![]() |
Motoryzacja to jeden z filarów gospodarki. Na samochody i części do produkcji aut przypada aż 16 proc. całego polskiego eksportu. W fabrykach sektora motoryzacyjnego zatrudnionych jest prawie 140 tys. ludzi. Światowy przemysł motoryzacyjny przeżywa głęboki kryzys, ograniczana jest produkcja, zwalniani pracownicy, a głównym powodem tej sytuacji jest gwałtowny spadek popytu na samochody sięgający na niektórych rynkach nawet 20 proc. Na tym tle rynek samochodowy w Polsce jawi się jak wyspa szczęśliwości, z 2-procentowym wzrostem sprzedaży samochodów.
- Ten wskaźnik niedokładnie charakteryzuje stan rynku i wprowadza nieuzasadniony optymizm - twierdzi Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. - Ważniejsza jest chłonność rynku, a ta utrzymuje się teraz w Polsce na poziomie sprzedaży 7 samochodów na 1000 mieszkańców. Jesteśmy, jako kraj ze wzrostem sprzedaży, w ogonie państw europejskich, za nami tylko Bułgaria i Łotwa. Tymczasem w krajach, gdzie wystąpiły duże spadki sprzedaży chłonność rynku jest na poziomie 28-30 samochodów na 1000 mieszkańców. To świadczy, że wbrew optymistycznym informacjom, rynek jest w fatalnym stanie.
|
- Mam zamiar teraz wybrać się do Indii i kupić sobie samochód Taty, który będzie jeździł na powietrze. Wiatraczek napompuje mi powietrze do baku i będę mógł za darmo przejechać 100 km - mówi Janusz Korwin-Mikke. |
Ponad 95 proc. produkcji polskich zakładów montujących samochody przeznaczona jest na eksport. Prezes Drzewiecki uważa, że ten nominalny wzrost sprzedaży na rynku wewnętrznym nie ma żadnego przełożenia na poprawę kondycji finansowej tych przedsiębiorstw, niewiele też znaczy dla całej gospodarki, a szczególnie ogromnego sektora firm działających dla motoryzacji.
- Na razie nie odczuwaliśmy zbyt mocno skutków światowej dekoniunktury. Do Polski ten kryzys dopiero dotrze. Jak mocno, na jak długo, tego nie da się przewidzieć. Czeka nas trudny rok. Nie będziemy notowali wzrostów, tylko dalsze spadki. - przewiduje Drzewiecki.
wnp.pl (tgan)
Czytaj również:
Polski rząd da pieniądze koncernom motoryzacyjnym
Polski rząd pomoże koncernom motoryzacyjnym
Dębica przedłuża świąteczny postój produkcyjny do 11 stycznia
Amerykańskie koncerny samochodowe otrzymają pożyczki od rządu