Interia przechodzi do ofensywy - czy jest szansa na II pozycję na rynku ?
Zarząd Interii poinformował, iż w pierwszym tygodniu października 2001 roku spółka zakończyła proces intensywnych inwestycji infrastrukturalnych prowadzonych w II i III kwartale 2001 roku, które zostały wymienione i nakreślone jako jeden z celów publicznej emisji akcji spółki z lutego 2001 roku. Inwestycje te miały na celu rozbudowę dwóch usług oferowanych przez portal - poczty elektronicznej i wyszukiwarki.Systemy te zostały rozbudowane o nowe możliwości udostępnione użytkownikom w formie kompleksowego tzw. centrum wyszukiwania. Oferuje ono znacznie bardziej zaawansowane mechanizmy poszukiwania stron internetowych, które uwzględniają elementy edukacyjne i możliwość personalizacji. Między innymi wzbogacono ofertę o możliwość przeszukiwania polskich zasobów FTP. Najważniejszą jednak zmianą jest udostępnienie, dzięki rozszerzeniu umowy z amerykańską firmą Altavista Company, mechanizmów wyszukiwania mulitimediów. Jest to pierwszy tego typu tak bogaty serwis w Polsce.
Poczta elektroniczna została w ofercie wzbogacona usługi dodatkowe takie jak: terminarz, system zadaniowy, rozbudowana skrzynka kontaktowa, podręczna aktówka służąca do przechowywania i współdzielenia plików komputerowych, notatnik oraz bazę ulubionych stron WWW. Poczta elektroniczna i inne usługi zostały zintegrowane wraz opcją zarządzania własną stroną WWW w serwisie Moja Interia. Zasoby portalu zostały wzbogacone o rozwiązania EMC Symmetrix i Network Appliance, które pozwolą na znaczące zwiększenie szybkości i niezawodności usług oferowanych przez portal.
Celem wprowadzenia powyższych innowacji jest włączenie się portalu do walki o miano czołówkę na rynku portali. Zarząd spółki oczekuje, iż zmiany te pozwolą to na dynamiczne zwiększenie udziału Interii w rynku. Już pod koniec pierwszego tygodnia funkcjonowania nowych usług ilość kont pocztowych zakładanych dziennie w systemie poczta.interia.pl wzrosła o 40%.
Nowo wprowadzone usługi są także od października wspierane poprzez kampanią reklamową na bilboardach, poprzez radio, prasę i internet. Celem kampanii jest pozycjonowanie jako portalu pierwszego wyboru dla użytkowników internetu, czyli wypowiedzenie walki Onetowi i Wirtualnej Polsce.
Za wszystkim kryją się oczywiście cele operacyjne - powiększenie przychodów portalu, poprzez znaczne zwiększenie jego zasięgu, przekładającego się na udział w rynku reklamy internetowej i e-commerce, przy jednocześnie trwającym procesie zdecydowanego obniżania kosztów stałych działalności. Szczegółowy plan tworzenia nowych źródeł przychodów oraz redukcji kosztów, zostanie przedstawiony do końca października.
Ciekawe czy Interii się uda, w sumie bardziej liczyłbym na skuteczność ataku w Wirtualną Polskę niż w Onet. Wydaje się, że Onet ma bardziej ugruntowaną pozycję i wspomaga go medialnie koncern ITI, zaś WP nie ma takiego wsparcia. W przyszłości powiązania portali z mediami klasycznymi staną się koniecznością.
[Rafał Wójcikowski]




















































