REKLAMA
ZOOM NA SPÓŁKI

Spółka GE i Lufthansy zainwestuje 250 mln euro w Polsce

2016-12-05 13:20
publikacja
2016-12-05 13:20

GE Aviation i Lufthansa Technik zbudują wspólnie w Środzie Śląskiej centrum serwisowania silników lotniczych; wartość inwestycji wyniesie 250 mln euro i przyczyni się do powstania ok. 600 nowych miejsc pracy - poinformował resort rozwoju w komunikacie.

fot. Alex Domanski / / FORUM

Za inwestycję odpowiedzialna będzie XEOS - spółka joint venture zawiązana przez GE Aviation i Lufthansa Technik.

Wybór lokalizacji pod inwestycję ogłosili w poniedziałek na wspólnej konferencji prasowej przedstawiciele z GE oraz LH w obecności Mateusza Morawieckiego, wicepremiera, ministra rozwoju i finansów.

Inwestycja zostanie zlokalizowana w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.

Wicepremier powiedział w poniedziałek na konferencji, że o wyborze inwestycji GE i LH zdecydowały elementy związane z naszą kadrą, siłą roboczą.

Morawiecki: Polska jest gotowa na przyjmowanie nowych projektów

"Wybór Środy Śląskiej jako lokalizacji wspólnej inwestycji GE i Lufthansa jest kolejnym dowodem na to, że nasz kraj jest otwarty i gotowy na przyjmowanie nowych, technologicznie zaawansowanych projektów. Ta inwestycja będzie miała bardzo istotny wpływ na wzmacnianie sektora, który już dziś poprzez najwyższej klasy specjalistów - inżynierów i techników lotniczych - staje się polską specjalnością" - ocenił Morawiecki cytowany w komunikacie.

Jak podano w komunikacie, o wyborze Polski zdecydował także fakt, że serce silników, które mają być serwisowane w planowanych zakładach, zostało zaprojektowane przez polskich inżynierów z ECD (Engineering Design Center) w Warszawie.

Głównym przeznaczeniem zakładu będzie serwisowanie silników typu GEnX 2B, a w kolejnych latach również typu GE 9X. Aktualnie w komercyjnym użyciu działa ponad 400 silników GEnX 2B. Od 2021 roku do zakładu trafiać będą też silniki GE 9X. Choć formalny proces ich certyfikacji zakończy się w 2018 roku, to przez operatorów na całym świecie zostało zamówionych już ponad 700 sztuk.

Uruchomienie zakładu planowane na 2018 r.

Wmurowanie kamienia węgielnego planowane jest na marzec 2017 roku, natomiast uruchomienie zakładu - na wrzesień 2018 roku. Budowa kompleksu będzie odbywała się dwuetapowo. W ciągu pierwszych dwóch lata powstaną główne budynki biurowo-serwisowe/operacyjne. Od momentu rozpoczęcia realizowania inwestycji zapotrzebowanie na nowych pracowników wyniesie ok. 280 miejsc. Zatrudnienie znajdą zarówno inżynierowie, jak i pracownicy administracyjni oraz fizyczni.

Po zakończeniu pierwszej fazy budowy powstanie nowoczesna, wyposażona w najnowsze technologie specjalistyczna komora do testowanie silników samolotowych. Jej konstrukcja i przygotowanie do pełnej operacyjności zajmie blisko dwa lata. Wraz z rozwojem zakładu zapotrzebowanie na pracowników sięgnie ok. 600 osób.

W ramach projektu przewidziana jest intensywna współpraca z Politechniką Wrocławską oraz szkołami technicznymi, które wykształcą nowe pokolenie specjalistów.

GE weszła na polski rynek w 1992 roku i obecnie zatrudnia ponad 12 tys. osób, w tym 6,5 tys. w sektorze przemysłowym. Grupa GE w Polsce to m.in.: trzy fabryki specjalizujące się w produkcji wyrobów elektrycznych (w Kłodzku, Łodzi i Bielsku-Białej), dwie fabryki GE Aviation (Dzierżoniów i Bielsko-Biała) i trzy zakłady GE Power (zakład produkcji turbin i odlewnia w Elblągu oraz zakład produkcji generatorów we Wrocławiu). Od 16 lat w Warszawie działa także Centrum Projektowe EDC (Engineering Design Center), które powstało w ramach partnerstwa GE i Instytutu Lotnictwa. Od 1992 roku firma zainwestowała w Polsce 670 mln dol., a roczne wydatki na badania i rozwój wynoszą około 100 mln dol. (PAP)

mww/ zab/ pad/ amac/

Źródło:PAP
Tematy
Orange Nieruchomości
Orange Nieruchomości
Advertisement

Komentarze (45)

dodaj komentarz
~ff
Pelno ''znafcow'' tematu tu
komentuje.Zejdzcie na ziemie
Pracuje w RR w Anglii I znajac jak to wglada powiem nie ma co sie lodzic zarobkami wiekszymi niz 3 tys na reke chyba ze dla znajomego krolika na kilku stanowiskach to primo.
secundo z opisu wglada ze znajac zycie bedzie to maly przeglad silnikow jesli
Pelno ''znafcow'' tematu tu
komentuje.Zejdzcie na ziemie
Pracuje w RR w Anglii I znajac jak to wglada powiem nie ma co sie lodzic zarobkami wiekszymi niz 3 tys na reke chyba ze dla znajomego krolika na kilku stanowiskach to primo.
secundo z opisu wglada ze znajac zycie bedzie to maly przeglad silnikow jesli wogole typu ins boroskopowa etc etc.
~Dziwne
Dlaczego nie inwestują w Radomiu, Lublinie, Rzeszowie Kielcach.... Liczą na co ?
~miś
Trochę wyjaśnień dla znawców. To żadna montownia, tylko miejsce w którym będzie się serwisować silniki lotnicze. Każdy silnik jak zresztą i pozostałe "elementy" samolotu (płatowiec), mają swoje resursy, czyli maksymalne okresy użytkowania. Jednocześnie w ściśle określonych odstępach czasu (godziny pracy silnika) dokonuje Trochę wyjaśnień dla znawców. To żadna montownia, tylko miejsce w którym będzie się serwisować silniki lotnicze. Każdy silnik jak zresztą i pozostałe "elementy" samolotu (płatowiec), mają swoje resursy, czyli maksymalne okresy użytkowania. Jednocześnie w ściśle określonych odstępach czasu (godziny pracy silnika) dokonuje się ich przeglądu i wymiany wielu elementów. Duże serwisy przeprowadza się w takich prawie "laboratoriach", gdzie silniki rozkłada się praktycznie na części. Wiele elementów po złożeniu wymaga dodatkowo szczegółowych badań i pomiarów z wykorzystaniem bardzo zaawansowanych technologicznie urządzeń pomiarowych i systemów komputerowych. Większość elementów jest wykonanych z precyzjami mikrometrycznymi. Stosowane materiały to np. kevlar i tytan. Na koniec dodam, że cena jednostkowa silnika lotniczego dochodzi do 45 mln USD czyli po dzisiejszym kursie 190 mln PLN za sztukę. Jeśli ktoś wierzy, że dopuszczą do czegoś takiego chłopka roztropka za 2000 brutto to jest mocno naiwny.
~PISdawszystkim
do MIŚiewicz:
nie porównuj zakładu produkujacego silniki do zakładu remontującego silniki gdzie myśl inżynierska jest żadna.należy nauczyć niewykwalifikowanego robola paru czynności i go pilnować żeby nic nie spieprzył.jak chcesz zobaczyć zakład PRODUKUJĄCY silniki lotnicze to jedz do GE,rolls-royce lub bliżej na ukrainę do motor
do MIŚiewicz:
nie porównuj zakładu produkujacego silniki do zakładu remontującego silniki gdzie myśl inżynierska jest żadna.należy nauczyć niewykwalifikowanego robola paru czynności i go pilnować żeby nic nie spieprzył.jak chcesz zobaczyć zakład PRODUKUJĄCY silniki lotnicze to jedz do GE,rolls-royce lub bliżej na ukrainę do motor sicz
pisi rząd jak kania deszczu porzebuje sukcesu to kazdym gównem będzie się chwalił.upadło 4 firmy z branży spożywczej,właśnie fabryka solbus -a dokładnie jej nowy właściciel firma lider składa wniosek o upadłość,a pisie zwolenniki dostają orgazmu bo bedą w pisdolandii remontowac silniki
ŻENADA
~Jeffrey_R_Immelt odpowiada ~PISdawszystkim
To prawda, że Polska to zazwyczaj miejsce dla montowni i nie ważne czy rząd był jak określasz pisi czy inny tak było, należy za to "podziękować" Balcerowiczowi, że zamiast zrobić u nas reformy w stylu Koreii Południowej zafundował nam eksperyment zwany terapią szokową i cały potencjał (jaki był to był ale BYŁ) poszedł w To prawda, że Polska to zazwyczaj miejsce dla montowni i nie ważne czy rząd był jak określasz pisi czy inny tak było, należy za to "podziękować" Balcerowiczowi, że zamiast zrobić u nas reformy w stylu Koreii Południowej zafundował nam eksperyment zwany terapią szokową i cały potencjał (jaki był to był ale BYŁ) poszedł w piz**.

A co do GE to nie jest to tylko typowa montownia na terenie naszego kraju. Nawet w teście jest to ujęte:
"Od 16 lat w Warszawie działa także Centrum Projektowe EDC (Engineering Design Center), które powstało w ramach partnerstwa GE i Instytutu Lotnictwa."

To centrum zatrudnia ok. 1800 osób (inżynierów), którzy projektują dla różnych biznesów GE (m.in. GE Aviation, GE Power, GE Transportation czy GE Oil & Gas).

Pozdrawiam
~niepelnosprawny_org
obecnie na podkarpaciu szukają lotnków, to jak to jest?
~dyzma
a ile podatku dochodowego zaplaci ta firma panie morawiecki? zero
~Szarlej
Tarcza podatkowa doucz się...
~Robert
Kolejna montownia , Morawiecki mówił i mówi ,że Polska nie potrzebuje montowni,kapitał zagraniczny jest zły ,a tutaj kolejna montownia na dodatek niemiecka,Morawiecki jedno mówi a drugie robi ale to jest typowe dla niego
~tkm
Co na to pisokomuniści? Znowu powstaje jakaś niemiecka montownia w której będą wyzyskiwać Polaków

Powiązane: Inwestycje w Polsce

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki