REKLAMA
NA ŻYWO

RAPORTJak "piszą" ChatGPT, Gemini, Copilot i Perplexity? "Narzędzia AI robią błędy w co drugim tekście informacyjnym"

2025-10-24 08:20
publikacja
2025-10-24 08:20

Narzędzia sztucznej inteligencji, wykorzystywane do redagowania informacji, robią błędy w 45 proc. tekstów – wynika z najnowszego badania European Broadcasting Union (Europejskiej Unii Nadawców), w którym teksty pisane przez sztuczną inteligencję oceniali dziennikarze.

Jak "piszą" ChatGPT, Gemini, Copilot i Perplexity? "Narzędzia AI robią błędy w co drugim tekście informacyjnym"
Jak "piszą" ChatGPT, Gemini, Copilot i Perplexity? "Narzędzia AI robią błędy w co drugim tekście informacyjnym"
fot. Mojahid Mottakin / / FORUM

45 proc. informacji pisanych przez narzędzia AI miało przynajmniej jeden istotny błąd, taki jak brakująca lub niepoprawna informacja źródłowa (31 proc. odpowiedzi) lub halucynacje AI i przestarzała informacja (20 proc. odpowiedzi). Oceniano też odróżnianie faktów od opinii oraz przedstawiany kontekst informacji.

Tzw. asystenci AI, z których już obecnie korzystają miliony osób do wyszukiwania informacji, „rutynowo niepoprawnie przedstawiają zawartość informacyjną, niezależnie od tego jaki język, obszar i jaka platforma AI są testowane” – podkreślono w raporcie European Broadcasting Union (EBU), europejskiej organizacji skupiającej publicznych i niekomercyjnych nadawców. W pracy nad opublikowanym w tym tygodniu raportem wzięło udział 18 nadawców z Europy (bez Polski) oraz kanadyjski publiczny nadawca CBC/Radio-Canada i amerykański NPR.

Ponad 3 tys. odpowiedzi „asystentów” ocenili dziennikarze europejskich i północnoamerykańskich stacji. Teksty były redagowane przez ChatGPT (OpenAI), Copilot (Mictosoft), Gemini (Google) i Perplexity (założone przez prywatnych amerykańskich inwestorów). Najgorzej wypadło Gemini, które robiło błędy w 76 proc. tekstów., ponad dwa razy więcej od konkurentów. Wyniki porównano z przeprowadzonym w lutym br. badaniem BBC, w którym rezultaty były nieco gorsze.

Cytowany w raporcie EBU wicedyrektor generalny Jean Philip De Tender podkreślał, że błędy AI nie są jednostkowymi przypadkami, ale „systemowymi, ponadgranicznymi i wielojęzycznymi błędami, sądzimy, że podważa to zaufanie odbiorców”. „Kiedy ludzie nie wiedzą komu ufać, kończy się to brakiem zaufania do wszystkich i to może odsuwać od uczestnictwa w demokracji” – powiedział De Tender.

W raporcie podkreślono, że już obecnie 7 proc. wszystkich użytkowników internetu korzysta z asystentów AI do przeglądu codziennych wiadomości, zaś wśród osób poniżej 25. roku życia jest to nawet 15 proc. – wynika z tegorocznego raportu Reuters Institute.

Autorzy raportu podkreślili, że dalszy cykliczny niezależny monitoring usług asystentów AI jest niezbędny. Przygotowali też narzędzie wspierające tworzenie rozwiązań, które zwiększają wiarygodność działania asystentów AI i zapewnili, że są gotowi pracować z firmami oferującymi dostęp do takich botów. Narzędzie bazuje na dwóch podstawowych pytaniach: o cechy dobrej odpowiedzi i o identyfikację problemów wymagających naprawy.

Jednocześnie EBU zwróciło się do Parlamentu Europejskiego i parlamentów krajowych, by skutecznie stosować istniejące prawo dotyczące jakości informacji, usług cyfrowych i pluralizmu mediów.

Z Toronto Anna Lach (PAP)

lach/ zm/

Źródło:PAP
Tematy
Wyjątkowa wyprzedaż Ford Pro. Poznaj najlepsze rozwiązania dla Twojego biznesu.

Komentarze (2)

dodaj komentarz
maliniak2025
zwykli dziennikarze tez robią błędy i to więcej!
pogo0
Na pewno robią więcej literówek... ale czy merytorycznych błędów więcej? Powiedziałbym raczej, że inne, łatwiejsze do wyłapania. Niestety często piszą o rzeczach, na których się nie znają i to jest problem. Jednak i ten problem można znacząco ograniczyć czytając materiały danego typu w stosownych pismach/portalach Na pewno robią więcej literówek... ale czy merytorycznych błędów więcej? Powiedziałbym raczej, że inne, łatwiejsze do wyłapania. Niestety często piszą o rzeczach, na których się nie znają i to jest problem. Jednak i ten problem można znacząco ograniczyć czytając materiały danego typu w stosownych pismach/portalach branżowych.

Powiązane: Sztuczna inteligencja

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki