Grupa CCC miała w trzecim kwartale 2020 roku 63,8 mln zł straty netto jednostki dominującej wobec 32,7 mln zł straty rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Zysk na działalności operacyjnej wyniósł w tym okresie 1,2 mln zł wobec 45,9 mln zł zysku przed rokiem i szacowanych wcześniej 8 mln zł straty.


Przychody grupy wyniosły 1.455,4 mln zł wobec 1.348,5 mln zł rok wcześniej. Szacunki wskazywały na przychody na poziomie 1,502 mld zł.
W raporcie podano, że w związku z pandemią średnio i długoterminowo grupa spodziewa się istotnego spadku wartości rynku obuwia w 2020
roku i jego odbudowy w 2021 roku (przy założeniu braku ponownego administracyjnego zamknięcia sklepów pod koniec 2020 roku lub w 2021 roku), wzrostu udziału w przychodach kanału e-commerce, przesunięcia się popytu konsumentów w kierunku towarów o jak najlepszym stosunku ceny do jakości w związku z obniżeniem ich dochodu rozporządzalnego.
Po trzech kwartałach 2020 roku grupa CCC ma 3.641,5 mln przychodów ze sprzedaży, co stanowi spadek o 4,3 proc. rdr i - jak podano - zmiana ta wynika ze spadku przychodów w segmencie działalności detalicznej o 762,7 mln zł (spadek o 29,3 proc.), spowodowanego w szczególności administracyjnym ograniczeniem sprzedaży w kanale stacjonarnym.
Grupa zanotowała wzrost przychodów z działalności e-commerce do 1.612,1 mln zł (+64,2 proc.), natomiast w segmencie działalności hurtowej spadek przychodów do 81,1 mln zł (spadek o 50,1 proc.).
Strata na działalności operacyjnej wyniosła po trzech kwartałach 495,2 mln zł, w porównaniu do 92,8 mln zł zysku przed rokiem. Strata netto przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej wyniosła 991,8 mln zł, wobec 148,3 mln zł straty przed rokiem.
Skonsolidowany zysk brutto na sprzedaży w okresie dziewięciu miesięcy 2020 r. wyniósł 1.581,4 mln zł i był niższy o 13,3 proc. w stosunku do porównywalnego okresu roku poprzedniego. Skonsolidowana marża brutto na sprzedaży wyniosła 44,8 proc. i była niższa
o 3,6 p.p. w stosunku do okresu porównywalnego.
Koszty funkcjonowania sklepów od stycznia do września 2020 r. wyniosły 878,6 mln zł i były niższe o 87,5 mln zł (spadek o 9,1 proc. rdr), przy spadku powierzchni handlowej 5,9 proc.
Skonsolidowane przepływy netto z działalności operacyjnej za okres 9 miesięcy 2020 r. wyniosły -98,8 mln zł.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec trzeciego kwartału 2020 r. wynosiła 688 tys. m kw. Na koniec września grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona jest w 1053 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie 66 platform online w całej Europie: eobuwie. pl, ccc .eu, MODIVO, DeeZee, Gino Rossi.
Jak podano, w trzecim kwartale 2020 r. Eobuwie zanotowało wzrost sprzedaży o 51 proc. rdr, a rentowność EBITDA wyniosła 8 proc., dynamicznie rozwija się także dostępny na 11 rynkach sklep online z modą premium Modivo. W tym roku planowanie jest wejście do kolejnych dwóch krajów.
Przychody grupy CCC w X bez większego wpływu drugiej fali pandemii
W październiku dynamika przychodów w grupie CCC przyspieszyła w stosunku do trzeciego kwartału, a przez większość miesiąca wpływ drugiej fali pandemii na działalności biznesową był niewidoczny - poinformowała grupa w komunikacie prasowym.
"Mimo trudnego otoczenia, październik w CCC, w kanale stacjonarnym, nie pokazywał znaczącej podatności na drugą falę epidemii. Utożsamiamy to przede wszystkim z wyjątkowo dobrą ofertą kolekcji jesienno-zimowej i intensywną komunikacją z klientem. Nasz wielokanałowy model sprzedaży sprawdza się, w e-commerce każdy tydzień tego miesiąca to solidne, dwu- lub nawet trzycyfrowe wzrosty. Pandemia nie pozwala nam dzisiaj w pełni zmonetyzować efektów naszych działań z ostatnich dwóch lat, ale inwestycje w produkt, e-commerce i komunikację z klientem, pozwalają optymistycznie patrzeć w przyszłość" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Marcin Czyczerski, prezes CCC.
Dodał, że spółka ma sprecyzowane plany funkcjonowania w różnych wariantach rozwoju sytuacji, w tym tego kryzysowego, zakładającego pełen lockdown.
"Podobnie jak w przypadku pierwszej fali pandemii, do bieżącej sytuacji podchodzimy jak do wyzwania, które nas umocni i uodporni. Nasze strategiczne cele pozostają aktualne – cyfryzacja, wzmacnianie e-commerce, rozbudowa oferty produktowej i zrównoważony rozwój" – powiedział Dariusz Miłek, założyciel i przewodniczący rady nadzorczej CCC.
W trzecim kwartale sprzedaż grupy CCC wzrosła o 8 proc. do 1,45 mld zł.
Grupa inwestuje w umacnianie segmentu e-commerce. W strategii GO.22 spółka ustaliła cel 35-40 proc. udziałów online w łącznej sprzedaży grupy w 2022 roku.
"Dziś wiemy, że możemy ten cel zrealizować szybciej, de facto już w 2020 r. Sprzyjają temu z jednej strony gwałtowana zmiana zachowań konsumentów, a z drugiej dynamicznie rozwijane przez nas platformy cyfrowej sprzedaży. W świetle tego, będziemy adekwatnie dostosowywać powierzchnię handlową, redukować liczbę i średnią wielkość sklepu CCC, uelastyczniać umowy najmu, inaczej myśleć o rozwoju powierzchni. Jednocześnie, postępować będzie dalszy proces cyfryzacji istniejących sklepów i polepszania tam customer experience. Granica między offline a online już u nas nie istnieje" - powiedział wiceprezes Karol Półtorak.
"Z przytupem weszliśmy w czwarty kwartał, w którym przyspieszyła dynamika przychodów rdr. Do tej pory notujemy w październiku 16 proc. wzrostu i przez większość miesiąca notowaliśmy wzrosty zarówno online, jak i offline. Nawet z postępującym lockdownem i spadkiem traffiku wierzymy, że do samego końca październik będzie dla nas dobrym miesiącem zarówno pod względem sprzedażowym, jak i marży brutto" - powiedział Czyczerski podczas środowej telekonferencji spółki.
Dodał, że do połowy października CCC po wiosennym załamaniu odbudowywało systematycznie sprzedaż porównywalną w sklepach stacjonarnych, aż do osiągnięcia wartości dodatnich. Towarzyszyła temu duża dynamika e-commerce.
"W ostatnim tygodniu, w większym stopniu naznaczonym pandemią, traffiki są istotnie mniejsze, często o 50 proc., ale przy wciąż bardzo dobrej konwersji. Przyspiesza za to bardzo mocno e-commerce" - powiedział Czyczerski.
"Dzisiaj CCC w znacznie mniejszym stopniu zależy od dekoniunktury, która dotyka nas w sklepach stacjonarnych, gdyż 40-50 proc. sprzedaży generujemy już w e-commerce" - dodał.
Grupa CCC zamknie w tym roku łącznie 108 sklepów
"Grupa CCC kontynuuje realizację strategii GO.22, koncentrując działalność na regionie CEE i rozwoju sprzedaży wielokanałowej. Jednocześnie, w odpowiedzi na dynamiczne zmiany otoczenia, spółka zrewidowała plany ekspansji sieci sklepów CCC, decydując się na istotne ograniczenie rozwoju powierzchni (jedynie +9 tys. m kw. na koniec Q3 od początku roku vs. początkowe plany +60 tys. m kw.). Ponadto, w tym roku grupa CCC zamknie łącznie 108 sklepów" - napisano.
Jak dodano, dzięki relatywnie krótkim terminom umów najmu (2-3 lata), grupa ma dużą elastyczność kształtowania przyszłych rozmiarów i struktury sieci.
Łączna powierzchnia sieci sprzedaży CCC na koniec trzeciego kwartału 2020 roku wynosiła 688 tys. m kw.
Na koniec września 2020 roku grupa CCC była obecna w 29 krajach – w 22 sprzedaż prowadzona jest w 1.053 sklepach stacjonarnych, a w 17 poprzez kanał online. Grupa posiada łącznie 66 platform online w całej Europie: eobuwie. pl, ccc. eu, Modivo, DeeZee, Gino Rossi.(PAP Biznes)
pel/ osz/