Smartfon stał się podstawowym narzędziem, które sprawdza się znakomicie w niemal każdej dziedzinie naszego życia. Dawno temu przestało to być urządzenie służące do rozmawiania. Dzwonienie jest właściwie w dzisiejszych czasach jego marginalną funkcjonalnością.
Nie inaczej jest z bankowością. Przywykliśmy już do aplikacji mobilnych banków, umożliwiających szybkie i intuicyjne zarządzanie kontem. Olbrzymią popularnością cieszy się rodzimy standard płatności BLIK, dający możliwość m.in. wykonywania błyskawicznych przelewów na telefon.
Jak wynika z badania Izby Gospodarki Elektronicznej „Płatności Cyfrowe 2020”, z tej opcji korzysta już 39% osób biorących udział w ankiecie. Niewiele mniej, bowiem 25% sięga natomiast po szybkie płatności mobilne. Smartfon może również przydać nam się podczas tradycyjnych zakupów. Właściwie skonfigurowany z powodzeniem zastąpi kartę płatniczą, co odkryła jedna czwarta uczestników badania. Chodzi o dwa najpopularniejsze modele płatności mobilnych - płatności BLIK oraz płatności HCE, czyli możliwość dokonywania płatności zbliżeniowych telefonem.
A na tym możliwości płatności telefonem wcale się nie kończą.
W jednym miejscu autorzy badania zebrali liczne aplikacje mobilne umożliwiające płatności. 16% ankietowanych deklaruje, że korzysta z tych serwisów (np. SkyCash, mPay, moBILET, Twisto, Revolut, N26...). Z kolei z płatności zbliżeniowych Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay, Fitbit Pay, czyli płatności mobilne dokonywanych za pomocą smartfonów lub smartwatch’y zadeklarowało 11% ankietowanych. Listę dopełniają produkty czołowych wydawców kart. Posiadanie konta w serwisie Visa deklaruje 9% pytanych, a w serwisie MasterPass 7%.
Jak wynika z innego raportu ,Postawy wobec form płatności 2022” zleconego EVO Payments:
-
62% polskich konsumentów woli płacić za zakupy w tradycyjnych sklepach za pomocą płatności elektronicznych.
-
23% respondentów powiedziało, że głównym powodem wyboru gotówki jest brak możliwości płatności elektronicznej w sklepie lub punkcie usługowym.
Jakby tego nie chcieli zwolennicy gotówki, pieniądze papierowe odchodzą do lamusa. Jeżeli tylko ktoś ma techniczną możliwość z korzystania z płatności zbliżeniowej, za pomocą telefonu lub karty to jest spora szansa, że z niej skorzysta w codziennym życiu.
Wiele formatów płatności telefonem
Chcąc opisać fenomen, jakim jest obecnie płacenie telefonem, należy najpierw zwrócić uwagę na wszystkie rodzaje płatności, które umożliwia zwykły smartfon. Szybki rozwój technologii sprawia, że na dobrą sprawę może stać się uniwersalnym narzędziem służącym do obsługi niemal wszystkich transakcji, w tym:
-
Szybkich płatności mobilnych podczas zakupów online – w tym celu możemy wykorzystać potencjał kilku platform, takich jak Dotpay, Adyen, Tpay, PayU, Przelewy24, BLIK czy systemów oferowanych przez emitentów kart płatniczych.
-
Zbliżeniowej płatności telefonem – w takim przypadku smartfon zastępuje kartę płatniczą, my możemy z kolei skorzystać z potencjału kilku platform, prowadzonych zarówno przez banki, jak i serwisy zewnętrzne.
-
Przelewów na telefon – najpopularniejszy system oferowany jest przez BLIK, jednak na tym możliwości wcale się nie kończą.
-
Wypłaty gotówki z bankomatu – wbrew pozorom nie zawsze potrzebujemy do tego zadania karty płatniczej.
-
Wykonywania standardowych przelewów przy pomocy telefonu – niemal każdy bank posiada swoją aplikację mobilną, ta z kolei umożliwia wykonywanie łatwych i szybkich płatności telefonem, w tym np. ustalania zleceń stałych czy przelewów do urzędów.
-
Płatności SMS Premium – wciąż jeszcze istniejący format, choć dzisiaj już sporadycznie wykorzystywany. Wówczas płatność telefonem opiera się na obciążeniu konta przez operatora sieci komórkowej.
Jak płacić telefonem?
Największą zaletą płatności telefonem jest bez wątpienia intuicyjność i szybkość działania. W zależności od tego, z jakiej funkcji chcemy skorzystać, będą nam jedynie potrzebne nieco inne narzędzia. Na początku warto ustalić więc, co będzie niezbędne, aby skorzystać z pełni możliwości oferowanych przez różne systemy:
-
Konto osobiste w banku – to oczywista podstawa, wymagana do cieszenia się możliwością wykonywania płatności telefonem. Oferta banków jest bardzo bogata i każdy z pewnością znajdzie opcję dostosowaną do swoich preferencji, również wśród bezpłatnych produktów. UWAGA! Nie wszystkie banki współpracują z poszczególnymi dostawcami usług mobilnych płatności.
-
Smartfon z systemem Android lub iOS – obecnie większość producentów aplikacji do płacenia telefonem na naszym rynku skupia się na użytkownikach tych dwóch systemów operacyjnych. Warto również sprawdzić, jakie wersje oprogramowania są wymagane do działania konkretnej aplikacji. Aktualizowany na bieżąco smartfon z pewnością okaże się znakomitym narzędziem płatniczym.
-
Moduł NFC – jeżeli zależy nam na płatnościach telefonem w sklepach stacjonarnych, smartfon powinien być wyposażony w NFC – standard komunikacji umożliwiający łączenie się np. z terminalami płatniczymi. Jeżeli telefon będzie go pozbawiony, nadal będzie możliwe płacenie telefonem podczas zakupów online lub wykonywanie przelewów na telefon. To jednak bardzo wygodna funkcja, która staje się coraz powszechniejsza.
Czym różnią się od siebie technologie HCE i NFC?
Przed pojawieniem się technologii HCE, możliwe było już dokonywanie płatności za pomocą telefonu, dzięki wykorzystaniu technologii NFC. Wiele osób zastanawia się nad różnicami pomiędzy tymi dwoma rozwiązaniami. W przypadku HCE użytkownicy korzystają z wirtualnej karty przechowywanej w chmurze, niezależnej od operatora sieci komórkowej, z którym współpracuje telefon. Nie ma konieczności używania specjalnej karty SIM ani chipa do przeprowadzania płatności.
Z kolei technologia NFC potrzebuje specjalnej karty lub chipa do przesyłania danych. Dostarczanie usług ma miejsce poprzez współpracę z operatorem sieci komórkowej. NFC umożliwia przesyłanie danych cyfrowych na odległość do 20 cm, co pozwala nie tylko na dokonywanie płatności, ale również na wymianę danych między dwoma urządzeniami wyposażonymi w tę technologię.
BLIK – duma polskiej e-bankowości
Z pewnością jednym z największych osiągnięć polskiej bankowości elektronicznej jest system BLIK. Dzięki niemu w wygodny sposób można dokonywać płatności telefonem w sklepach internetowych i stacjonarnych, wypłacać i wpłacać gotówkę w bankomatach, generować czeki umożliwiające dokonanie transakcji również innym osobom oraz wykonywać błyskawiczne przelewy na telefon, niezależnie od tego, w którym banku znajduje się rachunek odbiorcy.
Sercem systemu jest kod BLIK generowany w aplikacji udostępnionej przez bank – to właśnie jego wprowadzamy na klawiaturze bankomatu, terminala płatniczego lub w okienku płatności internetowej, a po wszystkim potwierdzamy transakcję na smartfonie. To nie tylko proste, ale również niezwykle bezpieczne rozwiązanie, które eliminuje ryzyko przechwycenia danych karty przez niepowołane osoby. Na chwilę obecną z jego potencjału mogą skorzystać klienci:
-
Alior Bank
-
Bank Millennium
-
Santander Bank Polska
-
ING Bank Śląski
-
mBank
-
Bank Pocztowy
-
Bank Ochrony Środowiska
-
Citi Handlowy
-
PKO Bank Polski
-
Getin Bank
-
T-Mobile Usługi Bankowe
-
BNP Paribas
-
Credit Agricole
-
Bank Pekao S.A.
-
Spółdzielcza Grupa Bankowa
-
Noble Bank
-
VeloBank
-
Nest Bank
-
Grupa BPS
-
Banki Spółdzielcze SGB, Spółdzielczy w Brodnicy oraz Rzemiosła w Krakowie
Możliwe, że tak duża elastyczność spowodowała, że przynajmniej 2-3 w miesiącu wykorzystuje go 65% Polaków w wieku 18-65 lat.
Przelew na telefon: szybciej i prościej
Przelewy bankowe zrewolucjonizowały życie miliardów ludzi na całym świecie. Doskonale znamy jednak ich wady: po pierwsze – aby je wykonać, należy znać numer rachunku odbiorcy, który jest długi i trudny do zapamiętania, po drugie – jeżeli rachunek znajduje się w innym banku, środki mogą pojawić się na koncie adresata dopiero po kilku godzinach, a w najgorszym przypadku – w kolejnym dniu roboczym.
Przelew na telefon staje się więc znakomitą alternatywą, eliminującą oba te problemy. Dzięki niemu z łatwością przekażemy środki osobom, które korzystają z tego samego narzędzia i posiadają… numer telefonu. Możemy wybrać go z książki telefonicznej lub wprowadzić ręcznie. Tego typu usługę, oprócz BLIK-a, oferuje m.in. należące do Banku Pekao PeoPay lub aplikacja Revolut.
Płatność telefonem online
Funkcje smartfona są szczególnie przydatne podczas zakupów online. Płatności telefonem zrewolucjonizowały ten rynek i umożliwiają zapłacenie za wybrane usługi w ciągu zaledwie kilku sekund. Oprócz opisanej wyżej metody opartej na systemie BLIK sprawdzą się także standardowe aplikacje banków świetnie współpracujące z bardzo popularnymi na polskim rynku platformami, które integrują wiele innych metod płatności. Aplikacja umożliwia wówczas autoryzację transakcji. Warto zastanowić się nad kwestiami bezpieczeństwa: coraz więcej instytucji oferuje nam rozbudowane procedury, zastępujące standardowe kody PIN. Te wykorzystują np. zabezpieczenia biometryczne, czytniki linii papilarnych, w które wyposażone są smartfony, albo jednorazowe tokeny.
Zbliżeniowa płatność telefonem
Jeszcze do niedawna nie wyobrażaliśmy sobie codziennych zakupów bez wypchanego pieniędzmi portfela, później niemal w zupełności zastąpiła go karta płatnicza, obecnie zbędna jest również ona. Dzięki technologii Host Card Emulation wykorzystującej moduł NFC, kartę możemy zostawić w bezpiecznym miejscu, a w sklepie płacić zbliżeniowo telefonem. Z tych możemy skorzystać na kilka sposobów. Pierwszym z nich może być wykorzystanie potencjału dostarczanej aplikacji banku. Zwykle musimy wybrać wówczas opcję takiej płatności, zbliżyć telefon do terminala płatniczego i zatwierdzić transakcję w aplikacji. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby sięgnąć po inne rozwiązania.
Jak płacić telefonem z Google Pay?
Coraz powszechniejszą metodą płatności smartfonem staje się dostarczony przez korporację Google - Google Pay. Po ściągnięciu aplikacji i zalogowaniu się do niej wystarczy dodać karty płatnicze, z których chcemy korzystać. Możemy zrobić to zarówno poprzez ręczne wprowadzanie wszystkich informacji, jak i wykonanie zdjęcia. Po autoryzacji można rozpocząć korzystanie z tej wygodnej metody płatności telefonem. W przeciwieństwie do wielu aplikacji banków wystarczy, że ekran będzie odblokowany a moduł NFC włączony. Po przyłożeniu smartfona do czytnika transakcja ulegnie realizacji. Google Pay możemy również wykorzystać do niezwykle prostych płatności telefonem w Internecie.
Zbliżeniowa płatność w Apple Pay
W podobny sposób cala procedura prezentuje się w przypadku użytkowników smartfonów lub innych urządzeń firmy Apple. Po dodaniu kart płatniczych w aplikacji Wallet i ustaleniu karty domyślnej wystarczy wybudzić telefon i dokonać płatności:
-
Na iPhone'ach z Face ID, w ustawieniach telefonu > Wallet i Apple Pay > Włącz "Double Click Side Button" (Podwójne kliknięcie przycisku bocznego). Na iPhone'ach z Touch ID, idź do Ustawień > Wallet i Apple Pay > Włącz "Double Click Home Button" (Podwójne kliknięcie przycisku Home).
-
Dla iPhone'ów z Face ID: Upewnij się, że twarz jest widoczna dla urządzenia, a następnie kliknij podwójnie przycisk boczny. Twój iPhone zeskanuje twarz za pomocą Face ID i aktywuje Apple Pay.
-
Dla iPhone'ów z Touch ID: Przyłóż palec do czytnika Touch ID i przytrzymaj iPhone blisko terminala płatniczego.
Podobnie jak w przypadku Google Pay również usługa oferowana przez Apple umożliwia wykonywanie błyskawicznych płatności telefonem w Internecie i aplikacjach.
Wypłaty z bankomaty BLIK
Wypłaty z bankomatów za pomocą systemu BLIK polegają na generowaniu jednorazowego, sześciocyfrowego kodu, który można użyć do wypłaty gotówki bez konieczności korzystania z karty płatniczej.
Procedura jest taka:
-
Pobierz aplikację mobilną swojego banku. Zainstaluj i aktywuj usługę BLIK.
-
Wygeneruj kod BLIK. Gdy usługa zostanie aktywowana, możesz wygenerować jednorazowy kod BLIK. Kod ten jest ważny przez dwie minuty.
-
Podchodząc do bankomatu, wybierz opcję "BLIK" na ekranie startowym. Następnie wprowadź wygenerowany kod BLIK na klawiaturze bankomatu i potwierdź na telefonie wypłatę.
Korzystanie z systemu BLIK jest doskonałym sposobem też na przekazywanie pieniędzy innym osobom mieszkającym w drugiej części kraju. Wystarczy, że znajdzie ona bankomat w swojej miejscowości.
Płacenie telefonem a bezpieczeństwo
Wiele osób obawia się, że wykorzystywanie mobilnych płatności narazi ich na dodatkowe niebezpieczeństwo ze strony oszustów. Nic bardziej mylnego. Nowoczesne technologie bankowe powstały po to, aby eliminować ryzyko przechwycenia poufnych informacji, umożliwiających dokonywanie przestępstw. Wszystkie opisane metody płatności telefonem stosują dodatkowo zabezpieczenia i procedury weryfikacyjne, które utrudniają niepowołanym osobom przechwycenie danych. Zbliżeniowe płacenie telefonem uniemożliwia również skopiowanie karty, ponieważ wykorzystuje jednorazową weryfikację. Wiele zależy jednak od nas samych: warto skorzystać z dodatkowych opcji zabezpieczenia smartfona, oferowanych przez producenta. Pozwoli to na komfortowe korzystanie z ogromnego potencjału płatności telefonem.
Sprawdź również: Co to płatność za pobraniem?