SPRAWDŹ POTENCJAŁ INNOWACYJNY SWOJEJ FIRMY

2014-04-22 13:30
publikacja
2014-04-22 13:30
- najnowszym narzędziem ARINOVA CLT

W niełatwych warunkach gospodarczych, kiedy nie ma dodatkowych źródeł finansowania i kurczą się rynki zbytu, sytuacja sektora MŚP zdaje się być szczególnie trudna. Innowacyjne rozwiązania oraz oryginalne inicjatywy mogą jednak pchnąć przedsiębiorstwo na zupełnie nowy tor działania i odkryć zaskakujące możliwości rozwoju. Nie muszą one wymagać wielkiego nakładu środków ani czasu. Trzeba tylko mieć otwarte oczy i dostrzegać długofalowe korzyści tam, gdzie inni ich jeszcze nie widzą.

Znajomość zasad Społecznej Odpowiedzialności Biznesu oraz wdrażanie ich w ramach szeroko pojętej działalności przedsiębiorstwa ma istotny, a wciąż w Polsce niedoceniany, wpływ na jego rozwój. Dla przypomnienia: według definicji Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (w skrócie CSR) jest to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, zgodnie z którą w biznesie liczy się nie tylko zysk i inne aspekty ekonomiczne, ale także szeroko pojęte interesy społeczne i ekologiczne. Przy czym nie ma to nic wspólnego z działalnością charytatywną, bo dbałość o interesy innych winna przynosić przedsiębiorcy bardzo wymierne korzyści. Odpowiedzialny biznes zakłada długofalową budowę trwałego zaufania i dobrych stosunków z bezpośrednim otoczeniem firmy, czyli pracownikami, dostawcami, partnerami biznesowymi, sąsiadami, klientami, kontrahentami – słowem ze wszystkimi, którzy wchodzą w jakiekolwiek relacje z przedsiębiorstwem. Bezpośrednie otoczenie firmy rozumieć należy również dosłownie - jako środowisko naturalne. Przedsiębiorstwo działające według zasad CSR powinno bowiem podejmować - korzystne również dla siebie - działania proekologiczne. Polscy przedsiębiorcy sektora MŚP zwykle uważają, że podjęli wystarczające kroki, aby takie stosunki zbudować i utrzymać, nie widzą bowiem i nie doceniają całego spektrum korzyści, jakie niesie koncepcyjne i strategiczne podejście do wdrażania CSR, nawet w małej firmie.

Co firma ma z wdrażania zasad CSR? Ogólnie można powiedzieć, że jest to rozwój na wielu płaszczyznach, prowadzący do zwiększenia konkurencyjności, a tym samym do większych zysków. Co to oznacza konkretnie?

Odpowiedzialny biznes przekłada się na długą listę korzyści:
- pozytywny wizerunek firmy,
- wzrost zaufania do firmy,
- pozyskanie i utrwalenie lojalności klientów,
- przychylność społeczności lokalnej, czyli akceptacja ze strony władz lokalnych, liderów opinii,
- zwiększenie zainteresowania inwestorów,
- pozyskiwanie klientów i partnerów, którzy również przywiązują wagę do działań CSR, a także wzmocnienie ich lojalności,
- wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników, identyfikacja pracowników z firmą oraz zwiększenie ich lojalności,
- kreowanie wizerunku firmy jako dobrego i społecznie odpowiedzialnego pracodawcy, co przyciąga pracowników o wyższych kwalifikacjach,
- zwiększenie odporności na możliwość i skutki wystąpienia sytuacji kryzysowych,
- zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na długotrwały i stabilny wzrost,
- prestiż, bo wdrażanie CSR to działanie, które świadczy o zarządzaniu na najwyższym światowym poziomie.

Dzięki CSR można tworzyć innowacje, które stanowią odpowiedź na ważne problemy społeczne czy ekologiczne, a zarazem spełniają potrzeby konsumentów i tym samym stają się źródłem zysku. Warto również pamiętać, że rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństw sprawia, że tzw. etyczne produkty i usługi cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Z roku na rok rośnie też odsetek menedżerów przyznających, że największą korzyścią ze stosowania CSR jest innowacyjność produktów i usług, która przekłada się bezpośrednio na odkrywanie nowych rynków i wprowadzanie na nie nowych produktów i usług.

Warto podjąć próbę i skorzystać z doświadczeń małych i średnich firm z zagranicy. W ramach projektu CSR drogą do innowacji stworzonego przez Agencję Rozwoju Innowacji, udostępniony został unikalny na skalę kraju model diagnostyczno – wdrożeniowy, pomagający przedsiębiorcy bezpłatnie przeanalizować i znaleźć w firmie obszary odpowiednie do wprowadzenia CSR, a w konsekwencji wdrożyć wypracowane założenia i ułatwić budowę innowacyjnej strategii rozwoju firmy.

Model ten zakłada wdrożenie zasad Społecznej Odpowiedzialności Biznesu poprzez realizację 10 kroków. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się wdrożyć model otrzymują gotowe zestawy narzędzi oraz technik do wykorzystania podczas poszczególnych kroków. Model wyposażony został również w praktyczne wskazówki oraz opisy konkretnych korzyści wynikające z kolejnych działań. Poza ukierunkowaniem na poprawę relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami, model zakłada również wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas wszystkich kroków do opracowania innowacyjnych rozwiązań.
Model Arinova CSR Leader Thinking (Arinova CLT) w 10 krokach:

Krok1
Przeanalizowanie celów biznesowych firmy oraz wartości stojących u jej podstaw, jako bazy do identyfikowania kluczowych celów wdrożenia CSR.

Krok 2
Odnalezienie długoterminowych zmian społecznych, które mają duże znaczenie dla firmy i być może mogą być oparciem dla jej strategii.

Krok 3
Zidentyfikowanie najważniejszych - z punktu widzenia przedsiębiorstwa - interesariuszy, tj. osób, na które organizacja wpływa, lub które wpływają na organizację.

Krok 4
Ocena jakości relacji z przedsiębiorstwem przez poszczególne grupy otoczenia.
Zdobycie informacji na temat możliwych do wprowadzenia usprawnień oraz zagrożeń, których firma nie jest dziś świadoma.

Krok 5
Zidentyfikowanie różnic postrzegania rzeczywistości przez firmę i przez jej otoczenie.
Ujęcie działań firmy w szerszej perspektywie, niż krótkoterminowa perspektywa finansowa.

Krok 6
Zidentyfikowanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa w obszarach społecznej odpowiedzialności, stanowiących obszary potencjalnych działań innowacyjnych.
Zidentyfikowanie obszarów konkurowania i budowania przewagi konkurencyjnej.

Krok 7
Zidentyfikowanie barier blokujących lub utrudniających innowacje w firmie, które można wyeliminować poprzez modyfikację sposobu zarządzania.
Zainicjowanie procesu zmiany organizacyjnej umożliwiającej tworzenie innowacji, poprzez zmianę własnej postawy i modelu zachowań.

Krok 8
Uporządkowanie i podsumowanie wiedzy płynącej z wcześniejszych etapów analizy organizacji i jej otoczenia.
Dostarczenie narzędzi wspierających generowanie pomysłów na innowacje produktowe, marketingowe, organizacyjne i procesowe, będące jednocześnie innowacjami społecznymi lub środowiskowymi.

Krok 9 - 10
Ocena wykonalności i opłacalności innowacyjnych pomysłów.
Zaplanowanie projektu(ów).

Poszczególne kroki zostały opracowane w sposób ograniczający do minimum zasoby czasu oraz środków ponoszonych przez przedsiębiorstwa podczas ich realizacji. W trakcie realizacji audytu program krok po kroku prowadzi przedsiębiorcę przez cały proces zmian, bez wychodzenia z pracy i odrywania się na długo od swoich obowiązków.

ARINOVA CLT to pierwsze w Polsce narzędzie służące do implementacji zasad Odpowiedzialnego Biznesu w struktury działania firmy. Sprawdzono je z powodzeniem w pierwszym etapie projektu w firmach sektora MŚP regionu Dolnego Śląska.
Testowanie modelu ARINOVA CLT prowadzono w 18 przedsiębiorstwach sektora MŚP, które zgłosiły się do projektu. Spośród nich 15 przedsiębiorstw zostało wyróżnionych specjalnym Certyfikatem. Są to:

FIZJOESTETICA BOGUMIŁA GLEBA
EUROPEJSKIE CENTRUM EDUKACJI ‘LIBRA’ ELŻBIETA KRZAK
POLISH ENERGY SUPPLY SP. Z O.O.
STREFA MERITUM SP. Z O.O.
ZAKŁAD NAPRAWY SPRZĘTU MEDYCZNEGO ‘ZAKMED’ PIOTR WYWROT
ZAKŁAD USŁUG BUDOWLANYCH I INSTALACYJNYCH DARIUSZ GAWRON
KRAJOWE CENTRUM ZŁOTA
MIS S.A.
PEZMI PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE MARTA IDKOWIAK
EWINIT S.C.
BSO PRAWO&PODATKI VRAMORSKI, SZERMACH I WSPÓLNICY KANCELARIA PRAWNA SP. K.
GRAŻYNA GÓRSKA KANCELARIA MEDIACYJNO PRAWNA
EUROPEAN FINANCIAL STABILITY FOUND SP. Z O.O.
ENTERPRISE INVESTMENT ZARZĄDZANIE RYZYKIEM KATARZYNA KSIĄŻEK
ESPERANTO HOTEL RESTAURACJA F.R. KAŃCZUGA, A.KAŃCZUGA-DUDYCZ

Jedną z pierwszych było POLISH ENERGY SUPPLY, przedsiębiorstwo specjalizujące się w dostawie energii elektrycznej i gazu. Firma do przedsięwzięcia podchodziła ostrożnie i bez większych nadziei, jednak podczas testowania modelu wygenerowano potrzebę bardzo konkretnych innowacji, między innymi znacznego usprawnienia procedur i podwyższenia jakości obsługi klienta (która wydawała się optymalna!) także w momencie jego pierwszego kontaktu z przedsiębiorstwem, co w sposób oczywisty przyniosło korzyści w postaci większej ilości kontrahentów. Narzędzie stanowiło również bodziec do wygenerowania i skonkretyzowania planów pogłębionej współpracy ze społecznością lokalną, w tym zaangażowania w projekty na rzecz osób niepełnosprawnych.
Testowanie narzędzia w pierwszym etapie projektu nasunęło konkretne wnioski w kwestii jego ulepszenia i modernizacji. Po dokonaniu tych zmian, Agencja Rozwoju Innowacji przystępuje do drugiego etapu testowania, który zakończy się uroczystą certyfikacją podczas międzynarodowej Gali.
W trakcie testowania przedsiębiorstwa będą brały udział w konkursie na najciekawsze pomysły innowacji wypracowanych w zakresie CSR.

Zachęcamy do korzystania z modelu Arinova CSR Leader Thinking (Arinova CLT).
To się po prostu opłaca - daje darmowy dostęp do doświadczeń przedsiębiorstw z zachodu. Doświadczeń przekształconych w proste narzędzie, nie zajmujące wiele czasu, za to pozwalające wygenerować innowacje prowadzące do powiększenia udziału w rynku i podwyższenia zysków. Takiej szansy nie opłaca się zaprzepaszczać!

Mają Państwo unikalną szansę, aby przetestować to wygodne narzędzie i przy okazji wziąć udział w międzynarodowym projekcie.

Program jest dostępny za darmo.
Czas zmienić perspektywę i dostrzec nowe zyski na horyzoncie!

Więcej informacji można uzyskać pod numerem: 71 354 07 93
oraz na stronach www.innowacjecsr.eu i www.arinova.innowacjecsr.eu



Źródło:Artykuł sponsorowany
Tematy
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Mercedes-Benz GLS SUV - teraz w promocyjnym leasingu
Advertisement

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki