Vercom, który ogłosił we wtorek przejęcie amerykańskiej spółki MailerLite, chce w ciągu kilku lat wejść do pierwszej piątki firm z sektora CPaaS (Communication Platform-as-a-Service) – poinformowali PAP Biznes przedstawiciele poznańskiej spółki, oferującej rozwiązania chmurowe. Vercom nie planuje następnych akwizycji, chce się skupić na wzroście organicznym i synergiach.


Vercom przejmuje MailerLite, globalnego dostawcę narzędzi do komunikacji e-mail dla klientów biznesowych z główną siedzibę w USA za kwotę ok. 400 mln zł (84,13 mln EUR). Głównymi rynkami działalności MailerLite są Stany Zjednoczone oraz Europa Zachodnia, które łącznie odpowiadają za ponad 70 proc. przychodów spółki. MailerLite posiada ponad 38 tysięcy klientów na 180 rynkach i zatrudnia ok. 100 pracowników w 30 międzynarodowych lokalizacjach.
„To największa transakcja technologiczna w tym roku w Polsce i jedna z największych w ostatnich latach. Akwizycja pozwala Vercomowi z pozycji lidera w krajach CEE przejść na 14-krotnie większy rynek globalny, z silną ekspozycją na klientów na 180 rynkach, jak i na pracowników na całym świecie. To daje nam mocny krok w kierunku budowy silnego podmiotu w modelu CPaaS. Przejęcie MailerLite było w związku z tym naturalnym ruchem” – powiedział PAP Biznes Tomasz Pakulski, członek zarządu Vercom.
„Akwizycja to początek drogi, naszą ambicją jest w perspektywie kilku najbliższych lat zbudowanie firmy, która będzie w globalnym Top 5 rozwiązań CPaaS i która będzie konkurować z największymi podmiotami na rynku. Patrząc na różne wskaźniki, np. pod kątem przychodów, jeszcze długa droga przed nami, ale są już parametry, pod którymi już fajnie konkurujemy, a w niektórych obszarach już jesteśmy w Top5, chociażby pod kątem liczby klientów biznesowych, których obsługujemy (prawie 60 tys.)” – dodał.
Robert Stasik, członek zarządu R22, głównego akcjonariusza Vercom, przypomniał, że z oferty publicznej akcji w maju 2021 roku Vercom pozyskał około 180 mln zł, a jednym z celów emisyjnych było pozyskanie środków na akwizycje. Wskazuje, że negocjacje z podmiotami trwały dłużej, ale był to efekt odejścia od pomysłu kupna spółki na rynku Europy Środkowo-Wschodniej na rzecz podmiotu z ekspozycją globalną.
„Trochę nam zajęło wydanie tych pieniędzy, sporo tematów się przewinęło. Początkowo koncentrowaliśmy się na regionie CEE, ale z czasem zobaczyliśmy, że trochę będziemy się w ten sposób ograniczać. Z jednej strony sytuacja geopolityczna, ale też interesy akcjonariuszy zmierzały do tego, żeby w większym stopniu dywersyfikować działalność” – powiedział PAP Biznes Stasik.
„To nie zamyka nam drogi do kolejnych przejęć, ale na pewno w średnim okresie będziemy się teraz skupiali na organicznym budowaniu biznesu, mamy mnóstwo pracy do wykonania i synergii do osiągnięcia” – dodał.
Akwizycja MailerLite pozwoli skokowo zwiększyć skalę działalności Vercom pod względem biznesowym oraz finansowym. Liczba klientów wzrośnie trzykrotnie, z ok. 19 tys. obecnie do blisko 57 tys. podmiotów działających na 180 rynkach. Jednocześnie, do zespołu Vercom dołączy ok. 100 specjalistów skupionych w 30 międzynarodowych lokalizacjach, co zapewni możliwość sprawnej obsługi globalnego portfolio klientów we wszystkich strefach czasowych.
Przedstawiciele R22 i Vercom zwracają uwagę, że są dwa podstawowe źródła możliwych do osiągnięcia synergii, chociaż zaznaczają, że nie nastąpią one od razu.
„Jako Vercom dostarczamy technologię wielokanałową. MailerLite działa tylko w komunikacji mailowej, my naszym klientom dajemy całe portfolio kanałów komunikacji. Podstawowa synergia wynika więc z faktu, że klientom globalnym będziemy w stanie zaoferować dodatkowe kanały komunikacji, których MailerLite nie ma. Drugi obszar synergii, który widzimy, to fakt, że Mailer obsługuje tylko komunikację marketingową swoich klientów. Vercom zaś obsługuje prawie całą komunikację, czyli również obsługę posprzedażową, komunikaty transakcyjne, techniczne” – powiedział Robert Stasik.
„Różne kanały komunikacji mają różną marżowość, ale w tym momencie średniomiesięcznie Vercom przed akwizycją na jednym kliencie uzyskiwał 300 zł marży brutto. MailerLite z uwagi na to, że ma tylko jeden kanał komunikacji, przeciętnie generuje 100 zł marży brutto na kliencie miesięcznie. Oczywiście wzrost marży na klientach MailerLite nie nastąpi od razu, to wymaga czasu, ale widzimy aż trzykrotny potencjał” – dodał.
W ostatnich trzech latach średnioroczny wzrost przychodów MailerLite wyniósł 43 proc., a marża brutto osiągnęła w 2021 roku wartość 45 mln zł.
Tomasz Pakulski zwraca uwagę, że rynek globalnych platform komunikacyjnych ma ogromny potencjał wzrostu.
„Wszystkie badania pokazują, że w ciągu najbliższych pięciu lat rynek będzie rósł w tempie 30 proc. rocznie. Na ten wzrost składa się szereg elementów. Z jednej strony rosnący poziom digitalizacji, gdzie rośnie znaczenie kanałów komunikacji w różnych zastosowaniach dla firm, które muszą w efektywny i zautomatyzowany sposób komunikować się z setkami tysięcy czy milionami swoich klientów” – powiedział.
Vercom spodziewa się finalizacji transakcji w przeciągu miesiąca, dwóch, gdyż w związku z emisją akcji konieczna jest uchwała walnego zgromadzenia. Z 84 mln euro płatności za MailerLite niecałe 30 mln euro to środki z IPO, a 26 mln euro stanowi finansowanie bankowe od konsorcjum mBanku i ING. Pozostała kwota to 30 mln euro jest to emisja akcji Vercomu dedykowana sprzedającym spółkę MailerLite. Po emisji dotychczasowi akcjonariusze MailerLite będą mieli około 12 proc. akcji Vercomu. Głównym akcjonariuszem po fuzji pozostanie R22 z udziałem około 50 proc.
W kwietniu zeszłego roku Vercom przeprowadził ofertę publiczną, w ramach której pozyskał 180 mln zł. Pozyskana kwota wraz z finansowaniem dłużnym zostanie w pełni wykorzystana na akwizycje. W lipcu 2021 r. spółka przejęła łącznie za ok. 40 mln zł dwie spółki: FreshMail – lidera polskiego rynku e-mail marketingu oraz PushPushGo – lidera rynku komunikacji push w regionie CEE. Dzięki tym transakcjom Vercom znacząco zwiększył liczbę klientów oraz wzmocnił portfolio produktowe. (PAP Biznes)
pr/ ana/