Netia wypracowała w czwartym kwartale 2016 roku 2,4 mln zł zysku netto, podczas gdy analitycy ankietowani przez PAP spodziewali się 4,1 mln zł straty netto. Przychody operatora telekomunikacyjnego wyniosły 371,7 mln zł i były zbliżone do konsensusu PAP, który wynosił 371,7 mln zł.
W całym 2016 roku przychody Netii wyniosły 1,52 mld zł i spadły o 3 proc. rok do roku. Netia podała, że spadek przychodów był przede wszystkim związany z niższą liczbą usług (RGU), w tym zwłaszcza usług opartych o dostęp regulowany (WLR) w obszarze B2C oraz z utrzymującą się presją cenową na usługi głosowe.
W czwartym kwartale EBITDA Netii sięgnęła 101,6 mln zł i była o 1,6 proc. niższa od konsensusu PAP. Wynik pogorszył się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 0,3 proc. Rentowność EBITDA wyniosła 27,3 proc., wobec 25,3 proc. rok wcześniej. Skorygowany zysk EBITDA w IV kw. 2016 r. wyniósł oraz 114,3 mln zł.
Skorygowane operacyjne przepływy pieniężne Netii zdefiniowane jako skorygowany zysk EBITDA pomniejszony o wartość inwestycji kapitałowych wyłączając nakłady inwestycyjne na integrację, projekt ‘Netia Lajt’, kapitalizowane odsetki od kredytu oraz środki trwałe otrzymane w transakcji bezgotówkowej wyniosły 36,2 mln zł w IV kw. 2016 r. (-34 proc. kdk), a w całym roku 233,5 mln zł.
Środki pieniężne i depozyty krótkoterminowe na koniec grudnia 2016 r. wyniosły 27,6 zł, natomiast całkowite zadłużenie brutto wyniosło 231,8 mln zł. Dług netto wyniósł na koniec roku 204,2 mln zł (spadek o 48,3 mln zł zł rdr oraz spadek o 45,6 mln zł zł kdk) i stanowił 0,46x skorygowanego zysku EBITDA za 2016 r.
Netia chce w '17 zwiększyć liczbę usług na klienta
Netia w minionym roku na modernizację sieci wydała 18,6 mln zł. Priorytetem zarządu na 2017 r. jest wzrost penetracji bazy klientów w zakresie usług pakietowych włącznie z usługą telewizyjną. Znaczące zwiększenie wolumenów sprzedaży związanych z programem modernizacji sieci spółka zakłada w 2018 r. - podała Netia w raporcie.
"W związku z realizacją programu transformacyjnego, spółka w marcu 2016 r. podjęła decyzję o rozpoczęciu programu mającego na celu zmodernizowanie sieci miedzianej do światłowodowej. Inwestycja ta będzie się wiązała z poniesieniem wydatków CAPEX w wysokości 417,6 mln w latach 2016-2020. W 2016 r. spółka wydała na realizację tego programu 18,6 mln złotych" - napisano w raporcie.
Jak wynika z raportu na koniec 2016 r. Netia miała 188,6 tys. klientów, którym świadczyła usługę szerokopasmowa w sieci NGA. Grupa na koniec roku obejmowała około 1,7 miliona gospodarstw domowych w zasięgu sieci NGA, włącznie z Telefonią Dialog.
"Priorytetem zarządu na 2017 rok jest wzrost penetracji bazy klientów w zakresie usług pakietowych włącznie z usługą telewizyjną poprzez pozyskanie klientów w obszarach zasięgu naszej sieci, jak i dosprzedaż usług obecnej bazie klientów. Równocześnie 2017 r. będzie pierwszym rokiem sprzedaży usług w oparciu o nową sieć światłowodową przy czym ze względu na proces budowy i modernizacji tej sieci, spółka nie spodziewa się znaczącego wolumenu pozyskania nowych usług w tym roku" - podała Netia w raporcie.
"Znaczące zwiększenie wolumenów sprzedaży związanych z programem modernizacji sieci spółka zakłada w 2018 r. Kluczowym elementem zaktualizowanej strategii 2021 jest utrzymanie i wzmacnianie naszej pozycji w pionie klientów biznesowych oraz modernizacja sieci miedzianej do światłowodowej w celu ochrony i następnie w 2018 r. wzrostu bazy klientów indywidualnych" - dodano.
Netia napisała, że zamierza dalej koncentrować się na najbardziej atrakcyjnych na rynku obszarach segmentu korporacyjnego. Jednocześnie będzie starać się rozwijać gamę bardziej zaawansowanych produktów transmisji danych, cloud oraz data center w oparciu o realizowane obecnie w tym zakresie inwestycje.
(PAP)
gsu/ osz/