REKLAMA
PILNE

ANALIZY2021: Pandemia wesprze e-commerce w '21, na czym skorzysta Allegro, ale akcje spółki mogą tracić

2021-01-14 12:00
publikacja
2021-01-14 12:00
ANALIZY2021: Pandemia wesprze e-commerce w '21, na czym skorzysta Allegro, ale akcje spółki mogą tracić
ANALIZY2021: Pandemia wesprze e-commerce w '21, na czym skorzysta Allegro, ale akcje spółki mogą tracić
fot. Marek Wiśniewski / / FORUM

Pandemia w 2021 roku będzie wspierać rozwój rynku e-commerce w Polsce, co przełoży się na zwyżkę przychodów Allegro, choć dynamika nie musi być tak spektakularna, jak w ubiegłym roku. Kurs spółki może w tym roku spaść, po mocnym rajdzie w górę po debiucie na GPW. Czynnikiem ryzyka pozostaje potencjalne wejście Amazona na polski rynek - uważają analitycy.

"Rok 2020 był dla Allegro i dla całej branży e-commerce wyjątkowo udany. Kluczowy wpływ miały COVID-19 i wszelkie zmiany administracyjne wprowadzone w następstwie pandemii. Początek roku, któremu towarzyszy zamknięcie galerii handlowych, oznacza dobry start dla branży e-commerce. Przedłużenie się restrykcji przekłada się na popularyzację zdalnych modeli dokonywania zakupów. Kluczowa jest oczywiście rola internetu, ale nie zapominajmy o logistyce. Poprawa warunków dostaw i zwrotów także przekłada się na powodzenie e-commerce, a obecnie coraz więcej firm zdaje sobie sprawę z kluczowej roli logistyki" - powiedział analityk BM mBanku Paweł Szpigiel.

W ocenie analityków dalszy wzrost rynku e-commerce w Polsce w 2021 roku jest oczywisty, ale jego skala może być uzależniona m.in od tempa szczepień przeciw Covid-19.

"Pytanie o dynamikę wzrostu rynku w 2021 roku, zwłaszcza w kontekście, że w 2020 rynek dostał silny bodziec w postaci pandemii. To spowodowało skokowy wzrost rynku w połowie roku. Podwyższone wolumeny transakcji online utrzymywały się przez kolejne miesiące, z kulminacją tradycyjnie w sezonie przedświątecznym. Póki co, pandemia trwa. Dodatkowo mamy cały czas kwarantannę. Konsumenci mają dużo argumentów, żeby kontynuować zakupy przez internet" - ocenia Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku.

"Pytanie, jak będzie za pół roku, kiedy jakiś procent społeczeństwa będzie już zaszczepiony. Handel online jest na pewno bardzo wygodny, ale handel offline ma także wiele elementów, które niektórzy konsumenci uznają za atrakcyjne. Jak np. możliwość natychmiastowego przymierzenia, dotknięcia produktów, czy jako forma spędzania czasu połączona z konsumpcją, kinem etc. Pytanie, jaka część konsumentów ma taką potrzebę i przy zmniejszonym ryzyku zakażenia z niej skorzysta. Obrazki z wielu miejsc turystycznych pokazują, że chęć powrotu do poprzedniej normalności jest silna, czasami nawet silniejsza niż ryzyko zakażenia. Jeśli minie pandemia, to chcąc nie chcąc, część konsumpcji wróci do kanału offline, co negatywnie wpłynie na dynamikę w kanale online. Ale to oczywiście nie oznaczać będzie zmiany trendu, a raczej powrót do normalnego wzrostu, bo w 2020 dynamika wzrostu e-commerce była niewątpliwie napędzana dodatkowo przez Covid i zamknięcie gospodarki/kanału offline" - dodał.

Według prognoz ekspertów firmy PMR rynek e-commerce w Polsce w 2020 roku miał wzrosnąć o 25,6 proc. z ponad 61 mld zł w 2019 roku. To najwyższa zwyżka od kilkunastu lat.

Analitycy Trigon DM szacują, że penetracja e-commerce w polskim handlu detalicznym wzrosła do 12 proc. w 2020 roku z 8 proc. w 2019 roku. W 2021 roku ma zwiększyć się do 13,5 proc. Ich zdaniem, udział Allegro w e-commerce wzrósł na koniec ubiegłego roku do 41 proc. z 37 proc. na koniec 2019 roku. W 2025 roku może zwiększyć się do 42 proc.

"Prognozujemy, że Allegro zwiększy udział w e-commerce o 0,7 pp dzięki dodatkowym usługom Smart!, Allegro Pay i poprawi wskaźnik take rate, czyli dofinansowanie dostaw przez sprzedawców" - przewidują w 2021 roku analitycy Trigon DM.

Przychody netto Allegro wzrosły po trzech kwartałach 2020 roku o 51,1 proc. do blisko 2,7 mld zł. W całym ubiegłym roku zwyżka ma być podobna do poziomu z pierwszej połowy roku, gdy sięgnęła 52 proc. W latach 2019-2021 grupa zapowiadała wzrost przychodów o ok. 35 proc. średniorocznie.

Konsensus PAP Biznes zakłada zwyżkę tegorocznych przychodów Allegro o 23,5 proc. do 4,86 mld zł, po ubiegłorocznym wzroście o 51,7 proc. do 3,9 mld zł. EBITDA grupy ma zwiększyć się o 25,9 proc. do blisko 2 mld zł, po ubiegłorocznym wzrośnie o 19,7 proc. do 1,59 mld zł. Po trzech kwartałach 2020 roku EBITDA wzrosła o 13,6 proc. do 1,07 mld zł.

WEJŚCIE AMAZONA POTENCJALNYM ZAGROŻENIEM DLA ALLEGRO

Część analityków wskazuje na potencjalne zagrożenie dla rozwoju Allegro z związku z nieoficjalnymi zapowiedziami wejścia Amazona na polski rynek.

"Odpowiedzią Allegro będzie lojalizacja bazy kupujących poprzez program Smart!, co spowoduje spadek marży EBITDA (skoryg. - przyp. PAP) z 51,6 proc. w 2019 r. do 40 proc. w 2023 r. i szerokie inwestycje we własną logistykę" - przewiduje analityk BM mBanku Paweł Szpigiel.

Sceptycznie do tych obaw podchodzą analitycy Trigon DM.

"Zakładamy, że Allegro utrzyma udziały w rynku w perspektywie 5 lat. W krajach, gdzie lokalny gracz miał wystarczająco duże udziały, Amazon nie zawsze podejmował próby przejęcia rynku, np. w Brazylii czy Chinach" - oceniają.

Na rynku pojawiają się sprzeczne sygnały dotyczące potencjalnego wejścia Amazona na rynek polski. Z jednej strony InPost od września wozi przesyłki kurierskie dla Amazon. de i jest gotowy do uruchomienia dostaw do swoich paczkomatów. Z drugiej strony Amazon publikuje dopiero ogłoszenia dotyczące rekrutacji managera w Polsce.

INPOST PLANUJE IPO i DEBIUT NA GIEŁDZIE W AMSTERDAMIE

We wtorek pojawiły się pierwsze oficjalne informacje dotyczące planów InPostu, głównego partnera Allegro w zakresie dostaw. Spółka zapowiedziała ofertę publiczną i wejście na giełdę w Amsterdamie. Akcje sprzedawać będą główni akcjonariusze m.in fundusz Advent.

Fundusze zarządzane przez BlackRock oraz Capital World Investors i GIC Pte zawarły umowę dotyczącą nabycia akcji InPostu w ofercie za 1,03 mld euro. Z tego na BlackRock przypada 430,6 mln euro, a na Capital World i GIC po 300 mln euro.

"Zapowiadana transakcja sprzedaży InPost będzie wydarzeniem w otoczeniu spółki, które należy obserwować" - zauważa Tomasz Sokołowski, analityk Santander BM.

Zgodnie z informacjami zawartymi w prospekcie emisyjnym, Allegro ma możliwość skorzystania z prawa pierwokupu InPostu w przypadku zamiaru sprzedaży przez właściciela paczkomatowej grupy globalnym konkurentom polskiej platformy. Prawo pierwokupu wygasa jednak, gdy Allegro zostanie zaproszone do konkurencyjnego procesu zakupu InPostu i nie złoży najlepszej oferty lub właściciel InPostu stanie się spółką publiczną.

Władze Allegro nie komentują ewentualnego zainteresowania zakupem akcji InPostu w IPO. Spółka ma obecnie w Polsce ponad 10 tys. paczkomatów, z czego 4 tys. uruchomionych w 2020 roku.

We wrześniu 2020 roku spółki Allegro i InPost przedłużyły współpracę w zakresie usług paczkomatowych dla Allegro Smart! na kolejne 7 lat.

W listopadzie ubiegłego roku przedstawiciele Allegro oficjalnie zapowiedzieli pilotaż w 2021 roku własnych automatów do odbierania paczek. Według nieoficjalnych informacji PAP Biznes projekt ma ruszyć wiosną, a docelowo sieć ma liczyć 3 tys. sztuk.

ALLEGRO OFIARĄ WŁASNEGO SUKCESU?

Akcje Allegro są notowane obecnie po ok. 80 zł za sztukę. Podczas debiutu na GPW 12 października 2020 r. kurs wzrósł na otwarciu o 51,2 proc. do 65 zł w porównaniu z ceną z oferty publicznej na poziomie 43 zł. Na zamknięciu sesji cena akcji wyniosła 70 zł, notując wzrost o 62,79 proc. To była największa oferta publiczna w historii GPW. W kolejnych dniach zwyżki były kontynuowane. Rekord notowań padł 27 października, gdy cena podskoczyła do 94,64 zł.

"Spodziewam się spadku kursu Allegro w tym roku. Wysokie premie do hegemonów światowego e-commerce, czyli Amazona i Alibaby, są moim zdaniem nieuzasadnione. Niskie bariery wejścia na rynek, typowe dla +light-asset+ 3P marketplace, którym Allegro jest obecnie, stanowią kluczowe ryzyko dla wzrostu spółki. Zakładam, że ryzyko zmaterializuje się w najbliższych miesiącach. Dodatkowo zaawansowanie logistyczne, bogate systemy lojalnościowe i międzynarodowa obecność czynią konkurentów Allegro bardziej atrakcyjnymi typami inwestycyjnymi. Kurs Allegro powinien zachowywać się - moim zdaniem - gorzej niż notowania wspomnianych Amazon i Alibaba" - ocenia Szpigiel.

Aktualnie wskaźnik P/E dla Allegro wynosi 292,95x, podczas gdy dla Amazona jest to 93,2x, a w przypadku Alibaby 38,1x.

W kwietniu 2021 roku kończy się półroczny zakaz sprzedaży akcji przez głównych akcjonariuszy, a wysoka cena akcji Allegro może skusić ich do sprzedaży.

Największymi akcjonariuszami spółki są posiadające po 31,4 proc. akcji Cidinan i Permira VI Investment Platform oraz Mepinan, który ma 6,98 proc. akcji spółki. Free float to pozostałe 30,24 proc. akcji.

Grupa Allegro prowadzi największą platformę handlową w Polsce, jaką jest Allegro. pl, oraz porównywarkę cenową w Polsce – Ceneo.

Platforma e-commerce grupy dysponuje bazą użytkowników obejmującą około 12,6 mln aktywnych kupujących, którzy mają dostęp do oferty około 117 tys. firm, dzięki czemu na platformie Allegro. pl zawierane jest średnio 32 mln transakcji miesięcznie.

Ewa Pogodzińska (PAP Biznes)

epo/ pr/ osz/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
0 zł za prowadzenie konta! Otwórz PKO Konto za Zero >>

0 zł za prowadzenie konta! Otwórz PKO Konto za Zero >>

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Powiązane: Co się zmieni w 2021 roku

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki