Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej udostępniło nam informacje o liczbie złożonych wniosków z poziomu systemów bankowości internetowej poszczególnych banków. Dziś do godziny 10.00 zostało wysłane blisko 290 tys. wniosków na 300 tys. złożonych online ogółem.
Systemy bankowości internetowej to jeden z czterech kanałów, za pomocą których można złożyć wniosek o świadczenie 500+. Pozostałe trzy to PUE ZUS, Emp@tia i ePUAP. Z danych, które udostępniło nam Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że mają one jednak marginalne znacznie.
Wiceminister Bartosz Marczuk podał dziś, że online złożono blisko 300 tys. wniosków. Z kolei za pośrednictwem systemów bankowości internetowej złożono 290 tys. podań, czyli 96 proc. ogółem.
Liczba
złożonych wniosków. |
||
---|---|---|
Bank |
Liczba wniosków |
Udział proc. |
PKO BP |
94 677 |
32,72% |
mBank |
48 357 |
16,71% |
Bank Pekao |
40 506 |
14,00% |
BZ WBK |
35 978 |
12,43% |
ING Bank |
33 827 |
11,69% |
Bank Millenium |
25 011 |
8,64% |
Alior Bank |
9287 |
3,21% |
Bank Pocztowy |
1 094 |
0,38% |
EuroBank |
487 |
0,17% |
Raiffeisen Polbank |
78 |
0,03% |
FM Bank |
29 |
0,01% |
Bank BPS |
10 |
0,00% |
Razem: |
289 341 |
100% |
Najwięcej, bo blisko 95 tys. przeszło przez systemy PKO Banku Polskiego. Na drugim miejscu jest mBank z liczbą 48 tys., a trzecie zajmuje Pekao – 40 tys. Są to dane z godziny 10.00.
Kilka banków wdrożyło już pierwsze produkty przygotowane z myślą o klientach wnioskujących o 500+. PKO BP jako pierwszy zaproponował konto osobiste, a chwilę później dołączył do niego lokatę systematycznego oszczędzania. Bank Pocztowy proponuje Pocztowe Konto 500+ oprocentowane na 4 proc., a BOŚ Bank EKOkonto bez Kosztów 500+ z oprocentowaniem podniesionym do 2 proc. oraz konto oszczędnościowe z promocyjną stawką 3,25 proc. Z kolei mBank promuje wśród świadczeniobiorców tańsze kredyty. Można oczekiwać, że kolejne banki również zaproponują produkty uszyte z myślą o beneficjentach programu.
Dane udostępnione nam przez resort wyraźnie pokazują, że dotychczas promowanie rozwiązania e-administracji nie sprawdziły się w praktyce. Ciekawe wnioski na temat e-administracji znajdziemy w raporcie NIK o usługach elektronicznych w administracji publicznej. Okazuje się, że tylko nieco ponad 1 proc. dorosłych Polaków posiada profil zaufany, umożliwiający korzystanie z e-usług. Kontrola NIK wykazała, że system ePUAP służy przede wszystkim wymianie informacji pomiędzy urzędami, a tylko w niewielkim stopniu do świadczenia e-usług dla obywateli. Aż 96 proc. dokumentów przesłanych za pośrednictwem ePUAP w badanym okresie stanowiła korespondencja pomiędzy organami administracji publicznej. Sprawy skierowane przez obywateli i przedsiębiorców stanowiły niecałe 4 proc.
Składanie wniosków o 500+ z poziomu bankowości internetowej stanowi więc swojego rodzaju test na wykorzystanie e-banków do obsługi innych e-wniosków. Póki co wszystko wskazuje na to, że test ten zostanie zaliczony pozytywnie. A to oznacza, że w przyszłości za pomocą bankowości internetowej będziemy mogli załatwiać znacznie więcej urzędowych spraw.
Wojciech Boczoń
