Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska jest przeciwny planom wprowadzenia podatku od przychodów reklamowych, wątpliwości budzi zakres podmiotowy proponowanej ustawy i to, że nowa danina może być pobierana kilkukrotnie - podał IAB Polska w oświadczeniu.


"W naszej ocenie projekt ustawy, która wprowadzi +składkę solidarnościową+ naliczaną od przychodów z reklam jest szkodliwy gospodarczo i społecznie" - napisano w oświadczeniu.
IAB Polska podał, że jego wątpliwości budzi zakres podmiotowy proponowanej regulacji, ponieważ koniecznością płacenia nowego podatku mogą być obciążeni nie tylko „najwięksi globalni gracze”, ale również lokalne media, które "już obecnie balansują na granicy gospodarczej egzystencji".
"Alarmujący jest również fakt, że nowa danina może być pobierana kilkukrotnie. W niektórych modelach reklamy online uczestniczy kilka podmiotów, co w efekcie spowoduje pomnożenie tej składki" - napisano.
"Nowy podatek sprawi, że aby ratować płynność finansową, media podniosą ceny reklamodawcom, co spowoduje podniesienie cen klientom" - dodano.
Według IAB Polska trudne do udźwignięcia dla wielu firm nowe obciążenie podatkowe skutkować będzie koniecznością cięcia kosztów, w tym zatrudnienia.
"Wątpliwości budzi również nagły tryb procedowania ustawy oraz termin wprowadzenia nowej daniny czy fakt przedstawienia propozycji krajowej, podczas gdy na forum Unii Europejskiej czy OECD procedowane są obecnie propozycje dotyczące opodatkowania gospodarki cyfrowej. W naszej ocenie dublowanie rozwiązań jest bezcelowe" - napisano w oświadczeniu.
Według wcześniejszych informacji ustawa wprowadzająca tzw. podatek od reklam ma wejść w życie 1 lipca tego roku. MF zakłada, że wpływy ze składki od reklam w 2022 r. mogą wynieść około 800 mln zł.
Wśród około 230 członków Związku Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska znajdują się m.in. największe portale internetowe, sieci reklamowe, domy mediowe, agencje interaktywne i reklamodawcy. (PAP Biznes)
seb/ gor/



























































