Torpol chce utrzymać udział na rynku projektów kolejowych na poziomie nie mniej niż 15 proc.

Torpol chce utrzymać pozycję jednego z największych podmiotów w projektach modernizacyjnych na rynku kolejowym, z utrzymaniem udziału rynkowego na poziomie nie mniejszym niż 15 proc. - poinformował podczas wtorkowej konferencji prasowej prezes Grzegorz Grabowski.

Prezes Torpolu jest zadowolony z wyników grupy w pierwszym kwartale, chociaż wskazuje na utrzymujące się problemy płynnościowe, wynikające ze struktury zawartych kontraktów.

W pierwszym kwartale grupa zwiększyła przychody o 24,6 proc., do 264 mln zł, zysk ze sprzedaży brutto wzrósł o 95,4 proc., do 13 mln zł, EBITDA zwiększyła się o 93 proc. i wyniosła 10,2 mln zł. Wynik operacyjny Torpol poprawił o 405 proc. (5,1 mln zł), a zysk netto z działalności kontynuowanej wyniósł 4,6 mln zł, po wzroście o 550 proc.

Aktualna wartość portfela zamówień grupy Torpol wynosi 1,97 mld zł netto, bez konsorcjantów na podstawie zawartych umów. Uwzględniając wybory najkorzystniejszych ofert po upływie okresów odwoławczych wartość portfela wynosi 2,92 mld zł netto.

Ponadto Torpol ma szanse pozyskać kolejne zamówienia o łącznej wartości 1,44 mld zł netto.

Średnioważona rentowność portfela na sprzedaży brutto wynosi około 5 proc.

"Zakładam, że będziemy utrzymywać ten portfel przy rentowności na sprzedaży brutto na poziomie około 5 proc." - powiedział Grabowski.

Po pierwszym kwartale 2019 roku marża EBIT Torpolu wynosi 1,95 proc., wobec 0,48 proc. przed rokiem. Marża brutto wzrosła rdr do 2,14 proc., marża netto wyniosła 1,48 proc. wobec ujemnej marży netto w wysokości -1,94 proc. rok wcześniej. Z kolei marża EBITDA wzrosła do 3,86 proc., z 2,49 proc. przed rokiem.

Wskaźnik zadłużenie netto/EBITDA spadł w pierwszym kwartale do 1,94 proc., z 2,61 proc. rok wcześniej. Spółka ma 2 mln zł środków pieniężnych (33,9 mln zł rok wcześniej).

"Trudny okres związany z płynnością może się u nas utrzymywać do końca pierwszego półrocza, być może jeszcze w trzecim kwartale ze względu na strukturę pozyskiwanych kontraktów" - powiedział Grabowski, wskazując przy tym, że w przypadku większości kontraktów Torpol otrzymuje od PKP PLK zaliczki w wysokości do 10 proc. wartości brutto.

"Przeprowadzamy monitoring kosztów stałych i tempa produkcji w celu utrzymania rentowności. Zakładamy bardzo rygorystyczne podejście do naszej strony kosztowej" - dodał.

Grabowski wskazał, że Torpol pod koniec maja otrzymał 50 mln zł pożyczki od głównego akcjonariusza, TF Silesia, co pozwoli spółce na bieżącą realizację projektów. Pożyczka od TF Silesia została udzielona na warunkach rynkowych, ale prezes nie podał szczegółów.

Wskazał też, że Torpol w przyszłości chce pozostać spółką dywidendową. Z zysku netto za 2018 rok zarząd chce wypłacić akcjonariuszom 5,8 mln zł dywidendy, czyli 0,25 zł na akcję.

Wydatki inwestycyjne Torpolu w 2019 roku zakładane są na 48,4 mln zł, a po trzech miesiącach wyniosły już 26,8 mln zł. Większość tegorocznych inwestycji (36,3 mln zł) ma być przeznaczona na zakup maszyn i urządzeń.

Prezes Grabowski zapowiada aktywny udział Torpolu w realizacji planów kolejowych i tramwajowych.

Krajowy Program Kolejowy obejmuje projekty inwestycyjne o łącznej wartości 69,6 mld zł (11 mld zł w 2019 roku, 13 mld zł w 2020 roku, 13 mld zł w 2021 roku, 9 mld zł w 2022 roku oraz 4 mld zł w 2023 roku). Program zakłada realizację ponad 220 projektów inwestycyjnych i 9000 km sieci (niemal 50 proc. sieci kolejowej pod zarządem PKP PLK).

Grabowski zakłada, że Torpol w latach 2018-2020 powinien przerobić z tej kwoty ponad 4 mld zł.

Przyjęty w styczniu 2018 roku program rządowy związany z utrzymaniem i remontem infrastruktury kolejowej do 2023 roku przewiduje z kolei 23,8 mld zł wydatków w latach 2019-2023. Celem Torpolu jest utrzymanie pozycji lidera w projektach rewitalizacji linii kolejowych.

Torpol zapowiada też aktywność podczas postępowań przetargowych w segmencie tramwajowym. Aktualna perspektywa Unii Europejskiej zakłada wydatkowanie środków w wysokości około 13 mld zł na infrastrukturę i tabor. Pojawiają się już pierwsze ogłoszenia projektów, których realizacja przewidziana jest w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

Spółka zależna Torpolu, Torpol Oil&Gas posiada rekordowy backlog na poziomie 53,4 mln zł netto. W pierwszym kwartale spółka wzięła udział w 19 postępowaniach i pozyskała dwa zamówienia. Spółka skupia się na terminowej realizacji bieżących kontraktów, kontrolowaniu kosztów oraz utrzymaniu kluczowej kadry inżynierskiej. (PAP Biznes)

pr/ ana/

Źródło: PAP Biznes
Firmy:

Newsletter Bankier.pl

Dodałeś komentarz Twój komentarz został zapisany i pojawi się na stronie za kilka minut.

Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu - Twój komentarz może być pierwszy.

Nowy komentarz

Anuluj
Polecane
Najnowsze
Popularne
TORPOL -1,07% 7,40
2019-08-19 14:21:55
WIG 1,46% 56 035,15
2019-08-19 17:15:00
WIG20 1,85% 2 102,23
2019-08-19 17:04:45
WIG30 1,71% 2 406,14
2019-08-19 17:15:00
MWIG40 0,59% 3 778,54
2019-08-19 17:04:45
DAX 1,32% 11 715,37
2019-08-19 17:37:00
NASDAQ 1,35% 8 002,81
2019-08-19 22:03:00
SP500 1,21% 2 923,65
2019-08-19 22:08:00

Znajdź profil

Przejdź do strony za 5 Przejdź do strony »

Czy wiesz, że korzystasz z adblocka?
Reklamy nie są takie złe

To dzięki nim możemy udostępniać
Ci nasze treści.