REKLAMA

Zasady zarządzania jakością w świetle aktualnej wiedzy

2012-08-17 08:00
publikacja
2012-08-17 08:00
Można z pewnym uproszczeniem przyjąć, że istotną miarą sukcesu w działalności organizacji jest czas, przez jaki była ona w stanie przetrwać i się rozwijać. Realizacja tego ogólnego i zarazem głównego celu działalności organizacji nie jest możliwa, jeśli jej kierownictwo ignoruje uwarunkowania ciągłości działania.

W dzisiejszych czasach zarządzanie ciągłością działalności organizacji jawi się jako ważna i w pewnym sensie odrębna funkcja zarządzania. Empirycznym asumptem do takiego stwierdzenia mogą być wnioski wynikające z obserwacji konsekwencji, jakie występowały w działalności organizacji wskutek różnego rodzaju kryzysów i zakłóceń. W Stanach Zjednoczonych większość firm, które nie wprowadziły na czas efektywnych planów ciągłości działania, a które jednocześnie dotknął poważny incydent, w ciągu 18 miesięcy od jego wystąpienia zostało zamkniętych.

Tabela 5.4. Wybrane zabezpieczenia z załącznika A ISO/IEC 27001 i odpowiadające im cele
Obszar bezpieczeństwa informacjiZabezpieczenie/cel stosowania
Polityka bezpieczeństwaPolityka bezpieczeństwaSprawienie, aby kierownictwo wspierało bezpieczeństwo informacji i zarządzało nim zgodnie z wymaganiami biznesowymi i właściwymi przepisami prawa oraz regulacjami wewnętrznymi
Organizacja bezpieczeństwa informacjiOrganizacja wewnętrznaZarządzanie bezpieczeństwem informacji w organizacji
Zarządzanie aktywami organizacyjnymiKlasyfikacja informacjiSprawienie, aby informacje uzyskały ochronę na odpowiednim poziomie
Bezpieczeństwo zasobów ludzkichPrzed zatrudnieniemSprawienie, aby pracownicy, wykonawcy oraz użytkownicy reprezentujący strony trzecie rozumieli swoje obowiązki i właściwie odgrywali wyznaczone im role, redukcja ryzyka kradzieży, naruszenia dóbr osobistych i niewłaściwego korzystania z urządzeń
Bezpieczeństwo fizyczne i środowiskoweBezpieczeństwo sprzętuZapobieganie utracie, uszkodzeniu, kradzieży lub naruszeniu aktywów oraz przerwaniu działalności organizacji
Zarządzanie komunikacją i informacjamiProcedury eksploatacyjne i zakresy odpowiedzialnościZapewnienie prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji środków przetwarzania informacji
Zarządzanie kontrolą dostępuZarządzanie dostępem użytkownikówZapewnienie dostępu autoryzowanym użytkownikom i zapobieganie nieuprawnionemu dostępowi do systemów informacyjnych
Bezpieczeństwo systemów informatycznychPoprawne przetwarzanie w aplikacjachOchrona przed błędami, utratą, nieuprawnioną modyfikacją lub nadużyciem informacji w aplikacjach
Zarządzanie incydentami bezpieczeństwa informacjiZgłaszanie słabości i zdarzeń związanych z bezpieczeństwem informacjiSprawienie, aby zdarzenia i słabości związane z bezpieczeństwem informacji były zgłaszane w sposób umożliwiający szybkie podjęcie działań korygujących
Zarządzanie ciągłością działaniaAspekty bezpieczeństwa informacji w zarządzaniu ciągłością działaniaPrzeciwdziałanie przerwom w działalności biznesowej oraz ochrona krytycznych procesów biznesowych przed rozległymi awariami systemów informacyjnych lub katastrofami, a także zapewnienie wznowienia działalności w wymaganym czasie
Zarządzanie zgodnościąZgodność z przepisami prawaUnikanie naruszenia jakichkolwiek przepisów prawa, zobowiązań wynikających z ustaw, regulacji wewnętrznych lub umów oraz jakichkolwiek wymagań bezpieczeństwa
Źródło: opracowanie własne na podstawie ISO/IEC 27001:2005, ISO 27002 — Security… (2010)

Istnieją takie obszary związane z zarządzaniem, w których nie może być odstępstw od przyjętych modeli  »
W procesie powstawania obecnych standardów zarządzania ciągłością działalności organizacji można wskazać następujące stymulatory (Kaczmarek, Ćwiek, 2009: 24 - 47):
  • doświadczenia wynikające z roli i praktyki postępowania wojska w przypadku zaistnienia różnego rodzaju zdarzeń losowych;
  • funkcje obrony cywilnej w zakresie ochrony ludności i przedsiębiorstw przed zjawiskami kryzysowymi i katastrofami naturalnymi;
  • pojawienie się technologii informatycznych, które w dużym stopniu uzależniły od siebie procesy zarządzania i jednocześnie postawiły w zupełnie innym świetle kwestie podatności systemów organizacyjnych na różnego rodzaju zagrożenia;
  • odbicie się szerokim echem ataków terrorystycznych z 11 września 2001 roku, wprowadzających nowy wątek w zarządzaniu organizacjami, a mianowicie utrzymania krytycznie ważnej infrastruktury oraz ochrony obiektów produkcyjnych i usługowych przed tego rodzaju zdarzeniami;
  • wyłonienie się stosunkowo nowej subdyscypliny w ramach nauk o zarządzaniu, jaką jest zarządzanie ciągłością działalności (ang. Business Continuity Management), wpierane częstokroć regulacjami prawnymi dotyczącymi np. funkcji kontrolnych rad nadzorczych;
  • obserwowane psychologiczne skutki występowania kryzysów lub nieciągłości w działalności organizacji, dotykające pracowników, np. zachowania opisywane w ramach tzw. teorii syndromu.
W odpowiedzi na niewątpliwe zapotrzebowanie dotyczące zarządzania ciągłością działalności powstały rozmaite regulacje i standardy, w tym np.:
  • standard NFPA 1600, opublikowany po raz pierwszy w 1995 roku przez Radę Programową Narodowego Stowarzyszenia Ochrony Przeciwpożarowej, traktowany jako pierwowzór kolejnych standardów zarządzania ciągłością;
  • brytyjska ustawa o zarządzaniu kryzysowym (Civil Contingencies Act) z 2004 roku, definiująca i klasyfikująca sytuacje kryzysowe i powodujące je zagrożenia oraz wskazująca podmioty odpowiedzialne za podejmowanie reakcji;
  • standard ISO/PAS 22399:2007, wyznaczający kompleksowe zasady systemu zarządzania organizacją na wypadek wystąpienia nagłej sytuacji kryzysowej;
  • publikacje Business Continuity Institute, będące dobrymi praktykami zarządzania ciągłością działalności;
  • standard BS 25999, będący podstawą certyfikacji systemów zarządzania ciągłością działalności organizacji.
Do kluczowych przesłanek wprowadzania systemów zarządzania ciągłością działalności należy zaliczyć (System zarządzania…, 2011) :
  • chęć zapewnienia nieprzerwanego działania, choćby w zakresie niezbędnego minimum w przypadku wystąpienia niezaplanowanych niekorzystnych zdarzeń;
  • chęć zapewnienia możliwości odtworzenia zdolności organizacji do funkcjonowania w określonym czasie;
  • zamiar podniesienia wiarygodności organizacji w oczach klientów czy inwestorów;
  • potrzebę ochrony pracowników organizacji;
  • kształtowanie reputacji organizacji oraz zarządzanie wartością jej marki;
  • spełnienie ewentualnych wymogów przepisów, potencjalnych klientów, ubezpieczycieli;
  • kształtowanie przewagi konkurencyjnej rozumianej jako wyższa od konkurentów zdolność do funkcjonowania niezależnie od występujących zakłóceń.
Indywidualnych uzasadnień wprowadzania systemów zarządzania ciągłością organizacji dostarczają studia przypadków instytucji certyfikowanych w tym zakresie. I tak np. organizacje certyfikowane przez BSI podawały następujące przesłanki wprowadzania standardu BS 25999:
  • Samsung Life Insurance (Korea) (BS 25999 Certification Case Study Samsung…, 2010): 1) podkreślenie znaczenia głównej pozycji na rynku jako pierwszej, która wprowadziła standard, 2) podtrzymywanie zaufania do firmy;
  • Industrial Bank of Korea (BS 25999 Certification Case Study Industrial…, 2010): 1) zademonstrowanie stosowania najlepszych praktyk, 2) użycie BCM do spełnienia wymagań prawa, w tym umowy bazylejskiej, 3) zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku, 4) zapewnienie większej odporności na kryzysy i zakłócenia;
  • Audatex (BS 25999 Certification Case Study Audatex, 2010): zademonstrowanie klientom i innym stronom zainteresowanym proaktywnego podejścia do kwestii bezpieczeństwa.
  • Jak już wcześniej zauważono, obecnie najpopularniejsze standardy zarządzania ciągłością działalności to standardy BS 25999 (tabela 5.5).

Tabela 5.5. Podstawowe standardy serii BS 25999
BS 25999-1:2006

Zarządzanie ciągłością działania biznesu. Kodeks stosowania.
BS 25999-2: 2007

Zarządzanie ciągłością działania biznesu. Specyfikacja.
Źródło: opracowanie własne

Ideę kształtowania programów zarządzania ciągłością działalności według BS 25999 pokazano na rysunku 5.3.

Rysunek 5.3. Ramowy model programu zarządzania ciągłością działalności według BS 25999

Źródło: opracowanie własne na podstawie How to Deploy… (2010: 5)

Zastosowanie standardu BS 25999 do budowy programów zarządzania ciągłością działalności składa się z czterech niżej opisanych faz.

Planowanie programu


Obejmuje następujące kluczowe elementy:
  • Wymagania dla programu, w tym identyfikację jego zakresu i celów, uwzględnienie strategicznych celów organizacji, kluczowych produktów i usług, granic akceptacji ryzyka oraz innych wymagań, w tym prawnych.
  • Politykę zarządzania ciągłością działalności, której określenie (jak również określenie jej celów) jest odpowiedzialnością najwyższego kierownictwa. Polityka i cele powinny być zakomunikowane pracownikom.
  • Zapewnienie zasobów i kompetencji personelu, obejmujące wszystkie kategorie zasobów niezbędne do wprowadzenia i utrzymywania programu, a także szkolenia i ciągły rozwój kompetencji pracowników.
  • Osadzenie (zakorzenienie) filozofii zarządzania ciągłością w organizacji, szczególnie poprzez uświadomienie pracowników.
  • Nadzór nad dokumentacją i zapisami, w tym ich utworzenie.

Implementacja i bieżące operacje


Systemy zarządzania są najbardziej dojrzałymi rozwiązaniami »
W skład tej fazy zarządzania ciągłością wchodzą:
  • analiza oddziaływania zdarzeń na krytycznie ważne działania organizacji;
  • ocena ryzyka dotycząca zagrożeń i wrażliwości organizacji;
  • określanie potencjalnych wyborów dotyczące identyfikacji możliwych scenariuszy postępowania w celu łagodzenia skutków bądź eliminowania zagrożeń;
  • określanie strategii zarządzania ciągłością, obejmujące relacje z wewnętrznymi i zewnętrznymi stronami zainteresowanymi;
  • struktura odpowiedzialności zarządzania incydentami, w tym: identyfikacja odpowiedzialności personelu, tworzenie planów działania i alokacja niezbędnych zasobów, określenie odpowiedzialności za komunikację z otoczeniem;
  • plany zarządzania ciągłością i incydentami dokumentujące, jak organizacja będzie postępować stosownie do określonego poziomu niebezpieczeństwa;
  • ćwiczenia i testy mające na celu walidację określonych planów i rozwiązań;
  • utrzymywanie i przeglądy zarządzania ciągłością działalności, dotyczące oceny adekwatności i skuteczności dobranych rozwiązań.

Monitorowanie i przeglądy


W fazie tej wyróżniono dwa kluczowe wymagania:
  • audity wewnętrzne, sprawdzające osiąganie zaplanowanych zamierzeń, utrzymywanie i doskonalenie oraz realizację polityki i celów;
  • przeglądy zarządzania, oceniające przydatność, adekwatność i skuteczność rozwiązań.


Utrzymywanie i doskonalenie


W tej fazie powinnością organizacji jest:
  • doskonalenie zarządzania ciągłością działalności na podstawie działań korygujących i zapobiegawczych;
  • ciągłe doskonalenie skuteczności zarządzania ciągłością działalności oparte na przeglądzie polityki i celów, rezultatach auditów, analizach i wynikach monitorowania zdarzeń, działaniach korygujących i zapobiegawczych oraz na przeglądzie zarządzania.
Chociaż w standardzie BS 25999 nie używa się pojęcia systemu zarządzania, jednak lektura wyżej przedstawionych wymagań tego standardu pozwala stwierdzić, że nie odbiegają one (co do zasad) od innych wcześniej przedstawionych standardów systemów zarządzania. Tym samym używanie pojęcia systemu zarządzania ciągłością działalności organizacji na określenie zbioru rozwiązań wypracowanych na podstawie wymienionego standardu wydaje się jak najbardziej poprawne.

*Artykuł stanowi fragment książki pt. Współczesne systemy zarządzania. Jakość, bezpieczeństwo, ryzyko (Helion/Onepress 2012)
Źródło:
Tematy
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking
Konta firmowe bez ukrytych opłat. Sprawdź najnowszy ranking

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki