Zysk netto Wirtualnej Polski przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej wyniósł w I kwartale 14,4 mln zł, czyli był o 66,8 proc. niższy niż rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Wynik okazał się powyżej oczekiwań analityków, którzy spodziewali się zysku na poziomie 13,2 mln zł.


Spółka podała w raporcie, że w analogicznym okresie ubiegłego roku zysk netto był pod pozytywnym wpływem przeszacowania wartości aktywów finansowych w wysokości 12,2 mln (w tym 7,2 mln zł w związku ze sprzedażą akcji eSky i 5 mln zł w związku ze zmianą ujęcia księgowego akcji Digitics), a także pod negatywnym wpływem odpisu wartości firmy Domodi (2,8 mln zł).
Zysk operacyjny wyniósł 38,6 mln zł i okazał się zgodny z konsensusem (38,7 mln zł) i 15,1 proc. niższy rdr.
EBITDA wzrosła o 12,3 proc. rdr do 75,6 mln zł i była zgodna z oczekiwaniami analityków (75,7 mln zł).
Skorygowana EBITDA wyniosła 76 mln zł, co oznacza wzrost o 5 proc. rdr. EBITDA w pierwszym kwartale została skorygowana o 0,4 mln zł, czyli przede wszystkim o wpływ jednorazowych kosztów związanych z procesami transakcyjnymi i restrukturyzacyjnymi oraz zysk na transakcjach barterowych.
Przychody grupy w pierwszym kwartale 2023 r. wyniosły 310,5 mln zł i były o 45,6 proc. wyższe niż tym samym okresie 2022 roku. Wynik okazał się o 4,3 proc. wyższy od konsensusu.
Przychody segmentu Reklama i Subskrypcje wzrosły o 24 proc. rdr, na co największy wpływ miały: konsolidacja wyników spółki Audioteka, wzrost sprzedaży abonamentowej (Pilot WP), a także przychodów realizowanych na powierzchniach obcych (WPartner). Skoryg. EBITDA w tym okresie obniżyła się o 1 proc. rdr.
Przychody segmentu Turystyka wzrosły o 162 proc. rdr, co było związane przede wszystkim ze wzrostem przychodów spółki Wakacje, a także z kontrybucją przychodów spółki Szallas, która została przejęta w listopadzie 2022 r. Skoryg. EBITDA była o 65 proc. wyższa w porównaniu do I kw. 2022 r.
Przychody segmentu Finanse Konsumenckie wzrosły o 53 proc. rdr, a EBITDA zwiększyła się o 10 proc. rdr.
Dług netto na koniec marca 2023 r. według MSSF 16 wyniósł 499,1 mln zł, w porównaniu do 551,3 mln zł na koniec grudnia 2022 r.
| Wyniki Wirtualnej Polski w pierwszym kwartale 2023 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes (dane w mln zł) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 1Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | 
| Przychody | 310,5 | 297,7 | 4,3% | 45,6% | -5,1% | 
| EBITDA | 75,6 | 75,7 | -0,1% | 12,3% | -22,6% | 
| EBIT | 38,6 | 38,7 | -0,1% | -15,2% | -38,9% | 
| zysk netto j.d. | 14,4 | 13,2 | 9,2% | -66,8% | -55,5% | 
| marża EBITDA | 24,3% | 25,4% | -1,09 | -7,22 | -5,52 | 
| marża EBIT | 12,4% | 13,0% | -0,56 | -8,91 | -6,88 | 
| marża netto | 4,6% | 4,4% | 0,21 | -15,72 | -5,26 | 
doa/
| Wyniki Wirtualnej Polski w pierwszym kwartale 2023 roku i ich odniesienie do konsensusu PAP Biznes (dane w mln zł) | |||||
|---|---|---|---|---|---|
| 1Q2023 | wyniki | kons. | różnica | r/r | q/q | 
| Przychody | 310,5 | 297,7 | 4,3% | 45,6% | -5,1% | 
| EBITDA | 75,6 | 75,7 | -0,1% | 12,3% | -22,6% | 
| EBIT | 38,6 | 38,7 | -0,1% | -15,2% | -38,9% | 
| zysk netto j.d. | 14,4 | 13,2 | 9,2% | -66,8% | -55,5% | 
| marża EBITDA | 24,3% | 25,4% | -1,09 | -7,22 | -5,52 | 
| marża EBIT | 12,4% | 13,0% | -0,56 | -8,91 | -6,88 | 
| marża netto | 4,6% | 4,4% | 0,21 | -15,72 | -5,26 | 























































