Aixam, Ligier, Casalini, Chatenet – nazwy tych marek na pierwszy rzut oka mogą nie kojarzyć się z motoryzacją i marzeniem o pierwszym samochodzie. Chyba, że ma się niespełna 16 lat i przygotowuje do egzaminu na prawo jazdy kategorii B1 lub AM.
Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, pod koniec marca 2025 r. w Polsce zarejestrowanych było 1340 minisamochodów. Choć mogą nimi jeździć również dorośli, w tym posiadający prawo jazdy kategorii B, to tego typu pojazdy są jedynymi obok quadów czterokołowcami, w których za kierownicą mogą zasiadać 16- oraz 14-latkowie.
Prawo jazdy AM – jak zdobyć i ile kosztuje?
Do jazdy tzw. microcarami niezbędne jest zaliczenie egzaminu na prawo jazdy kategorii AM, czyli dawną kartę motorowerową. Uprawnia ono do prowadzenia:
- motorowerów (o pojemności silnika spalinowego do 50 centymetrów sześciennych lub elektrycznego o mocy do 4 kW)
- lekkich czterokołowców (o masie do 350 kg i prędkości maksymalnej do 45 km/h)
Do kursu na prawo jazdy kategorii AM można przystąpić już będąc trzy miesiące przed czternastymi urodzinami, a więc mając co najmniej 13 lat i 9 miesięcy.
Inaczej niż w przypadku prawa jazdy kategorii B, wcześniej należy uzyskać pisemną zgodę rodzica lub innego opiekuna prawnego.
Sam kurs jest jednak znacznie krótszy. Najpierw 10-godzinne szkolenie teoretyczne, po którym trzeba „wyjeździć” 10 godzin z instruktorem.
Koszt kursu, w zależności od miasta, waha się obecnie od 1000 do 1500 zł. Gdy dodamy do tego opłaty za przystąpienie do egzaminu (55 zł za egzamin teoretyczny i 222 zł za praktyczny) oraz 100,50 zł za wyrobienie prawa jazdy, okaże się, że koszt zdobycia dokumentu powinien zamknąć się w granicach 1500 – 2000 zł.
Prawo jazdy B1 – koszt kursu i egzaminu
Więcej trzeba wydać na kurs na prawo jazdy kategorii B1. Przeznaczony jest on dla 16 latków. Podobnie jak w przypadku innych kategorii, można go rozpocząć najwcześniej trzy miesiące przed szesnastymi urodzinami.
W tym przypadku stawki, w zależności od miasta, wahają się od niespełna 2 tys. zł do ponad 2,5 tys. zł. Wyższe ceny wynikają z uwagi na długość szkolenia, w ramach którego trzeba odbyć 30 godzin teorii oraz 30 godzin praktyki.
Koszt egzaminu jest taki sam jak w przypadku kategorii AM, czyli: 55 zł za egzamin teoretyczny i 222 zł za egzamin praktyczny.
Łącznie, wliczając koszt wyrobienia dokumentu, za prawo jazdy kategorii B1 trzeba zapłacić więc od niespełna 3 tys. zł do ponad 3,5 tys. zł.
Wówczas już 16-latek może podróżować autem, które wciąż może rozwinąć maksymalnie 45 km/h, ale może już ważyć do 550 kg i mieć pojemność silnika zbliżoną do 0,5 litra.
Microcary droższe od tradycyjnych samochodów
W Polsce dominują cztery marki miniaut. To wspomniane na początku: Aixam, Ligier, Casailini, Chatenet czy Microcar. Z reguły to auta mierzące ok. 3 metry długości i 1,5 m szerokości z rozstawem osi oscylującym wokół 2 m.
Mini w tych pojazdach są także zbiorniki paliwa – zwykle kilkunastolitrowe. Niewielkie jest jednocześnie także spalanie, które w przypadku najbardziej ekonomicznych modeli potrafi wynieść nieco ponad 3 litry na 100 km. Jedno tankowanie pozwala więc na przejechanie ok. 400 – 500 km, co jednak z uwagi na rozmiar auta i jego użyteczność nie powinno nastręczać kłopotów.
Możliwość prowadzenia własnego auta grubo przed osiemnastymi urodzinami, kosztuje jednak sporo. Rzut oka na cenniki producentów microcarów pokazuje dobitnie, że nowego auta z salonu nie sposób kupić za mniej niż 50 tys. zł.
przewiń, aby zobaczyć całą tabelę
Ceny miniaut oferowanych w Polsce |
|
---|---|
Model |
Najniższa cena katalogowa [w zł] |
aixam city gto |
82 700 |
aixam coupe gti |
87 100 |
aixam crossline pack |
80 770 |
aixam mega e-scouty EVO |
67 300 |
aixam e-city sport |
78 970 |
aixam e-coupe gti |
88 800 |
aixam e-coupe sport |
84 600 |
aixam e-crossover |
88 100 |
ligier js50 young |
58 900 |
ligier js50 sport ultimate |
65 900 |
ligier js60 chic suv extreme |
80 900 |
casalini 550 alpina |
86 500 |
casalini gran turismo |
85 000 |
casalini 550 gransport |
88 000 |
casalini 550 trofeo |
88 000 |
Źródło: Bankier.pl na podstawie cenników poszczególnych marek (stan na 24 kwietnia 2025) |
Mając poniżej 60 tys. zł można sobie obecnie pozwolić na jeden z modeli marki Ligier, w większości przypadków ceny zaczynają się jednak od przeszło 80 tys. zł.
Niskie nie są również ceny aut używanych. Przegląd ofert dostępnych w internecie pokazuje, że minisamochód z drugiej ręki można kupić już za niespełna 20 tys. zł. Więcej ofert zawiera się jednak w przedziale 20 - 30 tys. zł a w przypadku nowszych modeli z niskim przebiegiem ceny dochodzą do ponad 40 tys. zł.
Miniauta są więc droższe od wielu seryjnie produkowanych konwencjonalnych samochodów, do których prowadzenia potrzeba prawa jazdy kategorii B. Dla porównania, za dacię sandero w najtańszej wersji silnikowej i wyposażenia trzeba zapłacić obecnie 61 300 zł.
Za mniej niż 80 tys. zł można zostać właścicielem również aut produkowanych przez:
- Hyundaia: i10 (69 300 zł)
- Toyotę: aygo x (66 900 zł)
- Mitsubishi: space star (64 990 zł)
- Suzuki: swift (76 400 zł)
- Seata: ibiza (72 500 zł)
- Citroena: c3 (69 900 zł)
- Skodę: fabia (71 450 zł)
- Renault: clio (77 200 zł)
MKZ