Jeden z największych brytyjskich ubezpieczycieli, Admiral Insurance, wkrótce uruchomi aplikację skierowaną do młodych kierowców. Narzędzie nazwane firstcarquote będzie analizować wpisy klienta na Facebooku i oceniać, czy klient posiada cechy osobowości skorelowane z niską szkodowością.
Zasady działania aplikacji firstcarquote opierają się na wynikach badań dotyczących rysów osobowości ujawniających się w aktywności osoby na platformach społecznościowych. Algorytm ma analizować wpisy na Facebooku i wyłapywać wpisy świadczące o skłonności klienta do wykazywania nadmiernej pewności siebie. Jak donosi „The Guardian”, przykładem takiego zachowania może być częste używanie wykrzykników lub wyrazów takich jak „zawsze” lub „nigdy”.
Z kolei wskaźnikami cech powiązanych ze skłonnością do bezpiecznej jazdy mają być m.in. krótkie i konkretne wypowiedzi, stosowanie wyliczeń i list lub precyzyjne umawianie się ze znajomymi na spotkania z oznaczeniem czasu i miejsca.
Zobacz także
Aplikacja w wersji beta miała być dostępna dla wszystkich nowych klientów Admiral Insurance od listopada. W ostatniej chwili firma zdecydowała się jednak na wprowadzenie poprawek, a serwis internetowy na razie umożliwia tylko pozostawienie zainteresowanym adresu e-mailowego, na który przekazane zostanie powiadomienie o debiucie usługi.
Firstcarquote skierowano do grupy potencjalnych klientów, którzy nie posiadają jeszcze historii ubezpieczeniowej. Świeżo upieczonych, młodych zmotoryzowanych traktuje się zazwyczaj jako najbardziej ryzykowną klientelę. Analiza aktywności w sieci społecznościowej ma pozwolić na przyznanie zniżek osobom, które prawdopodobnie okażą się dobrymi i bezpiecznymi kierowcami. Algorytm bazuje na wykrytych korelacjach pomiędzy zachowaniami w sieci a twardymi danymi o zgłaszanych szkodach. Ci, którzy zostaną ocenieni jako bardziej ryzykowni, nie będą „karani” zwyżkami – firma chce użyć nowej aplikacji wyłącznie do przydzielania bonusów.
Ubezpieczyciel, informując o stosowanych przez siebie metodach, odwołuje się m.in. do wniosków z szeroko zakrojonych badań przeprowadzonych przez instytucję Health and Safety Executive. Publikacja podsumowuje związek różnych cech jednostek (w tym osobowości) z zachowaniami związanymi z bezpieczeństwem w ruchu drogowym. Aplikacja Admiral Insurance zyskuje jednorazowy dostęp do Facebooka (po wyrażeniu zgody klienta) i nie analizuje zachowań znajomych klienta ani zdjęć umieszczanych na platformie. Algorytm bierze pod lupę przede wszystkim aktywność w okresie ostatnich sześciu miesięcy, ale może sięgać również po starsze dane.
Nowa usługa ubezpieczyciela wzbudzi zapewne dyskusje dotyczące zasad wykorzystania prywatnych danych w działalności instytucji finansowych. Firma podkreśla, że połączenie z Facebookiem jest tylko dodatkową opcją, umożliwiającą młodym klientom uzyskanie zniżki. Osoby, które nie chcą firmie dawać dostępu do swojego profilu nie będą nigdy do tego zmuszane.























































