REKLAMA

16 proc. rynku dla CARLSBERGA

2001-08-10 12:51
publikacja
2001-08-10 12:51

16 proc. rynku dla CARLSBERGA

Duński koncern zamierza włączyć do grupy Okocimia browary Piast, Bosman i Kasztelan

Za udziały w Bosmanie i Kasztelanie, należące do Bitburgera, Okocim zapłaci 220 mln zł, z czego 50 proc. będzie płatne gotówką, natomiast pozostałe 50 proc. zostanie zamienione na akcje nowej emisji browaru z Brzeska.

Do końca marca przyszłego roku Carlsberg zamierza zakończyć proces konsolidacji Okocimia, Piasta, Bosmana i Kasztelana. W efekcie na polskim rynku powstanie trzecia co do wielkości grupa, kontrolująca łącznie 16 proc. udziałów w sektorze piwnym.

W nowoutworzonej firmie o nazwie Carlsberg Okocim, duński koncern obejmie 67 proc. akcji, Bitburger od którego Carlsberg odkupi udziały w browarach Bosman i Kasztelan - 18 proc. Kolejne 15 proc. będzie należało do pozostałych akcjonariuszy. Za udziały firmy należące obecnie do Bitburgera Okocim zapłaci 220 mln zł, z czego 50 proc. będzie płatne gotówką, natomiast pozostałe 50 proc. zostanie zamienione na akcje nowej emisji browaru z Brzeska - powiedział w czwartek na konferencji prasowej Paul Bergqvist, wiceprezes zarządzający browarów Carlsberg. Ostateczne decyzje dotyczące nowej emisji mają zostać podjęte na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Okocimia w listopadzie bieżącego roku. Według Paula Bergqvista fuzja jest jedyną szansą, aby firma mogła skutecznie konkurować z Grupą Żywiec (32-proc. udział w rynku) i Kompanią Piwowarską (30 proc.).

Z samych synergii, wynikających z połączenia zamierzamy osiągnąć oszczędności na poziomie 60 mln zł - powiedział Marcin Piróg, który po fuzji pozostanie na stanowisku prezesa nowopowstałej spółki. Jego zdaniem szczególnie istotne znacznie będzie miała redukcja kosztów związanych z utrzymywaniem zarządu, a także sieci dystrybucji, sprzedaży i transportu. Co prawda kierownictwo nie przewiduje w najbliższym czasie zwolnień, jednak w dalszej perspektywnie trzeba się liczyć z możliwością ograniczenia dotychczasowej liczby pracowników. Zarząd Okocimia planuje, że w 2004 roku zysk operacyjny nowej spółki osiągnie poziom 10 proc. wartości sprzedaży netto.

Wchłonięcie zakładów z centralnej (Kasztelan) i północnej (Bosman) Polski umożliwi browarowi z Brzeska silną ekspansję w innych regionach, bez konieczności zaangażowania się w budowę sieci dystrybucyjnej (dotychczas wszystkie cztery zakłady wykorzystywały niezależnych pośredników).

Z kolei przejęcie 81 proc. udziałów Piasta, zapewni Okocimowi możliwość kontroli producenta o ugruntowanej już pozycji w regionie południowo-zachodnim. W rezultacie po fuzji, grupa w której znalazłoby sie łącznie 7 browarów i dwie słodownie, mogłaby liczyć na przychody ze sprzedaży w wysokości 800 mln zł. Moce produkcyjne nowego podmiotu sięgnęłyby około 4 mln hektolitrów piwa rocznie. Przypomnijmy, że w obecnej chwili produkcja Okocimia wynosi ok. 1,4 mln hl.

Paul Bergqvist zwrócił też uwagę na atrakcyjność polskiego rynku. Pod względem wielkości sprzedaży (24 mln hl), nasz kraj znajduje się na jedenastym miejscu na świecie. W latach 1993-2000 średnioroczna dynamika wzrostu rynku wyniosła ok. 9,3 proc. Mimo stagnacji oczekujemy, że w ciągu najbliższych czterech lat dynamika sprzedaży wyniesie 2-4 proc. w skali roku - dodał Paul Berqvist. Potencjał rynku jest szczególnie interesujący, jeżeli weźmiemy pod uwagę spożycie piwa w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W naszym kraju wynosi ono przeciętnie 70 litrów piwa na osobę, podczas gdy np. w Niemczech czy też Irlandii jest to odpowiednio 125,5 oraz 126 litrów.

Marcin Piróg - prezes zarządu CARLSBERG OKOCIM

Duński Carlsberg ogłosił plany połączenia browarów Okocim, Piast, Bosman i Kasztelan. W wyniku konsolidacji, która zakończy się w marcu 2002 roku, powstanie firma skupiająca 16 proc. udziałów krajowej branży piwnej.

Prezesem zarządu nowej grupy Carlsberg Okocim ma być dotychczasowy prezes Okocimia - Marcin Piróg. Związany z brzeskim producentem od ponad roku, przyczynił się w tym czasie do 18-proc. wzrostu sprzedaży spółki, a w efekcie zwiększenia rynkowych udziałów firmy z 5,7 do ok. 7 proc.

Marcin Piróg ma 41 lat. W 1985 roku ukończył Politechnikę Lotaryńską w Nancy. Osiem lat później uzyskał dyplom MBA Insead. Karierę zawodową rozpoczął w 1985 roku, pracując przez siedem lat w Elf Autochem, a później w spółce Total we Francji. Marcin Piróg związał się następnie z krajowym potentatem na rynku słodyczy - firmą E.Wedel. Początkowo jako dyrektor ds. rozwoju, później objął funkcję dyrektora generalnego kategorii słodyczy i członka zarządu spółki. Pod koniec 1997 roku M.Piróg został powołany na stanowisko prezesa Leaf Poland, a od połowy 1998 roku pełnił funkcję prezesa Leaf Central and Eastern Europe.

Andrzej Szymański - analityk DM BIG BG

W obecnej chwili trudno ocenić jak dokładnie będzie przebiegał proces integracji browarów, bowiem zarząd Okocimia nie przedstawił konkretnych planów. Z całą pewnością przejęcie, należących obecnie do Bitburgera browarów Bosman i Kasztelan jest dobrym posunięciem. Po pierwsze są to nowoczesne zakłady, po drugie zaś ich lokalizacja doskonale uzupełnia się z dotychczasowym rejonem ekspansji Okocimia. Z kolei Piast jest browarem przestarzałym i zadłużonym, jednak wartym zainteresowania z uwagi na silną pozycję w rynku południowo-zachodniej Polski. Niestety brak jest jakichkolwiek informacji o kondycji finansowej przejmowanych browarów. Niepokojący może być też spadek łącznych udziałów Piasta, Bosmana i Kasztelana na przestrzeni ostatniego półrocza z około 10 do ponad 8 proc.  

Za 220 mln zł należący do Carlsberga Okocim odkupi od Bitburgera udziały w browarach Bosman i Kasztelan. Transakcja w połowie zostanie opłacona gotówką, a w połowie akcjami z nowej emisji browaru z Brzeska. Jednocześnie do grupy włączony zostanie dolnośląski Piast, w którym Carlsberg ma już 81 proc. udziałów.

Pełna integracja wszystkich czterech browarów zakończy się w marcu 2002 r. W rezultacie grupa Carlsberg Okocim, na czele której pozostanie dotychczasowy prezes Okocimia Marcin Piróg, będzie kontrolowała 16 proc. krajowego rynku. Moce produkcyjne nowej grupy sięgną ok. 4 mln hektolitrów piwa rocznie, a wartość łącznej sprzedaży może wynieść 800 mln zł. Tylko dzięki samej fuzji spółka chce zaoszczędzić 60 mln zł. Według Paula Bergqvista, wiceprezesa zarządzającego browarami Carlsberg konsolidacja jest jedynym sposobem aby nawiązać walkę z Grupą Żywiec i Kompanią Piwowarską.

Źródło:
Tematy
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Plan dla firm z nielimitowanym internetem i drugą kartą SIM za 0 zł. Sprawdź przez 3 miesiące za 0 zł z kodem FLEXBIZ.
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki