Pięta, podniosła cenę docelową akcji CCC utrzymując rekomendację "kupuj". W obu przypadkach kurs przebił wyznaczane ceny docelowe (100 zł Janusza Pięty, i 108 zł Sylwii Jaśkiewicz).
„Wyniki są mocne, nieco powyżej moich oczekiwań i istotnie powyżej rynku. Widać wzrost przychodów w sklepach CCC i HalfPrice i mocną poprawę na marży brutto na sprzedaży. Popyt był mocny, co w części wynika z korzystnej pogody a w części z atrakcyjniejszego asortymentu dla klienta. Marże wspierają - kurs PLN/USD, ale także korzystniejsze warunki zakupu towarów” – komentuje dla Bankier.pl Sylwia Jaśkiewicz, dyrektor zarządzająca w Wydziale Analiz i Rekomendacji DM BOŚ.
Na pytanie o uporządkowanie strony kosztowej w CCC Jaśkiewicz odpowiada, że „Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu nieco spadły r/r mimo presji inflacyjnej, podwyżki płacy minimalnej i rozwoju w obszarze HalfPrice, co należy docenić. Jest to kolejny kwartał, w którym widać pracę na kosztach. Sądzę, że cały czas przyglądanie się kosztom ma miejsce”.
Perspektywy dla CCC
Co do perspektyw, oboje eksperci podtrzymują swoje pozytywne nastawienie, zauważając przy tym słabsze dane GUS o sprzedaży detalicznej, w segmencie, w którym operuje CCC. Wierzą też w utrzymanie wysiłków zarządu nad kontrolą kosztów.
„Perspektywy spółki pozostają wciąż pozytywne, trendy w marżowości brutto powinny wspierać wynik, a spółka utrzymuje dyscyplinę kosztową. Ostatnie dane o sprzedaży detalicznej w segmencie tekstylia, odzież, obuwie rzeczywiście wskazywały na istotne spadki w ujęciu r/r, jednak jest to spowodowane reklasyfikacją części podmiotów między kategoriami, co negatywnie wpłynęło na raportowane dynamiki sprzedaży w segmencie odzież, obuwie w ujęciu r/r, jednak pozostało bez wpływ na obraz zagregowanej sprzedaży detalicznej” – tłumaczy Janusz Pięta z BM mBanku.
„Cieszy kontrola nad kosztami, kursy walut pozostają korzystne, największym znakiem zapytania jest pogoda. Klient nie był spektakularnie mocny w mojej opinii w I kw., nie sądzę zatem, że jego kondycja się pogorszy w kolejnych kwartałach. To, co widzimy w CCC to w dużym stopniu praca nad kolekcją, warunkami zakupu, kosztami, a to sądzę będzie utrzymane” – prognozuje Sylwia Jaśkiewicz z DM BOŚ.
Trudno też nie zauważyć, że hossa na CCC ma miejsce po powrocie Dariusza Miłka do zarządu i powtórnego objęcie fotela prezesa Grupy. To założyciel i twórca potęgi spółki CCC, która w najlepszych czasach potrafiła zarabiać dla akcjonariuszy ponad 460 mln zł rocznie. Gorsze czasy i pandemia COVID-19 wymusiły transformację biznesu, która zaczyna coraz bardziej podobać się inwestorom.
„Mamy unikalny na skalę światową model biznesowy, łączący full price z off-price oraz sklepy stacjonarne ze sprzedażą online, co pozwala na zamknięty obieg produktów w Grupie i stałe podążanie za Klientem. Linie biznesowe Grupy CCC nawzajem się uzupełniają i generują liczne synergie. To, w połączeniu z mocną marżą brutto i utrzymywaną dyscypliną kosztową, przynosi oczekiwane efekty w postaci skokowej poprawy rentowności – skomentował Dariusz Miłek, prezes Grupy CCC, cytowany w komunikacie prasowym spółki.
Michał Kubicki