Rząd chce wprowadzić od 1 lipca 2025 r. certyfikację wykonawców zamówień publicznych - wynika z projektu zamieszczonego na stronach Rządowego Centrum Legislacji.


W komunikacie podsumowującym skierowanie projektu do konsultacji projektodawca - Ministerstwo Rozwoju i Technologii - informuje, że wprowadzenie certyfikacji to element polityki zakupowej państwa, projekt jest skierowany do uczestników rynku zamówień publicznych, czyli zamawiających i wykonawców, ze szczególnym uwzględnieniem sektora MŚP.
Certyfikacja nie będzie obowiązkowa, a będzie dodatkową możliwością. Wykonawcy, którzy nie posiadają certyfikatu, będą brali udział w postępowaniach zamówieniowych na dotychczasowych zasadach.
Wprowadzenie certyfikacji ma zapewnić wykonawcom możliwość potwierdzenia, że nie zachodzą wobec nich podstawy wykluczenia z postępowania lub że posiadają oni określone zdolności i zasoby do wykonania zamówienia (np. określone uprawnienia).
Wykonawca będzie przedstawiał zamawiającemu jeden dokument – certyfikat, a nie jak do tej pory, szereg dokumentów.
Certyfikaty będą ważne od roku do trzech lat – w zależności od wyboru wykonawcy. Zamawiający nie będzie mógł odmówić zaakceptowania certyfikatu.
Projekt przewiduje dwa rodzaje certyfikacji: potwierdzającą brak podstaw wykluczenia oraz potwierdzającą zdolność do wykonania zamówienia (posiadanie uprawnień, doświadczenia, zasobów, itp.).
Certyfikacji będą udzielały podmioty certyfikujące, akredytowane przez Polskie Centrum Akredytacji. Nad aktualnością certyfikatu będzie czuwał podmiot, który go wydał.
Podmiot certyfikujący będzie zamieszczał certyfikat w ogólnodostępnej i bezpłatnej bazie certyfikatów, na platformie internetowej obsługiwanej przez MRiT.
Opłata za uzyskanie certyfikatu będzie uzależniona od rodzaju i zakresu certyfikacji (np. czy certyfikacja dotyczy wyłącznie obligatoryjnych podstaw wykluczenia czy również fakultatywnych).
Planowana data wejścia w życie rozwiązania to 1 lipca 2025 r. (PAP Biznes)
tus/ gor/

























































