Sejm przyjął we wtorek część legislacyjnych poprawek Senatu do nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, której celem jest wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Teraz ustawa trafi na biurko prezydenta.


Przyjęte zmiany precyzowały jedno z odniesień w ustawie oraz usuwały błąd w jej treści. Izba niższa nie przyjęła jednej z poprawek Senatu, która uzyskała negatywną opinię biura legislacyjnego Sejmu. Ona również miała charakter redakcyjno-legislacyjny.
Zgodnie z nowelizacją ustawy od 1 lutego 2026 r. firmy ze sprzedażą przekraczającą 200 mln zł w roku 2024 będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy obowiązek ten obejmie od 1 kwietnia 2026 r. Dla mikroprzedsiębiorców przewidziano okres przejściowy – od kwietnia do grudnia 2026 r. nie będą oni musieli wystawiać e-faktur, jeśli ich miesięczna sprzedaż nie przekracza 10 tys. zł brutto.
Celem zmian jest uproszczenie i stopniowe wprowadzenie obowiązku korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur – teleinformatycznej platformy do wystawiania, przesyłania i przechowywania e-faktur. System ma ujednolicić obieg dokumentów oraz obniżyć koszty działalności przedsiębiorców. W związku z wejściem w życie KSeF podstawowy termin zwrotu VAT ulegnie skróceniu z 60 do 40 dni.
Ustawa utrzymuje możliwość wystawiania faktur w kasach rejestrujących do końca 2026 r. Wprowadza też na stałe tryb „offline24”, umożliwiający wystawienie faktury bez dostępu do internetu np. w momencie awarii sieci. Do końca 2026 r. nie będą też stosowane kary za błędy we wdrażaniu nowych przepisów. Znika konieczność drukowania faktur i ręcznego wprowadzania ich do systemów księgowych. Faktury będą przechowywane przez 10 lat w KSeF.
Wprowadzenie KSeF ma zwiększyć dochody budżetu z tytułu uszczelnienia luki VAT. Resort finansów szacuje, że wzrosną one o ok. 10 mld zł w okresie 10 lat. (PAP)
jls/ malk/