W niełatwych warunkach gospodarczych, kiedy nie ma dodatkowych źródeł finansowania i kurczą się rynki zbytu, sytuacja sektora MŚP zdaje się być szczególnie trudna. Innowacyjne rozwiązania oraz oryginalne inicjatywy mogą jednak pchnąć przedsiębiorstwo na zupełnie nowy tor działania i odkryć zaskakujące możliwości rozwoju. Nie wymagają one wielkiego nakładu środków ani czasu. Trzeba tylko mieć otwarte oczy i dostrzegać długofalowe korzyści tam, gdzie inni ich jeszcze nie widzą.
Znajomość zasad Społecznej Odpowiedzialności Biznesu oraz wdrażanie ich w ramach szeroko pojętej działalności przedsiębiorstwa ma istotny, a wciąż w Polsce niedoceniany, wpływ na jego rozwój. Dla przypomnienia: według definicji Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (w skrócie CSR) jest to koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, zgodnie z którą w biznesie liczy się nie tylko zysk i inne aspekty ekonomiczne, ale także szeroko pojęte interesy społeczne i ekologiczne. Przy czym nie ma to nic wspólnego z działalnością charytatywną, bo dbałość o interesy innych winna przynosić przedsiębiorcy bardzo wymierne korzyści. Odpowiedzialny biznes zakłada długofalową budowę trwałego zaufania i dobrych stosunków z bezpośrednim otoczeniem firmy, czyli pracownikami, dostawcami, partnerami biznesowymi, sąsiadami, klientami, kontrahentami – słowem ze wszystkimi, którzy wchodzą w jakiekolwiek relacje z przedsiębiorstwem. Bezpośrednie otoczenie firmy rozumieć należy również dosłownie - jako środowisko naturalne. Przedsiębiorstwo działające według zasad CSR powinno bowiem podejmować - korzystne również dla siebie - działania proekologiczne. Polscy przedsiębiorcy sektora MŚP zwykle uważają, że podjęli wystarczające kroki, aby takie stosunki zbudować i utrzymać, nie widzą bowiem i nie doceniają całego spektrum korzyści, jakie niesie koncepcyjne i strategiczne podejście do wdrażania CSR, nawet w małej firmie. Co ważne – korzystanie z tych możliwości nie wiąże się z kosztami wynikającymi z zaangażowania zewnętrznego konsultanta, ale jest w pełni adekwatne do tego, czego potrzebują oraz na co stać przedsiębiorstwo sektora MMŚP.
Co firma zyskuje z wdrażania zasad CSR? Ogólnie jest to rozwój na wielu płaszczyznach, prowadzący do zwiększenia konkurencyjności, a tym samym do większych zysków. Co to oznacza konkretnie?
Odpowiedzialny biznes przekłada się na długą listę korzyści:
- pozytywny wizerunek firmy,
- wzrost zaufania do firmy,
- pozyskanie i utrwalenie lojalności klientów,
- przychylność społeczności lokalnej, czyli akceptacja ze strony władz lokalnych, liderów opinii,
- zwiększenie zainteresowania inwestorów,
- pozyskiwanie klientów i partnerów, którzy również przywiązują wagę do działań CSR, a także wzmocnienie ich lojalności,
- wzrost zadowolenia i satysfakcji pracowników, identyfikacja pracowników z firmą oraz zwiększenie ich lojalności,
- kreowanie wizerunku firmy jako dobrego i społecznie odpowiedzialnego pracodawcy, co przyciąga pracowników o wyższych kwalifikacjach,
- zwiększenie odporności na możliwość i skutki wystąpienia sytuacji kryzysowych,
- zbudowanie przewagi konkurencyjnej oraz orientacja na długotrwały i stabilny wzrost,
- prestiż, bo wdrażanie CSR to działanie, które świadczy o zarządzaniu na najwyższym światowym poziomie.
Dzięki CSR można tworzyć innowacje, które stanowią odpowiedź na ważne problemy społeczne czy ekologiczne, a zarazem spełniają potrzeby konsumentów i tym samym stają się źródłem zysku. Warto również pamiętać, że rosnąca świadomość ekologiczna społeczeństw sprawia, że tzw. etyczne produkty i usługi cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Z roku na rok rośnie też odsetek menedżerów przyznających, że największą korzyścią ze stosowania CSR jest innowacyjność oraz poszerzanie rynków i wprowadzanie na nie nowych produktów
Warto podjąć próbę i skorzystać z doświadczeń małych i średnich firm z zagranicy. W ramach projektu CSR drogą do innowacji stworzonego przez Agencję Rozwoju Innowacji, udostępniony został unikalny na skalę kraju model diagnostyczno – wdrożeniowy, dający szansę przedsiębiorcy bezpłatnie przeanalizować i znaleźć w firmie obszary odpowiednie do wprowadzenia CSR, a w konsekwencji wdrożyć wypracowane założenia i ułatwić budowę innowacyjnej strategii rozwoju firmy.
Model ten zakłada wdrożenie zasad Społecznej Odpowiedzialności Biznesu poprzez realizację 10 kroków. Przedsiębiorstwa, które zdecydują się wdrożyć model otrzymują gotowe zestawy narzędzi oraz technik do wykorzystania podczas poszczególnych kroków. Model wyposażony został również w praktyczne wskazówki oraz opisy konkretnych korzyści wynikające z kolejnych działań. Poza ukierunkowaniem na poprawę relacji przedsiębiorstwa z interesariuszami, model zakłada również wykorzystanie wiedzy zdobytej podczas wszystkich kroków do opracowania innowacyjnych rozwiązań.
Model Arinova CSR Leader Thinking (Arinova CLT) w 10 krokach:
Krok1
Przeanalizowanie celów biznesowych firmy oraz wartości stojących u jej podstaw, jako bazy do identyfikowania kluczowych celów wdrożenia CSR.
Krok 2
Odnalezienie długoterminowych zmian społecznych, które mają duże znaczenie dla firmy i być może mogą być oparciem dla jej strategii.
Krok 3
Zidentyfikowanie najważniejszych - z punktu widzenia przedsiębiorstwa - interesariuszy, tj. osób, na które organizacja wpływa lub które wpływają na organizację.
Krok 4
Ocena jakości relacji z przedsiębiorstwem przez poszczególne grupy otoczenia.
Zdobycie informacji na temat możliwych do wprowadzenia usprawnień oraz zagrożeń, których firma nie jest dziś świadoma.
Krok 5
Zidentyfikowanie różnic postrzegania rzeczywistości przez firmę i przez jej otoczenie.
Ujęcie działań firmy w szerszej perspektywie, niż krótkoterminowa perspektywa finansowa.
Krok 6
Zidentyfikowanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa w obszarach społecznej odpowiedzialności, stanowiących obszary potencjalnych działań innowacyjnych.
Zidentyfikowanie obszarów konkurowania i budowania przewagi konkurencyjnej.
Krok 7
Zidentyfikowanie barier blokujących lub utrudniających innowacje w firmie, które można wyeliminować poprzez modyfikację sposobu zarządzania.
Zainicjowanie procesu zmiany organizacyjnej umożliwiającej tworzenie innowacji, poprzez zmianę własnej postawy i modelu zachowań.
Krok 8
Uporządkowanie i podsumowanie wiedzy płynącej z wcześniejszych etapów analizy organizacji i jej otoczenia.
Dostarczenie narzędzi wspierających generowanie pomysłów na innowacje produktowe, marketingowe, organizacyjne i procesowe, będące jednocześnie innowacjami społecznymi lub środowiskowymi.
Krok 9 - 10
Ocena wykonalności i opłacalności innowacyjnych pomysłów.
Zaplanowanie projektu(ów).
Poszczególne kroki zostały opracowane w sposób ograniczający do minimum zasoby czasu oraz środków ponoszonych przez przedsiębiorstwa podczas ich realizacji. W trakcie realizacji audytu program krok po kroku prowadzi przedsiębiorcę przez cały proces zmian, bez wychodzenia z pracy i odrywania się na długo od swoich obowiązków.
Testowanie modelu ARINOVA CLT prowadzono w 18 przedsiębiorstwach sektora MŚP, które zgłosiły się do projektu. Spośród nich 15 przedsiębiorstw zostało wyróżnionych specjalnym Certyfikatem. Są to:
- FIZJOESTETICA BOGUMIŁA GLEBA
- EUROPEJSKIE CENTRUM EDUKACJI ‘LIBRA’ ELŻBIETA KRZAK
- POLISH ENERGY SUPPLY SP. Z O.O.
- STREFA MERITUM SP. Z O.O.
- ZAKŁAD NAPRAWY SPRZĘTU MEDYCZNEGO ‘ZAKMED’ PIOTR WYWROT
- ZAKŁAD USŁUG BUDOWLANYCH I INSTALACYJNYCH DARIUSZ GAWRON
- KRAJOWE CENTRUM ZŁOTA
- MIS S.A.
- PEZMI PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE MARTA IDKOWIAK
- EWINIT S.C.
- BSO PRAWO&PODATKI VRAMORSKI, SZERMACH I WSPÓLNICY KANCELARIA PRAWNA SP. K.
- GRAŻYNA GÓRSKA KANCELARIA MEDIACYJNO PRAWNA
- EUROPEAN FINANCIAL STABILITY FOUND SP. Z O.O.
- ENTERPRISE INVESTMENT ZARZĄDZANIE RYZYKIEM KATARZYNA KSIĄŻEK
- ESPERANTO HOTEL RESTAURACJA F.R. KAŃCZUGA, A.KAŃCZUGA-DUDYCZ
Jednym z pierwszych firm była European Finacial Stability Found Sp. z o.o. specjalizująca się w kompleksowej obsłudze przedsiębiorców i osób fizycznych w zakresie ubezpieczeń, poręczeń oraz innych form zabezpieczeń finansowych.
Zachętą do udziału w projekcie była możliwość przeprowadzenia nieodpłatnej i całościowej analizy stanu przedsiębiorstwa. Następnie, na jej podstawie wdrożone zostały konkretne rozwiązania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Dalsze zmiany w EFSF będą miały charakter organizacyjny, mają także polegać na polepszeniu relacji z interesariuszami. Wszystkie przekształcenia doprowadzą do wzrostu konkurencyjności, a tym samym wzrostu dochodów firmy.
Mają Państwo unikalną szansę, aby przetestować to wygodne narzędzie i przy okazji wziąć udział w międzynarodowym projekcie.
Warto zaznaczyć, że zdaniem przedsiębiorstw biorących udział w testowaniu modelu, produkt ten jest bardzo efektywny. Niemal 90% respondentów biorących udział w badaniu ewaluacyjnym projektu, czyli przedstawicieli firm które testowały model, pozytywnie odniosło się do stosunku nakładów poniesionych przez nich w celu wdrożenia modelu, do korzyści jakie zostały dzięki tym działaniom osiągnięte.
Zapraszamy na www.arinova.innowacjecsr.eu
Program jest dostępny za darmo.
Czas zmienić perspektywę i dostrzec nowe zyski na horyzoncie!
Firmy które przejdą cały proces wdrażania zasad odpowiedzialnego biznesu mogą pochwalić się oficjalnym Certyfikatem Innowatorów Społecznych, dołączając tym samym do międzynarodowego grona przedsiębiorstw. Dla tych firm projektodawca przygotował też wiele innych wyróżnień, m. in. tematyczne artykuły w prasie i Internecie.
Więcej informacji można uzyskać pod numerem: 71 354 07 93
oraz na stronach www.innowacjecsr.eu i www.arinova.innowacjecsr.eu

Projekt ‘CSR droga do innowacji’ jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Źródło:Artykuł sponsorowany