REKLAMA

"Jest największy i drogi". Rząd przyjął program budowy dróg

2022-12-13 13:13, akt.2022-12-13 14:25
publikacja
2022-12-13 13:13
aktualizacja
2022-12-13 14:25

Rada Ministrów przyjęła krajowy program budowy dróg, autostrad, dróg ekspertowych - poinformował we wtorek premier Mateusz Morawiecki. To największy w historii Polski taki program, wart ponad 290 mld zł - dodał.

"Jest największy i drogi". Rząd przyjął program budowy dróg
"Jest największy i drogi". Rząd przyjął program budowy dróg
fot. Krystian Maj / KPRM / / Flickr

Chodzi o projekt uchwały Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)"

Jak powiedział rząd we wtorek przyjął krajowy program budowy dróg. "Jest to program, który ma finansowanie na wszystkie założone odcinki" - powiedział premier.

Poinformował, że chodzi m.in. o drogę S5 od Grudziądza do Ostródy czy obwodnicę Warszawy.

"To największy w historii Polski krajowy program budowy dróg i autostrad. To 294 mld zł, które są zagwarantowane" - podał.

Premier: Nie zwalniamy tempa z inwestycjami

Jak mówił Mateusz Morawiecki, "sieć dróg krajowych, sieć autostrad, którą dzisiaj przyjęliśmy na Radzie Ministrów wzmocni mechanizmy wzrostu gospodarczego, tworzenia nowych miejsc pracy". Dodał, że to mocny impuls gospodarczy i prospołeczny dla wszystkich Polaków.

"Łączymy Polskę, łączymy Polaków, w ten sposób tworzymy lepsze perspektywy dla rozwoju przedsiębiorczości, dla rozwoju gospodarczego" - powiedział.

"Pomimo sytuacji wywołanej wojną nie zwalniamy z inwestycjami, ponieważ wiemy, że inwestycje infrastrukturalne są też kołem napędowym wzrostu gospodarczego, odbicia się w kryzysie, który zgotował nam Putin, a wcześniej pandemia" - wskazał. W ocenie szefa rządu za 5 do 10 lat Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie.

Zdaniem premiera szybki rozwój dróg krajowych, autostrad, dróg ekspresowych jest ważny, "bo powstanie sieć licząca łącznie ponad 8 tys. km nowoczesnych dróg, z których będą korzystały kolejne pokolenia Polaków".

Premier zapewnił, że rząd robi wszystko, "by te koła zębate polskiej gospodarki były połączone dobrym pasem transmisyjnym dróg". "Wszystko to odbywa się pod jednym zasadniczym hasłem - zrównoważony rozwój. Rozwój, który daje szanse na lepsze miejsca pracy, na szybszy wzrost gospodarczy także na terenach wiejskich i w mniejszych miastach powiatowych, miastach wojewódzkich również, ale dobrze skomunikowanych z miastami powiatowymi" - stwierdził.

Jak mówił, to jest "ten rdzeń komunikacyjny, infrastrukturalny, który budujemy".

Minister Adamczyk: W każdym regionie kraju planujemy inwestycje transportowe

"Dotrzymaliśmy słowa i przyjęliśmy nowy Program Budowy Dróg Krajowych, który będzie uwzględniać potrzeby transportowe i komunikacyjne naszego kraju" - mówił szef resortu infrastruktury.

Dodał, że propozycje zawarte w programie wieloletnim o wartości 294 mld zł są zgodne z potrzebami transportowymi kraju. "Możemy poinformować wszystkich przedsiębiorców i ich rodziny, że stabilizacja w obszarze inwestycji drogowych i transportowych dotyczy również lat następnych" - zaznaczył Adamczyk.

Jak zauważył, Polska to aktualnie największy rynek inwestycji drogowych i kolejowych. "W każdym regionie kraju planujemy inwestycje (...), bo każdy region zasługuje na bezpieczne drogi" - podkreślił minister. Dodał, że są przygotowane dokumentacje techniczne, więc "trzeba tylko, po przyjęciu tego programu, ruszyć z tymi inwestycjami". 

Min. Weber: finansowanie pozwoli szybko ogłosić kolejne przetargi na budowę dróg

Weber podkreślał na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu, że przyjęta we wtorek uchwała Rady Ministrów o Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) wskazuje drogi szybkiego ruchu, które w ciągu najbliższych 10 lat rząd chce zbudować, i gwarantuje na każdy z tych odcinków środki finansowe - łącznie 294 mld zł.

"To finansowanie pozwoli nam (...) w szybkim tempie ogłosić kolejne przetargi. Mamy gotowy projekt np. na odcinek drogi ekspresowej S11 między Bobolicami a Szczecinkiem. (...) Przypisanie tych środków finansowych pozwoli nam na to, aby bardzo szybko przejść do postępowania przetargowego na budowę tego odcinka" - stwierdził wiceminister infrastruktury.

Wskazał, że podobnie wygląda kwestia m.in. budowy odcinka drogi ekspresowej w województwie świętokrzyskim: S74 Kielce - Opatów czy rozbudowy autostrady A2 między Łodzią a Warszawą. "Tam też jesteśmy przygotowani do tego, aby ogłosić przetarg na przebudowę i rozbudowę o kolejne pasy tego odcinka autostrady i zagwarantowanie środków finansowych w ramach tego programu, po prostu nam na to pozwoli" - dodał wiceszef MI.

Zwrócił uwagę, że przyjęty przez Radę Ministrów program sprawi, że inwestycji, które są "generatorem miejsc pracy", będzie w każdym regionie kraju jeszcze więcej. "Dlatego zależy nam, by dynamiczny rozwój infrastruktury drogowej był realizowany w kolejnych latach. Warto podkreślić po raz kolejny(...), że inwestujemy w każdym regionie naszego kraju. (...) Chcemy poprzez te inwestycje pobudzić te tereny, które były uśpione od strony inwestycji gospodarczych. Widzimy, że droga szybkiego ruchu podnosi walory ekonomiczne, walory społeczne danego terenu" - zaznaczył Weber.

Dodał, że już teraz obserwowane jest duże zainteresowanie inwestorów, "którzy chcą ulokować swoje działalności gospodarcze przy zbudowanym odcinku Via Carpatii między Rzeszowem a Lublinem". "Są inwestorzy i to są inwestorzy nie tylko nasi rodzimi (...), ale są również inwestorzy z zagranicy" - podkreślił Weber. 

(PAP)

autorki: Magdalena Jarco,  Aneta Oksiuta, Longina Grzegórska-Szpyt, Anna Bytniewska

Źródło:PAP
Tematy
Konta bez drenowania firmowego budżetu? Sprawdź, gdzie przedsiębiorca płaci najmniej
Konta bez drenowania firmowego budżetu? Sprawdź, gdzie przedsiębiorca płaci najmniej

Komentarze (20)

dodaj komentarz
jas2
"Jest największy i drogi"

Rozumiem, że drogi będziemy budować, ale o co chodzi z tym "największym Jestem"?
men24a
Przed wyborami nawet drogi będą budować, el atomowe a co słychać odnośnie cpk? Dalej z Berlina mam latać, bo 7 lat nie starczyło ?
Tak z ciekawości się zapytam Tusk kradł i 3 x drożej budował a teraz narodowcy po ile za km drogi placą ?
Mierzeję wiślaną mieli przekopać za bursztyn który tam wykopią. Koszt miał wynieść 800
Przed wyborami nawet drogi będą budować, el atomowe a co słychać odnośnie cpk? Dalej z Berlina mam latać, bo 7 lat nie starczyło ?
Tak z ciekawości się zapytam Tusk kradł i 3 x drożej budował a teraz narodowcy po ile za km drogi placą ?
Mierzeję wiślaną mieli przekopać za bursztyn który tam wykopią. Koszt miał wynieść 800 mln. Ktoś z totalnej opozycji mówił że bursztyn ukradli a koszt zamknął się w ponad 2 mld zł i nie starczyło na odmulenie toru do Elbląga ale ja wiem to jest kłamstwo totalnej opozycji.
marok
Nie martw się totalniacy zapowiadają przerwanie projektu, jak tylko dojdą do władzy, przecież nie będą robić konkurencji Berlinowi.
Wg unijnego prawa, uzyskanie wszelkich pozwoleń i przeprowadzenie badań trwa zazwyczaj dłużej niż sama budowa. Niedawno Horała pokazywał ilosć dokumentów jaką musiał wytworzyć, by przejśc proces biurokratyczny.
Nie martw się totalniacy zapowiadają przerwanie projektu, jak tylko dojdą do władzy, przecież nie będą robić konkurencji Berlinowi.
Wg unijnego prawa, uzyskanie wszelkich pozwoleń i przeprowadzenie badań trwa zazwyczaj dłużej niż sama budowa. Niedawno Horała pokazywał ilosć dokumentów jaką musiał wytworzyć, by przejśc proces biurokratyczny. Było tego tyle ,że wypełniłyby średniej wielkości pomieszczenie, od podłogi po sufit wzdłuż i w szerz.
men24a odpowiada marok
Jakoś Mierzeni wiślanej biurokracja Brukselska nie zatrzymała więc Horała niech weźmie się do roboty a nie bajki opowiada.
Już uszy mnie bolą od słuchania jak wam wszyscy przeszkadzają. Ziobro mówił, że za problemy z Czechami odpowiadają Niemcy, a Morawiecki uważa, że za wysokie ceny energii odpowiada Rosja. Oczywiście za brak
Jakoś Mierzeni wiślanej biurokracja Brukselska nie zatrzymała więc Horała niech weźmie się do roboty a nie bajki opowiada.
Już uszy mnie bolą od słuchania jak wam wszyscy przeszkadzają. Ziobro mówił, że za problemy z Czechami odpowiadają Niemcy, a Morawiecki uważa, że za wysokie ceny energii odpowiada Rosja. Oczywiście za brak funduszy z UE odpowiada Tusk
men24a odpowiada marok
Tak z ciekawości się jeszcze dopytam, Horała zatrudnia 500 osób do pilnowanie łąki ? Czy się mylę
samsza
Za 15 lat koniec samochodów spalinowych, elektrycznych nie będzie dużo, to ostatni moment aby pobudować pomniki głupoty ludzkiej. Założyliśmy likwidację motoryzacji, budujemy drogi ?
No chyba, że to dla czołgów, aby nie stawały w błocie...
Wygaszanie kopalń i zwiększanie wydobycia jednocześnie, to pomysł z tego gatunku.
Nowe
Za 15 lat koniec samochodów spalinowych, elektrycznych nie będzie dużo, to ostatni moment aby pobudować pomniki głupoty ludzkiej. Założyliśmy likwidację motoryzacji, budujemy drogi ?
No chyba, że to dla czołgów, aby nie stawały w błocie...
Wygaszanie kopalń i zwiększanie wydobycia jednocześnie, to pomysł z tego gatunku.
Nowe drogi, czemu nie, ale tylko bez likwidowania potencjalnych użytkowników przez brak pojazdów.
luciusm
pleciesz sam wiesz co ....
kaczyslaw_
Znów puste obietnice długonosego, tak samo jak było z KPO. Jeszcze kasy nie dostali, ale na przyczepy i billboardy pieniądze wydali.
niederfurzdorf
Spoko. Wróci najlepszy premier w historii i jego ferajna i będzie budował aquaparki, orliki i najdroższe na świecie szalety miejskie. No ewentualnie basen narodowy albo z innych dotacji UE jakieś stoki narciarskie z wycinką hektarów lasu bez zezwolenia. Przy okazji skasuje jak przy poprzednim objęciu władzy projekty pisiorow w pisiorskich Spoko. Wróci najlepszy premier w historii i jego ferajna i będzie budował aquaparki, orliki i najdroższe na świecie szalety miejskie. No ewentualnie basen narodowy albo z innych dotacji UE jakieś stoki narciarskie z wycinką hektarów lasu bez zezwolenia. Przy okazji skasuje jak przy poprzednim objęciu władzy projekty pisiorow w pisiorskich regionach . A jak zadłuży budżet do granic nadmiernego deficytu to zgarnie jakieś miliardy ze składek typu ofe. By żyło się lepiej!
jarekzbyszek
To euro musiałoby być po 10 zł.

Powiązane: Inwestycje w Polsce

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki