REKLAMA

Ulgi w spłacie i umorzenia należności wobec ZUS. Poradnik dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników

Katarzyna Sudaj2014-07-25 05:55redaktor Bankier.pl
publikacja
2014-07-25 05:55
Ulgi w spłacie i umorzenia należności wobec ZUS. Poradnik dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników
Ulgi w spłacie i umorzenia należności wobec ZUS. Poradnik dla przedsiębiorców niezatrudniających pracowników
fot. bankier.pl / / Theta/Bankier.pl

Jeśli twoja firma znajduje się w trudnej sytuacji i nie masz płynności finansowej, możesz poprosić ZUS o rozłożenie na raty albo odroczenie terminu płatności składek. W niektórych przypadkach należności wobec ZUS mogą nawet zostać umorzone.

Gdy właściciel firmy znajduje się w trudnej sytuacji i nie ma środków na zapłatę składek ZUS, nie powinien czekać, aż długi urosną, lecz złożyć wniosek o ulgę w spłacie. Po podpisaniu umowy ZUS przestanie naliczać odsetki za zwłokę i zawiesi postępowanie egzekucyjne. Ta pomoc nie jest „za darmo”. ZUS pobierze tzw. opłatę prolongacyjną, która jest uiszczana w wysokości 50 proc. stawki odsetek za zwłokę, lecz i tak jest niższa niż cała należność.

O pomoc publiczną od ZUS ubiegać się może również przedsiębiorca, który zawiesił prowadzoną działalność gospodarczą.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych może:

Reklama
  1. rozłożyć zaległości na raty albo
  2. odroczyć termin płatności bieżących lub przyszłych składek.

Pomoc z ZUS to pomoc publiczna

Obie wymienione formy: ulga w spłacie lub umorzenie należności to rodzaje pomocy publicznej udzielanej wnioskodawcy. We wniosku do ZUS należy poinformować o wcześniej otrzymanej jakiejkolwiek pomocy publicznej, np. z urzędu skarbowego czy z gminy.


Próg pomocy de minimis (limit na trzy lata budżetowe)

Ogólny

Wyjątki:

sektor transportu drogowego

sektor rybołówstwa

sektor produkcji rolnej

200 000 euro

100 000 euro

30 000 euro

7 500 euro

21 125 000 euro
dla całej Polski

119 542 500 euro
dla całej Polski


Źródło: opracowanie własne na podstawie ZUS

Zanim ZUS zgodzi się na ulgę lub umorzenie należności w ramach pomocy de minimis, musi ustalić, czy w okresie ostatnich trzech lat budżetowych udzielona danej firmie pomoc de minimis nie przekroczyła w sumie 200 000 euro.

ZABRAKŁO NA SKŁADKĘ ZUS? WEŹ SZYBKĄ POŻYCZKĘ, A UNIKNIESZ ZALEGŁOŚCI


Jakie firmy nie otrzymają pomocy od ZUS?

Jeśli przedsiębiorca działa na rynku krócej niż 3 lata i jednocześnie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej w rozumieniu Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. L 244 z 01.10.2004), to nie może otrzymać pomocy de minimis ani pomocy na restrukturyzację z ZUS.

Wniosek o udzielenie ulgi w spłacie lub o umorzenie należności

Wniosek można złożyć:

  1. pisemnie - za pośrednictwem poczty, firmy kurierskiej lub osobiście w każdej placówce ZUS. Wzór wniosku można pobrać ze strony www.zus.pl - zakładka „Umarzanie, udzielanie ulg w spłacie należności oraz pomoc publiczna”;
  2. ustnie do protokołu (w jednostce ZUS) - protokół potwierdzony podpisami wnioskodawcy i pracownika ZUS, który go sporządził;
  3. elektronicznie - za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych ZUS (pue.zus.pl) na wybranym formularzu:
    • ZUS-EOP wniosek o odroczenie terminu płatności składek,
    • ZUS-EUR wniosek o układ ratalny,
    • ZUS-EUN wniosek o umorzenie należności z tytułu składek.
  4. telefonicznie - za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) pod nr tel. 801 400 987 lub 22 560 16 00; dotyczy tylko wniosków o odroczenie terminu płatności albo o układ ratalny.

Jakie załączniki będą potrzebne do wniosku?

Wniosek o odroczenie terminu płatności składek przedsiębiorca musi złożyć w ZUS lub nadać na poczcie najpóźniej w dniu terminu płatności składek. ZUS nie rozpatruje wniosków, które złożono lub nadano po tym terminie.

Wniosek należy uzasadnić i poprzeć wszelkimi dokumentami obrazującymi trudną sytuację przedsiębiorcy. Szczegółową listę wymaganych załączników ZUS ustala zawsze indywidualnie. Większość z nich zależy to od rodzaju prowadzonej działalności i formy opodatkowania, stąd do typowych dokumentów należą wymienione w tabeli poniżej.

Forma opodatkowania, księgowości

Zakres żądanej dokumentacji

Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą:

Pełna księgowość

·         sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych)

·         oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej prowadzącej pełną księgowość

Zasady ogólne

·         PIT-36 lub PIT-36L za ostatnie 3 lata

·         PIT-38 – o ile wnioskodawca składał takie go – za ostatnie 3 lata

·         aktualny wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący

·         oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości

Karta podatkowa

·         PIT-16A za ostatni rok

·         PIT-37, PIT-38 o ile wnioskodawca osiągał inne dochody niż te z prowadzonej działalności – za ostatnie 3 lata

·         oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych

·         PIT-28 za ostatnie 3 lata

·         PIT-37, PIT-38 o ile wnioskodawca osiągał inne dochody niż te z prowadzonej działalności – za ostatnie 3 lata

·         aktualny wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący

·         oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej nieprowadzącej pełnej księgowości

Osoby fizyczne, które nie prowadzą już działalności gospodarczej:



·         PIT-37, PIT-38, PIT-40A za ostatnie 3 lata

·         oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby niebędącej przedsiębiorcą

Źródło: ZUS 



Czy ZUS może nie rozpatrzyć wniosku o udzielenie ulgi?

Tak, jeśli przedsiębiorca nie dostarczy w wyznaczonym terminie kompletu wszystkich wymaganych przez ZUS dokumentów potrzebnych do ustalenia sytuacji finansowej firmy, wysokości otrzymanej wcześniej pomocy de minimis lub salda konta ubezpieczeniowego.

Kiedy ZUS nie udzieli wnioskowanej pomocy?

Urzędnicy ZUS muszą przede wszystkim ocenić, czy wnioskodawca będzie zdolny do uregulowania zaległości według harmonogramu zaproponowanego przez siebie we wniosku. Jeśli mają wątpliwości, mogą dodatkowo zabezpieczyć należności ustanawiając hipotekę lub zastaw na składnikach majątku dłużnika.

ZUS nie udzieli pomocy, gdy płatnik:

  • ma zaległości w bieżących składkach,
  • nie opłacił kosztów egzekucyjnych,
  • w ocenie ZUS nie jest w stanie wywiązać się z zobowiązań wynikających z umowy o udzielenie pomocy,
  • jest podejrzany o nieczyste intencje, gdyż:
    • dotychczasową pomoc ZUS traktował jako odłożenie w czasie egzekucji, starając się wcześniej wyprowadzić składniki majątku lub uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu ze składkami;
    • często korzysta z ulgi w celu „osiągnięcia pozytywnego wyniku gospodarczego”.

Zgoda ZUS na udzielenie ulgi w spłacie lub umorzenia należności zawsze jest potwierdzana pisemną umową z przedsiębiorcą na podstawie przepisów kodeksu cywilnego, podpisaną przez obie strony.

Katarzyna Sudaj

Źródło:
Katarzyna Sudaj
Katarzyna Sudaj
redaktor Bankier.pl

Redaktor obszaru Biznes. Absolwentka Wydziału Prawa UAM i Wydziału Ekonomii Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. W swoich publikacjach porusza tematykę prawno-podatkową dotyczącą osób fizycznych i firm sektora MSP. Tel.: 601 951 503

Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (1)

dodaj komentarz
~czytelnik
Poradniki Pani Katarzyny Sudaj oceniam bardzo pozytywnie. Są na wysokim poziomie merytorycznym i jednocześnie dobrze się je czyta. Cieszę się, że redakcja znów wraca do treści, z których ktoś może czegoś się nauczyć a nie pisza o jedzeniu za 3 grosze lub o zupkach knorra.

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki