
Najwyżej ocenianą przez użytkowników bankową aplikacje mobilną ma ING Bank Śląski. Klienci banku wystawili jej notę 4,9 na 5 możliwych punktów. Po piętach depcze Śląskiemu PKO Bank Polski, którego IKO oceniane jest na 4,8 punktu – wynika z analizy Bankier.pl.
Bankowość mobilna w Polsce bije rekordy popularności. Jak wynika z danych Bankier.pl, z kanału tego na koniec I kwartału 2020 roku korzystało aktywnie 14,3 mln klientów banków. Zdecydowana większość, bo aż 11,8 mln wykorzystywała w tym celu aplikacje mobilne. Pozostali logowali się do lekkich serwisów transakcyjnych lub korzystali z systemów RWD (ang. Responsive Web Design).
Banki udostępniają swoje aplikacje głównie na dwa podstawowe systemy operacyjne: Androida i iOS. Niektóre instytucje utrzymują jeszcze programy napisane na Windowsa, a kilka banków oferuje apki przygotowane dla telefonów Huawei (dostępne w App Gallery). Z danych serwisu Statcounter wynika, że zdecydowanie najpopularniejszą platformą mobilną w Polsce jest Android. Korzysta z niego 95 proc. użytkowników urządzeń mobilnych. Konkurencyjny system iOS ma 4,5 proc. udział w rynku. Resztę stanowią pozostałe systemy mobilne, m.in. Windowsa, Samsunga czy Nokii.
Liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej na telefon komórkowy. Minimum 1 logowanie w miesiącu w danym kwartale |
|
---|---|
Bank |
I kw. 2020 |
PKO BP |
2 801 459 |
mBank |
2 005 301 |
ING Bank |
1 700 000 |
Pekao |
1 462 693 |
Santander Bank Polska |
1 373 679 |
Bank Millennium |
1 269 187 |
BNP Paribas |
492 600 |
Alior Bank |
419 990 |
Credit Agricole |
237 022 |
TMUB |
83 701 |
Razem: |
11 845 632 |
Tym razem postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej ocenom, jakie
wystawiają użytkownicy aplikacji w marketach Google Play i App Store. Jak
wynika z zebranych przez nas danych, najwyżej ocenianą aplikacją w obu sklepach
jest Moje ING oferowane przez ING Bank Śląski. Drugie miejsce zajmuje IKO
służące do obsługi finansów w PKO Banku Polskim. W Google Play trzecie miejsce
na podium zajmują ex aequo Bank Millennium, Bank Pekao, mBank i Santander Bank
Polska z oceną 4,7 punktu.
Na drugim biegunie znalazła się aplikacja Citi Handlowego. Użytkownicy wystawili jej surową ocenę – 2 punkty. Drugie od końca są Idea Bank i Plus Bank, a kolejne miejsca należy do BOŚ-a.
Oceny aplikacji w Google Play |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Bank |
Ocena w Google Play |
Liczba głosów |
1. |
ING Bank Śląski |
4,9 |
130 tys. |
2. |
PKO BP |
4,8 |
387 tys. |
3. |
Bank Millennium |
4,7 |
82,6 tys. |
Bank Pekao |
4,7 |
75,3 tys. |
|
mBank |
4,7 |
198,1 tys. |
|
Santander Bank Polska |
4,7 |
127,7 tys. |
|
4. |
Getin Bank |
4,6 |
12,4 tys. |
5. |
Nest Bank |
4,4 |
11,9 tys. |
6. |
Alior Bank |
4,3 |
29,8 tys. |
7. |
Credit Agricole |
4,2 |
32 tys. |
8. |
BNP Paribas |
4,0 |
17 tys. |
TMUB |
4,0 |
8,2 tys. |
|
9. |
BOŚ Bank |
3,3 |
110 |
10. |
Idea Bank |
3,2 |
2 tys. |
Plus Bank |
3,2 |
1,9 tys. |
|
11. |
Citi Handlowy |
2,0 |
5,5 tys. |
Stan na 21 sierpnia 2020 r. |
Czołówka wygląda podobnie w markecie App Store, w którym
znajdują się apki na iOS. Liderem jest ING Bank Śląski, a drugie miejsce
zajmują PKO Bank Polski na równi z mBankiem. Trzecie należy do Banku
Millennium, który dzieli podium z Getin Bankiem. Jeśli spojrzymy na drugi
biegun zestawienia, to znajdą się tam te same instytucje, co w markecie Google
Play. Z tą różnicą, że tu noty są jeszcze niższe niż te, które wystawili
użytkownicy Androida.
Oceny aplikacji w App Store |
|||
---|---|---|---|
Lp. |
Bank |
Ocena w App Store |
Liczba głosów |
1. |
ING Bank Śląski |
4,9 |
63 tys. |
2. |
PKO BP |
4,8 |
179,1 tys. |
mBank |
4,8 |
135,5 tys. |
|
3. |
Bank Millennium |
4,7 |
17,3 tys. |
Getin Bank |
4,7 |
6 tys. |
|
4. |
Santander Bank Polska |
4,6 |
83,3 tys. |
Alior Bank |
4,6 |
28,5 tys. |
|
BNP Paribas |
4,6 |
24,9 tys. |
|
TMUB |
4,6 |
4 tys. |
|
5. |
Bank Pekao |
4,4 |
36,9 tys. |
6. |
Nest Bank |
4,2 |
1,1 tys. |
7. |
BOŚ Bank |
4 |
24 |
8. |
Credit Agricole |
3,8 |
1,5 tys. |
9. |
Plus Bank |
2,4 |
27 |
10. |
Citi Handlowy |
1,6 |
20 |
11. |
Idea Bank |
1,4 |
44 |
Stan na 21 sierpnia 2020 r. |
Oczywiście powyższe zestawienia nie uwzględniają
funkcjonalności aplikacji, a jedynie (a może „aż”) opinie wystawione przez
użytkowników. Łatwo zauważyć duże rozbieżności między liczbą oddanych głosów.
Niektóre aplikacje mają po kilkaset tysięcy ocen, podczas gdy inne już tylko
kilkadziesiąt czy kilkaset. Odzwierciedla to jednak w pewien sposób liczbę
użytkowników aplikacji. Cześć banków ma po kilka milionów użytkowników,
natomiast z aplikacji mniejszych instytucji korzysta zaledwie kilka tysięcy
osób.
