REKLAMA

Google oszukiwał reklamodawców? Chodzi o miliardy dolarów

2023-07-31 10:15
publikacja
2023-07-31 10:15

Firma Adalytics, która zajmuje się analityką, oskarżyła Google z powodu nieprawidłowego wykorzystywania środków na kampanie reklamowe. Portal Wirtualnemedia.pl podaje, że te nadużycia mogły kosztować reklamodawców nawet 13 mld dolarów.

Google oszukiwał reklamodawców? Chodzi o miliardy dolarów
Google oszukiwał reklamodawców? Chodzi o miliardy dolarów
fot. IgorGolovniov / / Shutterstock

Adalytics sugeruje, że straty miały być spowodowane złym rozliczaniem reklam typu TrueView, które dostępne są na YouTube i innych serwisach podlegających Google. W teorii podmiot, który chce opublikować reklamę, płaci za nią tylko wtedy, gdy nie zostanie ona pominięta po 5 sekundach i ktoś obejrzy ją do samego końca.

Według raportu firmy analitycznej reklamy miały być wyświetlane nieprawidłowo. Dochodziło ponoć do zapętlonego i niewidocznego wyświetlania w tle, a na dodatek bez dźwięku. To oznaczałoby, że firmy płaciły za reklamy, których nikt nawet nie miał szans obejrzeć.

Adalytics wskazuje, że nadużycia mogły dotknąć poważnych graczy, między innymi JPMorgan Chase, The Wall Street Journal, Bayer czy Johnson & Johnson. Reklamodawcy, według raportu, mieli zostać oszukani łącznie nawet na 13 mld dolarów.

Google reaguje

Firma twierdzi, że raport zawiera szereg błędów, które podważają jego prawdziwość. Jeden z dyrektorów Google, Marvin Renaud, uważa, że reklamodawcy płacą za reklamy tylko wtedy, gdy są one oglądane. “Używamy sygnałów jakości reklam w czasie rzeczywistym, aby określić, czy ludzie są obecni i czy zwracają na nie uwagę. To pomaga zdecydować, czy reklamę wideo wyświetlać w witrynie lub aplikacji”.

Słowa płynące z Google to jedno, ale ten raport przykuł uwagę części osób powiązanych z branżą internetową. Giovanni Sollazzo, prezes Aidem, stwierdził, że czuje się oszukany i poradził reklamodawcom, aby zażądali zwrotu pieniędzy. Nie wiadomo jeszcze, jak do całej sprawy ustosunkuje się YouTube i czy w ogóle zamierza to zbadać.

PB

Źródło:
Tematy
Miejski model Ford Puma. Trwa wyjątkowa wyprzedaż

Komentarze (7)

dodaj komentarz
zoomek
Jak kraść to minimum miliony alb jak tu na miliardy.
Np mRNA albo opłaty za emisję CO2
zops
Google nigdy nie uszukuje. Po prostu w googlach działa robot programowy, którego wyniki wydają się czasem niewiarygodne. I tak np. ten robot Google wylansował portal: www.ua.wex.pl
ala1234
Czy ktoś z Was kiedykolwiek w życiu celowo kliknął w reklamę albo podjął decyzję o zakupie jakiegoś produktu na podstawie reklamy wyświetlonej na Google, YouTube, etc.??? Ja NIGDY i powiem szczerze nawet nie jestem w stanie sobie przypomnieć o czym była ostatnia reklama którą widziałam w internecie. Mój mózg chyba je automatycznie Czy ktoś z Was kiedykolwiek w życiu celowo kliknął w reklamę albo podjął decyzję o zakupie jakiegoś produktu na podstawie reklamy wyświetlonej na Google, YouTube, etc.??? Ja NIGDY i powiem szczerze nawet nie jestem w stanie sobie przypomnieć o czym była ostatnia reklama którą widziałam w internecie. Mój mózg chyba je automatycznie ignoruje. Może się mylę, ale jak dla mnie ten cały przemysł reklamowy a'la Google, Facebook, itp. to jest jedno gigantyczne marnotrawstwo pieniędzy przez firmy które za to płacą.
ala1234
EDIT: cyt. "[...] Marvin Renaud, uważa, że reklamodawcy płacą za reklamy tylko wtedy, gdy są one oglądane.[...]"

Fakt, w aplikacjach w telefonie nie da się łatwo pominąć albo zablokować tych reklam... ja zawsze na te kilka/kilkanaście sekund zajmuje się czymś innym jak ona sobie leci w tle, jakoś podświadomie ignoruję,
EDIT: cyt. "[...] Marvin Renaud, uważa, że reklamodawcy płacą za reklamy tylko wtedy, gdy są one oglądane.[...]"

Fakt, w aplikacjach w telefonie nie da się łatwo pominąć albo zablokować tych reklam... ja zawsze na te kilka/kilkanaście sekund zajmuje się czymś innym jak ona sobie leci w tle, jakoś podświadomie ignoruję, "odwracam wzrok i słuch", a jak tylko można klikam od razu "pomiń reklamę". Niby jak oni są w stanie zmierzyć, czy uważnie wysłuchałam/obejrzałam/zapamiętałam reklamę i udowodnić to klientowi który za nią zapłacił?? LOL :XDD Vide, osobiście nie mam pojęcia jaką ostatnio mi reklamę wystrzelił algorytm.
derper
To akurat bardzo naiwne, 99% ludzi powie to samo, co więcej jeśli w twoje "etc." włączymy telewizję i radio, to niemal nikt nigdy niczego nie kupił na podstawie reklamy. A jednak patrz, że ciągle się reklamują i ciągle im się to opłaca.
A sprawa jest dość prosta: chodzi o rozpoznawalność.
ala1234 odpowiada derper
@derper Artykuł jest o Google. To chyba oczywiste, że w "etc." mam na myśli media internetowe (social media, portale internetowe, itd.). Telewizja to inna bajka i inna struktura konsumentów. Tym niemniej, być może ten 1% klikaczy generuje zwrot z inwestycji w tą reklamę. Spekuluję.

Powiązane: Media społecznościowe

Polecane

Najnowsze

Popularne

Ważne linki