REKLAMA

PKP Cargo chce zwiększyć w II połowie '23 dynamikę wzrostu przychodów, a utrzymać wzrostu EBITDA

2023-08-16 11:20
publikacja
2023-08-16 11:20

PKP Cargo chciałoby zwiększyć w drugiej połowie 2023 roku dynamikę wzrostu przychodów, a utrzymać zwyżki EBITDA w stosunku do dynamik z pierwszego półrocza tego roku - poinformował PAP Biznes prezes PKP Cargo Dariusz Seliga. Dodał, że grupa prowadzi zaawansowane rozmowy o akwizycji na Bałkanach przewoźnika kolejowego.

PKP Cargo chce zwiększyć w II połowie '23 dynamikę wzrostu przychodów, a utrzymać wzrostu EBITDA
PKP Cargo chce zwiększyć w II połowie '23 dynamikę wzrostu przychodów, a utrzymać wzrostu EBITDA
fot. Agata Wojciechowska / / Bankier.pl

"Rynek przewozów w pierwszym półroczu nie był spokojny, a raczej dynamiczny. Przewieźliśmy ponad 42 mln ton ładunków. Jako grupa udało nam się na tym rynku osiągnąć 18,3 proc. wzrost przychodów. Zdajemy sobie sprawę, że wynik I półrocza, a zwłaszcza drugiego kwartału charakteryzuje się pewną sezonowością. Aktywnie woziliśmy koleją kruszywa i materiały budowlane. W związku z uwarunkowaniami rynkowymi notowaliśmy natomiast mniejsze przewozy węgla, bo jest energia z OZE, czyli słońca i wiatru. Nasze wyniki oceniam jako stonowane. Moje cele są ambitniejsze. Chciałbym zbudować dla grupy taki fundament finansowy, poniżej którego już firma nie zejdzie i będzie można myśleć o większym rozwoju" - powiedział prezes.

"Liczymy na to, że dynamika przychodów w drugim półroczu zwiększy się z 18,3 proc. w pierwszym półroczu. Jesień i zima w związku z aurą, to dla nas okres zwiększonych przewozów węgla. Liczymy, że to będzie lepszy czas dla grupy. Ostatnie lata wymusiły na nas większą elastyczność w zakresie przewozów węgla. Jeśli chodzi o EBITDA, to też zakładam, że ta dynamika z 64,5 proc. jest do utrzymania, na pewno nie planujemy zwalniać. Bardzo liczę na drugie półrocze. Przewidujemy, że będzie efektywniejsze" - dodał.

Przychody z tytułu umów z klientami grupy PKP Cargo w pierwszym pólroczu 2023 roku szacowane są na 2.899,4 mln zł, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3 proc., zysk netto na 109,7 mln zł (w porównaniu ze stratą w kwocie 42,4 mln zł w analogicznym okresie poprzedniego roku), EBITDA na 611,2 mln zł (wzrost o 64,5 proc.), a EBIT na 221,5 mln zł (6,1 mln zł rok wcześniej).

Grupa w pierwszym półroczu 2023 r. przewiozła 42,47 mln ton ładunków, co stanowi spadek o około 8,53 mln ton rdr. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11.632,36 mln tkm w porównaniu z 13.335 mln tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku.

Seliga informował PAP Biznes w lipcu, że grupa rozważa przeprowadzenie akwizycji na Bałkanach.

"Szukamy nowych kierunków, nowych partnerów w Europie. Jesteśmy zainteresowani zwłaszcza Serbią i Rumunią. Chcemy mocniej zaistnieć w Bałkanach przez naszą spółkę PKP Cargo International, która jest w Czechach. Prowadzimy już dość poważne rozmowy o akwizycji na Bałkanach przewoźnika kolejowego. Myślimy też o budowie nowego terminalu pod Pragą, gdzie mamy partnera. Chcemy być bardzo aktywni w Trójmorzu" - powiedział w środę.

"Prowadzimy rozmowy o naszych potencjalnych inwestycjach na Ukrainie Chciałbym, abyśmy nie tylko przewozili od granicy do granicy, ale się zakorzenili i mieli tam własne możliwości logistyczne we współpracy z lokalnym partnerem" - dodał.

Grupa PKP Cargo rozpoczęła w 2022 roku budowę terminala w Karsznicach kosztem ok. 130 mln zł.

"Naszą największą w tym roku inwestycją jest budowa terminala w Karsznicach. Postęp prac jest dynamiczny. Myślę, że jesień to będzie ten moment, kiedy będziemy mogli pokazać inwestycję światu i zaprosić partnerów, takich jak firmy, czy np. wojsko, do dokonywania tam przeładunków. To będzie bardzo nowoczesny obiekt" - powiedział.

"Jeśli chodzi o losy byłej Fabryki Wagonów w Gniewczynie, to jesteśmy blisko finalizacji transakcji. Mam nadzieję, że we wrześniu podpiszemy ostateczną umowę" - dodał.

W ubiegłym roku PKP Cargo podpisało z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Polskim Taborem Szynowym list intencyjny w sprawie współpracy w obszarze taboru kolejowego.

Jak wówczas podano, strony w ramach opracowywanego modelu współpracy będą brały pod uwagę konsolidację w grupie ARP potencjału taborowego, poprzez sfinansowanie przez ARP nabycia od PKP Cargo przez PTS składników majątku, w tym nieruchomości i ruchomości, zlokalizowanych na terenie byłej fabryki w Gniewczynie Łańcuckiej oraz odtworzenie jej potencjału w zakresie naprawy i produkcji taboru kolejowego oraz współpracę PKP Cargo ze spółkami grupy ARP w zakresie zlecania usług utrzymania posiadanego przez nią taboru, a także nabywania nowego taboru kolejowego.

Prezes podtrzymał wcześniejsze zapowiedzi dotyczące prezentacji strategii grupy w IV kwartale 2023 roku.

"Trwają prace nad nową strategią. Zakładam, że jej publikacja nastąpi do końca roku 2023 roku. Elementem nowej strategii będzie intermodal, bo zgodnie z aktualnymi trendami węgiel będzie paliwem schodzącym. To będzie strategia +bez fajerwerków+, ale zbudowana na solidnym fundamencie, który pozwoli systematycznie rozwijać się naszej grupie" - zapowiedział.

Ewa Pogodzińska(PAP Biznes)

epo/gor/

Źródło:PAP Biznes
Tematy
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.
Wyjątkowa Wyprzedaż Forda. Hybrydowe SUVy już od 88 900 zł.

Komentarze (0)

dodaj komentarz

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki